Rajono politikai balandžio 28 d. patvirtino Jurbarko r. visuomenei būtinų vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutų sąrašą. Tarybos posėdyje sprendimas buvo priimtas žaibo greitumu – niekam nekilo jokių klausimų. Tačiau netruko paaiškėti, kad dalis tarybos narių nesuprato klausimo esmės, kitiems pritrūko informacijos, o UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ lengvu rankų pakėlimu pastūmėta tiesiai į prapultį.
Birželio 1 d. datuotu raštu savivaldybės administracijos direktorė Vida Rekešienė informavo UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ direktorę Medą Alksnienę, kad nuo liepos 1 d. bus panaikinti leidimai vežti keleivius vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutu Jurbarkas–Kaunas. Esą leidimai naikinami todėl, kad savivaldybės tarybos patvirtintame sąraše tokio maršruto nebeliko.
Tokio smūgio nesitikėjo
Paprastai sakant, nuo liepos mikroautobusai iš Jurbarko į Kauną nebevažiuos, o netekusi pagrindinio maršruto bendrovė, matyt, turėtų atleisti darbuotojus ir užsidaryti.
Tačiau tai – jau ne savivaldybės reikalas, nors priimant tokį svarbų sprendimą net nebuvo viešai užsiminta apie pasekmes įmonei. Taupant pinigus viename rajono biudžeto stalčiuke, kitas net nebuvo pravertas – UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ vairuotojai, jei niekas nesikeis, nuo liepos papildys bedarbių gretas, o juk bendrovė registruota Jurbarke, čia moka mokesčius.
Ši žinia pribloškė bendrovės vadovę. M. Alksnienė neslepia, kad tokio smūgio iš savivaldybės nesitikėjo. „Tarybos sprendimas reiškia, kad žlugdoma įmonė, nors mes turime leidimus dirbti iki 2017 m. birželio 12 d. Žmonės įpratę važiuoti mikroautobusais, jiems patogu, bet dabar nuskriaudžiami ir jie“, – sakė M. Alksnienė, bandydama sudėlioti faktus ir sprendimo išprovokuotas emocijas.
UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ darbo pradžia veda į 1997 metus. Tuomet buvo įregistruota įmonė, pradėjusi vežti keleivius maršrutu Jurbarkas–Kaunas–Jurbarkas. „Mums buvo iškelta sąlyga, kad įmonę būtinai įregistruotumėm Jurbarke. Taip ir padarėme, o mūsų mikroautobusai dirbo kaip maršrutiniai taksi“, – sako bendrovės vadovė.
Tačiau nuo 2012 m. šis statusas pasikeitė, nes maršrutas buvo įtrauktas į vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutų sąrašą, todėl mikriukais važiuojantys keleiviai jau galėjo pasinaudoti lengvatomis, jei tik pagal amžių ar sveikatos būklę turėjo tokią teisę.
„Pereiti į vietinio susisiekimo maršrutą mūsų tada prašė pati savivaldybė, nes taip sprendė mokinių pavėžėjimo klausimą“, – pasakoja M. Alksnienė. Šiemet į mokyklas bendrovės mikroautobusais važiavo apie 114 rajono mokinių.
Būtent 2012 m. vietinio susisiekimo maršrutas Jurbarkas–Kaunas –Jurbarkas buvo suderintas su Jurbarko, Kauno rajono ir Kauno miesto savivaldybių administracijomis, bendrovė gavo visus būtinus leidimus, tarp jų – ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos tvirtinamus dokumentus. 2012 m. birželio 13 d. leidimus vežti keleivius vietinio reguliaraus susisiekimo autobusu maršrutu Jurbarkas–Kaunas išdavė Jurbarko r. savivaldybės administracija. Ir įmonė dirbo.
Pastaraisiais metais buvusi R. Alksnio įmonė skilo į dvi – UAB „Autogerovė“ ir UAB „Jurbarko mažieji autobusai“. Šiemet bendrovės buvo sujungtos ir dabar keleivius vietinio susisiekimo maršrutu Jurbarkas–Kaunas –Jurbarkas veža M. Alksnienės vadovaujama įmonė „Jurbarko mažieji autobusai“, perėmusi ne tik UAB „Autogerovė“ akcijas, bet ir darbuotojus bei įvairius įsipareigojimus. Bendrovėje šiuo metu dirba septyniolika vairuotojų. „Taip išeina, kad pagal savivaldybės administracijos direktorės raštą aš turiu tiems žmonėms pasakyti, kad nuo liepos 1 d. jie laisvi, neturi darbo, nes savivaldybė panaikino maršrutą?“ – svarstė M. Alksnienė.
Politikams pritrūko informacijos
Bendrovės direktorė griebiasi už galvos – toks neišdiskutuotas savivaldybės tarybos sprendimas įmonę sužlugdys. Pasak M. Alksnienės, įmonė net nebuvo informuota, kad toks sprendimo projektas rengiamas, niekas bendrovės atstovo nepakvietė į tarybos komitetų posėdžius, kai buvo svarstomas šis klausimas, neišklausė argumentų.
Direktorė teigia, kad vėliau kalbėjosi su keliais tarybos nariais ir susidarė įspūdis, kad svarstant šį klausimą komitetuose ir tarybos posėdyje nebuvo pateikta visa informacija. Ne vienas politikas suprato, kad tvirtina Jurbarko autobusų parko aptarnaujamus vietinio susisiekimo maršrutus, bet kuo šis sprendimas gresia UAB „Jurbarko mažieji autobusai“, niekas nesiaiškino. „Mums net nepaliko laiko pakeisti statusą iš vietinio susisiekimo į maršrutinius taksi. Nežinau, ar išsilaikytumėm veždami keleivius nesuteikiant lengvatų, tačiau bent jau būtume pabandę, o dabar tiesiog nespėsime nieko padaryti – liepos 1 d. čia pat, maršrutas panaikintas“, – Jurbarko r. savivaldybės tarybos sprendimu stebėjosi M. Alksnienė.
Atsisakė pasirašyti sutartį
Dėliojant faktus paaiškėjo, kad savivaldybės administracijos valdininkų žvilgsniai į šį maršrutą nukrypo kur kas anksčiau nei įvyko balandžio 28-osios rajono tarybos posėdis. Metų pradžioje savivaldybė sumanė vietinio susisiekimo maršrutui Jurbarkas–Kaunas –Jurbarkas, kuriuo keleivius veža UAB „Jurbarko mažieji autobusai“, skelbti konkursą. Ši žinia bendrovei taip pat buvo netikėta ir, kaip teigia M. Alksnienė, netgi teisiškai nepagrįsta – kaip galima skelbti konkursą maršrutui, kuriam leidimai išduoti iki 2017 m. birželio vidurio?
„Mūsų leidimai galiojo, jokių priežasčių juos panaikinti nebuvo, todėl nežinau, kaip kilo mintis skelbti tokį konkursą“, – stebėjosi bendrovės direktorė. Leidimus įmonė turi, savivaldybė už moksleivių ir kitų keleivių lengvatinį pavėžėjimą bendrovei kas mėnesį sumoka pinigus. Tiesa, sutartis, įteisinanti šią veiklą, pasirašyta nebuvo. „Jei kas būtų buvę negerai, tai kaip mums savivaldybė tiek metų pinigus moka“, – stebėjosi M. Alksnienė. Ji kreipėsi į savivaldybės administraciją dėl sutarties pasirašymo. Tik savivaldybė pasirašyti sutartį atsisakė.
Tuomet M. Alksnienė atvėrė Kauno administracinio teismo duris ir pateikė ieškinį, kuriuo teismo prašė įpareigoti Jurbarko r. savivaldybės administraciją pasirašyti sutartį. Byla dar nebaigta, posėdis paskirtas rugpjūtį, tačiau per tą laiką paaiškėjo, kad savivaldybės administracija inicijavo sprendimo projektą, kuriuo siekė patvirtinti vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutų sąrašą be maršruto Jurbarkas–Kaunas –Jurbarkas. Taip ir buvo padaryta – 18 tarybos narių balsavo už pateiktą sąrašą, nesidomėdami UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ likimu. Apie tai, kad ruošiamas toks sprendimo projektas, M. Alksnienė buvo informuota teisme, mat šis posėdžiavo tą pačią balandžio 28-ąją kaip ir rajono taryba.
Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėja Rūta Vančienė mano, kad UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ direktorė M. Alksnienė apie planus naikinti maršrutą buvo informuota tinkamai. „Tarybos sprendimo projektą įteikėme teismui ir M. Alksnienei, todėl teismas ir atidėjo posėdį, nes nebuvo aišku, ar taryba patvirtins sprendimo projektą“, – sakė skyriaus vedėja.
R. Vančienė patvirtino, kad savivaldybės administracija turėjo ketinimų skelbti maršruto konkursą, tačiau vėliau šios minties atsisakė. „Konkurso nusprendėme neskelbti ir svarstėme galimybę iš viso jį naikinti. Nuo kovo ėjome link tarybos sprendimo“, – kalbėjo Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėja.
Rajono biudžetui per brangu
Tokio „ėjimo“ kryptį paaiškino savivaldybės administracijos direktorės pavaduotojas Viktoras Ganusauskas – rajono biudžetui maršrutas per brangus. Pernai vietinio susisiekimo maršrutu Jurbarkas–Kaunas–Jurbarkas keleivius vežė dar abi bendrovės – „Autogerovė“ ir „Jurbarko mažieji autobusai“. Savivaldybės administracijos duomenimis, 2015 m. iš rajono biudžeto už lengvatas turinčių keleivių vežimą „Autogerovei“ sumokėta 28323,29 Eur, o „Jurbarko mažiesiems autobusams“ – 36348,75 Eur. Pasak direktorės pavaduotojo V. Ganusausko, bendra suma gerokai viršija savivaldybės įmonei Jurbarko autobusų parkui išmokėtą kompensaciją už lengvatinį keleivių vežimą: 2015 m. įmonė gavo 36286,34 Eur.
V. Ganusauskas kategoriškas – savivaldybė turi taupyti, nes dabar moka ne tik už mūsų rajono moksleivius ir lengvatas turinčius gyventojus, bet kompensuoja ir už kitų rajonų ar miestų gyventojų keliones. „Nežinau, gal ankstesnės valdžios leido taip švaistyti rajono biudžetą, bet tai nereiškia, kad jų klaidų neturime taisyti“, – kalbėjo V. Ganusauskas.
Pavaduotojo įsitikinimu, maršruto Jurbarkas–Kaunas–Jurbarkas priskirti vietinio susisiekimo kategorijai apskritai nebuvo galima. Vietinio susisiekimo maršrutais keleiviai vežami tik vienos savivaldybės teritorijoje. Išskirtiniais atvejais maršrutas gali tęstis per kelias savivaldybes, išskyrus miestų savivaldybių teritorijas, bet trasa negali būti ilgesnė nei 50 km. Tačiau svarbiausia – biudžeto išlaidos. Nei Kauno rajono, nei Kauno miesto savivaldybės, kurios pritarė šiam maršrutui, finansiškai neprisidėjo. Pasak V. Ganusausko, nėra ko stebėtis, kad šių savivaldybių administracijos pritaria maršrutui. „Mes vežame visų gyventojus, o už lengvatas kompensuoja tik mūsų savivaldybė“, – aiškino savivaldybės administracijos direktorės pavaduotojas.
Jis įsitikinęs, kad panaikinus vietinio susisiekimo maršrutą Jurbarkas–Kaunas rajono gyventojai nenukentės, nes yra pakankamai tarpmiestinio susisiekimo autobusų į Kauną. „Mes išanalizavome eismo tvarkaraščius. Šiuo metu iš Jurbarko į Kauną galima išvykti kas pusvalandį, panaikinus šį maršrutą nuvykti į Kauną nėra jokių problemų. Iš Jurbarko autobusų stoties maždaug kas valandą į Kauną važiuoja tolimojo susisiekimo autobusai, kuriais važiuodami keleiviai taip pat gali pasinaudoti lengvatomis, tačiau tada kompensacijos mokamos ne iš mūsų rajono biudžeto“, – tikino V. Ganusauskas.
Savivaldybei atsisakius vietinio susisiekimo maršruto Jurbarkas–Kaunas lieka tik prievolė pavėžėti į mokyklas vaikus, tačiau V. Ganusauskas nemato bėdos.
Turi įsipareigojimų
UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ direktorė M. Alksnienė neprieštarauja, kad savivaldybė turi skaičiuoti ir taupyti pinigus, tačiau nesutinka su priekaištais esą šis maršrutas neatitinka Kelių transporto kodekso. Bendrovė turi visus būtinus derinimus ir leidimus. „Kaip mes galime neturėti? Kelių transporto inspekcija mums neleistų dirbti“, – sakė M. Alksnienė. Moteris teigia nežinanti, kokios interesų ir intrigų srovės čia teka, tačiau mato aiškius užmojus sužlugdyti įmonę. „Mes turime įsipareigojimų darbo biržai, mokame lizingą už autobusą ir nuo liepos 1-osios kaip kirviu nukirsti mūsų darbą, manau, yra nesąžininga, juk leidimus turime iki kitų metų vidurio“, – kalbėjo M. Alksnienė.
Ji sako privalanti ginti bendrovės interesus, jei reikės – eis į teismą, nes kito pasirinkimo nėra. „Turėdami visus reikalingus leidimus planavome veiklą, o dabar esame tiesiog išstumti. Ar savivaldybės tikslas yra sužlugdyti įmonę, kuri šiame rajone moka mokesčius?“, – klausė M. Alksnienė. Ji mano, kad tikslinga ne tik apskųsti savivaldybės administracijos direktorės raštą ir kreiptis į teismą ginant bendrovės teisėtus lūkesčius, bet ketina rašyti ir savivaldybės tarybai. M. Alksnienė įsitikinusi, kad priimdami sprendimą politikai galėjo būti suklaidinti.
„Kol kas dar nežinau, ką pasakyti darbuotojams ir keleiviams, kurie ne vienus metus mūsų mikriukais važiuoja į darbą ar kitais reikalais. Žmonės renka parašus ir pluoštais neša į įmonę, betrūktų tik piketo prie savivaldybės“, – sakė UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ direktorė.
M. Alksnienė įsitikinusi, kad joks kitas autobusas nesustos kur paprašius ir nevažiuos taip dažnai kaip mikriukai. Dabar kasdien iš Jurbarko į Kauną jie vyksta trylika kartų, tiek pat atgal.
Išugdyti įmonę nėra lengva, ją sugriauti užtenka tarybos daugumos pritarimo. Gerai, jei politikai balsuoja bent jau perskaitę posėdžio medžiagą, tačiau ne vienas kalbintas rajono tarybos narys teigė, kad klausimo apie UAB „Jurbarko mažieji autobusai“ nesvarstė, tvirtino tik Jurbarko autobusų parko aptarnaujamų vietinio susisiekimo maršrutų sąrašą ir labai nustebo, kad nuo liepos 1 d. panaikino maršrutą Jurbarkas–Kaunas–Jurbarkas.
Jolita Pileckienė
Labai blogas sprendimas. Ponai nesupranta,kad ne visi žmonės gali naudotis savo mašinomis. Bepig jiems, kai važinėja su tarnybinėms mašinomis. Daug senyvo amžiaus žmonių neteks greito susiekimo su Kaunu.