Balsavimas

Ar pritariate valdininkų išvykai į mokymus Ispanijoje?

 Rezultatai

Fotogalerijos

Partneriai

Mikriukų išlikimo planas – tik pačios bendrovės reikalas

Mikriukų išlikimo planas – tik pačios bendrovės reikalas (6)

2018-07-11

Nors UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ turi savo stovėjimo aikštelę, po konkurso bendrovės autobusai privalo keleivius vežti iš Jurbarko autobusų stoties ir kas mėnesį sumokėti nemenką mokestį. L. Pilecko nuotr.

Birželį savivaldybė ir UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ pasirašė net dvi sutartis, kurios turėtų garantuoti ne tik paslaugą mikriukais įpratusiems važiuoti keleiviams, bet ir leisti be įtampos dirbti įmonei. Tačiau nei bendrovės administracijos, nei bene dvidešimt jos darbuotojų ramybė neaplankė. Priešingai – kartu su naujomis sutartimis užgriuvo gana rimtos finansinės bėdos.

Konkursą laimėjo

UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ direktorė Meda Alksnienė pastaraisiais metais dėl bendrovės tolimesnės veiklos su savivaldybės vadovais kalbėjosi ir gražiuoju, ir teismų kalba. Savivaldybė laikėsi savo ir siekė vienam populiariausių, tuo pačiu ir pelningiausių, vietinio susisiekimo maršrutu Jurbarkas-Kaunas-Jurbarkas skelbti konkursą. Nors beveik du dešimtmečius šiuo maršrutu keleivius vežė „Jurbarko mažieji autobusai“, buvo nuspręsta galimus konkurencinius reikalus sureguliuoti teisiškai. Esą teisinio reglamentavimo pritrūko bendrovės veikloje. Ir tuomet kilo daug diskusijų dėl rajono valdžios požiūrio į vietinį verslą, pagalbos išlaikant darbo vietas. Tačiau be jokių išlygų buvo pasiremta Konkurencijos tarybos rekomendacija rengti konkursą, o būsimo konkurso sąlygos sprendimo projekto pavidalu atsidūrė rajono tarybos darbotvarkėje. Tiesa, dėl tų sąlygų politikai gan rimtai susirėmė su savivaldybės administracijos specialistais, ir nors ne pirmu bandymu, sprendimo nepriėmė, konkurso sąlygas taryba patvirtino 2017 m. spalio 26 d.

Remiantis rajono tarybos sprendimu, buvo atlikti ir viešieji pirkimai. UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ konkursą laimėjo pasiūliusi mažiausią kainą – vos 0,04 Eur už vieną keleivio kilometrą. Bendrovės vadovė M. Alksnienė sako, kad labai rizikavo siūlydami tokią mažą kainą, tačiau kitos išeities neturėjo. Jos įsitikinimu, pasiūlę nors centu didesnę kainą konkurso būtų nelaimėję, o praradus maršrutą tektų atleisti ir darbuotojus. Rizika pasiteisino, tačiau iškilo ir daug klaustukų.

Sąlygos – kitos

Nors maršrutas liko tas pats, ir mikriukai iš Jurbarko į Kauną rieda, tačiau sąlygos pasikeitė ne tik vežėjui, bet ir keleiviams. Laimėjusi konkursą bendrovė keleivius veža už tikrai mažą kainą. Važiuojantys vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutu Jurbarkas-Kaunas-Jurbarkas moka nedaug, o jei turi teisę į kelionės nuolaidą – iš viso keliauja kone už dyką. Tačiau ne viskas taip puiku.

Anksčiau nuo ankstyvo ryto lig vakaro į Kauną ir atgal zuję mažieji autobusai dabar važiuoja kur kas rečiau. Ruošiant konkurso sąlygas maršrutas buvo gerokai apkarpytas ir palikti tik penki išvykimo iš Jurbarko laikai. Nors savivaldybė skelbėsi atlikusi poreikio tyrimą ir išsiaiškinusi keleivių srautus, bendrovės direktorė M. Alksnienė mano, kad tos išvados yra nieko vertos, jei sprendimus priėmė transporto veikloje nieko nenusimanantys valdininkai. M. Alksnienės įsitikinimu, maršrutui parinkti laikai – ne patys svarbiausi rajono žmonėms. „Dirbame daug metų, žinome poreikį, koks išvykimo laikas gyventojams aktualiausias“, – sakė bendrovės direktorė.

Ieško išeities

Vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutu Jurbarkas-Kaunas-Jurbarkas paslaugas konkurse laimėjusi bendrovė keleivius dabar vežti gali kur kas rečiau. Pasak M. Alksnienės, reikėjo ieškoti išeities kaip bendrovei išgyventi, nes sumažintas išvykimų skaičius reiškia tik vieną – gerokai mažesnes pajamas. Todėl įmonė apsisprendė tuo pačiu maršrutu, iš tvarkaraščio išbrauktu išvykimo laiku, keleivius vežti maršrutiniu taksi.

Tam irgi reikėjo savivaldybės tarybos sprendimo. Birželio 28 d. posėdžiavę politikai bendrovei leido keleivius vežti maršrutiniu taksi. Tačiau tarifas jau kitas – 0,07 Eur/km (be PVM), todėl už bilietą teks mokėti daugiau. Be to, važiuojant maršrutiniu taksi negalioja transporto lengvatos.

Kiekvieną rajono tarybos sprendimo projektą lydi ir aiškinamasis raštas. Įdomu, kad savivaldybės administracijos specialistų parengtame ir vadovų bei kitų atsakingų valdininkų parašais patvirtintame aiškinamajame rašte teigiama, jog leidus dalį maršruto Jurbarkas-Kaunas-Jurbarkas išvykimo laikų pakeisti į maršrutinio taksi statusą, gyventojams bus suteikiamas kuo didesnis patogumas ir racionaliai naudojamos biudžeto lėšos. Tokia aiškinamojo rašto kalba reikštų, kad rengiant konkurso sąlygas galbūt buvo per daug nurėžta, ir visai neįsigilinta, kad gyventojams tų paliktų penkių išvykimo laikų gali būti per mažai, o „racionalus biudžeto naudojimas“ lįs į rajono žmonių kišenes. Už bilietus jiems teks mokėti daugiau ir be teisės į lengvatas.

Be to, dvi mikriukų rūšys kelia tikrą sumaištį. Nors maršrutinis taksi nuo įprasto autobuso skiriasi geltonu ženklinimu, ypač vyresniems žmonėms sunku susigaudyti, koks autobusas sustojo. Nedaug laiko išaiškinti keleiviams permainas turi ir maršruto grafiko privalantys laikytis vairuotojai. O ką ir paaiškinti – kad tuo pačiu mikriuku nuvažiavai pigiau ir su pritaikyta transporto lengvata, o grįždamas jau turi pirkti brangesnį bilietą.

Stoties mokestis

Tik viena bėda – ne bėda. Nuo liepos 1 d. vežti keleivius į Kauną ir atgal teisę įgijusios bendrovės laukė dar viena staigmena. Nors UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ turi savo stotį, pagal rajono tarybos sprendimą ir patvirtintas konkurso sąlygas iš bendrovės reikalaujama, kad keleivius jie paimtų iš Jurbarko autobusų stoties. Toks reikalavimas įrašytas ir sutarties priede, nurodant konkretų adresą. Nors mikriukų sustojimą ir Jurbarko autobusų stoties išvykimo aikštelę skiria vos keliolika metrų, savivaldybė laikosi teisėtumo principo ir nieko keisti neketina.

„Kažkada iš mūsų reikalavo įsirengti sustojimą – įrengėme, išasfaltavome, sutvarkėme, suoliukus pastatėme. Dabar iš čia paimti keleivių mes negalime“, – sakė bendrovės direktorė M. Alksnienė. Toks reikalavimas iškeltas ne tik vietinio susisiekimo autobusams, važiuojantiems laimėjus konkursą, bet ir maršrutiniams taksi. Ir šis reikalavimas turi savo kainą. Įmonė pasiskaičiavo, kad įvažiuoti į Jurbarko autobusų stotį paimti keleivių per mėnesį kainuos apie 1230 eurų. „Tokios sumos mums reiškia bankrotą“, – sakė M. Alksnienė.

Bandė išsiaiškinti

Kaip padėti ir nežlugdyti vietinės įmonės bandė aiškintis Jurbarko krašto verslininkų sąjunga. Pirmadienį inicijavę susitikimą su savivaldybės administracijos direktore Vida Rekešiene verslininkai tikėjosi konkrečių sprendimų ar bent jau aiškios informacijos, kodėl „Jurbarko mažiesiems autobusams“, jų įsitikinimu, kaišiojami pagaliai į ratus. Ir Vidas Šukys, ir Mantas Špigelskis, ir Arijana Zairienė klausė vienintelio dalyko – kodėl savivaldybė nesistengia padėti vietiniam verslui? Savivaldybės administracijos direktorę verslininkai kvietė nežlugdyti įmonės ir leisti be įtampos dirbti ne tik bendrovės vadovams, bet ir autobusų vairuotojams, kelinti metai nežinantiems, ar turės darbo, ar bus atleisti. Verslininkai įsitikinę, kad norint galima padėti ir nepažeidžiant nustatytų tvarkų ar įstatymų. Dabar jie buvo linkę įžvelgti pagalbą savivaldybės įmonei – Jurbarko autobusų parkui – kitos bendrovės sąskaita. Savivaldybės administracijos direktorei jie tiesiai šviesiai rėžė – kokia ten stotis, tiek metų nieko nėra, o mokesčio reikalauja. Kita kalba, jei konkursą būtų laimėjusi svetima įmonė, neturinti savo sustojimo vietos, bet dabar abi keleivių įlaipinimo aikštelės čia pat, viena šalia kitos.

Nenuolaidžiaus

Savivaldybės administracijos direktorė leido suprasti, kad nenuolaidžiaus. Pasirašytas sutartis reikia vykdyti, o dėl konkurso sąlygų reikėjo galvoti ir diskutuoti anksčiau. V. Rekešienės teigimu, iš kur vežti keleivius, apibrėžta konkurso sąlygose, todėl ir sutarties su bendrove priede įrašytas konkretus adresas – Jurbarko autobusų stotis Vydūno g. 10.

Išlygų M. Alksnienė gali tikėtis tik dėl maršrutinio taksi, nes ši paslauga į konkurso sąlygas įtraukta nebuvo. Pasak savivaldybės administracijos direktorės, maršrutiniai taksi galbūt galėtų važiuoti iš bendrovei priklausančios stotelės. Tad UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ direktorei vėl belieka rašyti raštus ir laukti – galbūt leis ir taip nors kiek sumažės mokestis už įvažiavimą į Jurbarko autobusų stotį.

M. Alksnienė atvira – nors ir įveikė konkursą, sąlygos įmonei labai nepalankios. Laimėtu maršrutu keleivius veš, bet ar neatvažiuos pati bendrovė į visišką minusą – dar nėra garantuota. Maršrutiniai taksi – taip pat laikinas dalykas, mat savivaldybė leido jais keleivius vežti tik iki 2019 m. birželio 30 d., bet ne ilgiau, kol bus teisės aktų nustatyta tvarka parinktas vežėjas, kitaip sakant, surengtas konkursas. „Mes nežinome ar jį laimėsime, todėl nei apie investicijas, nei apie įmonės perspektyvą kalbėti negaliu“, – sakė M. Alksnienė.

Ko buvo vertos verslininkų pastangos kalbėtis su savivaldybės administracijos direktore? Į klausimą atsakė jie patys – šitaip valdžia remia vietinį verslą, mūsų nereikia, reikia tik mūsų sumokamų mokesčių.

Jolita Pileckienė



« Atgal

Naujienlaiškis

Reklama

Facebook