Neseniai įsigijusieji naudotą automobilį turėtų būti atidesni – jau liepą įsigalios Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) inicijuotos pataisos, kuriomis siekiama užkirsti kelią klastoti ridą. Per techninę apžiūrą pastebėjus, kad rida buvo koreguota, tai būtų pripažinta trūkumu. Tiesa, kol kas tai būtų traktuojama kaip nedidelis trūkumas, bet po dvejų metų dėl to jau nepavyks sėkmingai atlikti techninės apžiūros.
Trūko aiškumo
LRT.lt jau anksčiau rašė apie LTSA ketinimus aiškiau ir griežčiau reglamentuoti transporto priemonės odometro rodmenų koregavimą. Kaip anuomet portalui kalbėjo LTSA Transporto veiklos skyriaus patarėjas Simonas Mažionis, ridos klastojimas ar bandymas ją koreguoti netgi ES direktyviniu lygmeniu per techninę apžiūrą traktuojamas kaip didelis trūkumas.
Techninė apžiūra / D. Umbraso / LRT nuotr.
Negana to, iki šiol Lietuvos teisės akte taip pat buvo tik konstatuojamas faktas, kad per techninę apžiūrą užfiksuoti akivaizdūs klastojimo arba neteisėto odometro reguliavimo požymiai traktuojami kaip didelis trūkumas.
Tačiau, anot pašnekovo, stigo išsamesnio paaiškinimo ir patikslinimo, taip pat nebuvo aiškumo, kada visgi ridos sumažėjimas nėra laikytinas dideliu trūkumu ir kaip jis turėtų būti pagrindžiamas. Paprastai tariant, kaip įrodyti, kad rida sumažėjo ne iš blogų paskatų.
Simonas Mažionis / LTSA nuotr.
Todėl LTSA nusprendė pateikti siūlymą. Anot S. Mažionio, jis inicijuotas atsižvelgus į Valstybinės eismo saugumo komisijos rekomendaciją peržiūrėti privalomąją techninę apžiūrą reglamentuojančius teisės aktus ir juos patobulinti aprašant atvejus, kai privalomąją techninę apžiūrą atliekantys kontrolieriai užfiksuoja „neigiamą“ transporto priemonės ridą, t. y. mažesnę, nei ji buvo per praėjusią privalomąją techninę apžiūrą.
„Reikalavimus odometro duomenims automobilių savininkai suprato skirtingai, o gali būti net ir taip, kad apskritai jų nežinojo. Techninės apžiūros kontrolieriai teisės akto reikalavimus taip pat taikė skirtingai. Tikimasi, kad įvedamas punktas ir esamų reikalavimų patikslinimas padės tiek automobilių savininkams, tiek ir technines apžiūras atliekantiems kontrolieriams vienodai suprasti neigiamą ridą“, – aiškino LTSA atstovas.
Odometras / R. Pierri / Unsplash.com nuotr.
Nauja tvarka – nuo liepos 7-osios
Praėjus keletui mėnesių, per kuriuos vyko įvairios diskusijos su atsakingomis institucijomis, LTSA patvirtino, kad minėta tvarka yra priimta. Kaip LRT.lt komentavo S. Mažionis, nuo šių metų liepos 7 d. per techninę apžiūrą užfiksuotas nepagrįstas ridos sumažėjimas, lyginant su praėjusia technine apžiūra, bus laikomas nedideliu trūkumu. Vėliau tvarka griežtės.
„Techninės apžiūros stotyje nustačius, kad automobilio rida sumažėjusi, juo važiuoti bus leidžiama, bet tokia taisyklė galios tik dvejus metus – iki 2025 m. liepos 7 d. Praėjus dvejiems metams tai jau bus traktuojama kaip didelis trūkumas. Tokį sprendimą priėmėme po ilgų diskusijų ir patvirtinome teisės akto pakeitimą, susijusį su odometro rodmenų reikalavimais“, – aiškino jis.
Autoservisas (asociatyvi nuotr.) / E. Genio / LRT nuotr.
Pašnekovo teigimu, LTSA, pasinaudodama šiuo pereinamuoju laikotarpiu, jau yra numačiusi, kokie sisteminiai ir netgi vartotojų elgesio pokyčiai turėtų įvykti.
„Per šį pereinamąjį laikotarpį sieksime detaliau įvertinti ridos sumažėjimo atvejų mastą šalyje, gilinsimės į šių atvejų priežastis. Taip pat suprantame komunikacijos svarbą siekiant pokyčių, todėl skatinsime vairuotojus domėtis planuojamo pirkti automobilio rida bei istorija. Labai dažna situacija, kai vairuotojai tik techninės apžiūros centre sužino nemalonią naujieną – rida atsukta. Dažnas vairuotojas nuleidžia rankas ir negina savo kaip vartotojo teisių, o galbūt net nežino, kaip elgtis tokioje situacijoje“, – dėstė S. Mažionis.
Jis taip pat priminė vairuotojams, kad odometro keitimo atveju darbų atlikimo dokumentas neprivalomas. „Įsakymu patikslinti odometro keitimo pagrindimo atvejai. Vadinasi, žmonės odometrą pasikeisti galės ir patys, svarbu, kad jo rodoma rida būtų ne mažesnė, nei buvo užfiksuota per praėjusią techninę apžiūrą“, – paaiškino LTSA atstovas.
Autoservisas / E. Genio / LRT nuotr.
Ieškojo kompromiso
LTSA atstovas neslėpė, kad svarstant naują tvarką būta įvairiausių nuomonių. Pasak S. Mažionio, atsižvelgdama į teisės aktų reikalavimus ir problemos mastą, LTSA negalėjo ignoruoti ir realių gyvenimiškų situacijų.
„Svarbiausias klausimas buvo, kaip elgtis automobilių vairuotojams, kurie nusipirko automobilį nežinodami, kad rida suklastota, ir jie tėra situacijos įkaitai. Įvertinę teisinį aspektą bei praktines situacijas, su kuriomis susiduria techninės apžiūros kontrolieriai, manome, kad šiuo metu sprendimas nustatomą nepagrįstą ridos sumažėjimą vertinti kaip nedidelį trūkumą yra racionaliausias“, – tikino jis.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas LRT.lt teigė palankiai vertinantis LTSA sprendimą bent kol kas atsisakyti idėjos transporto priemonės ridos koregavimą pripažinti dideliu trūkumu, dėl kurio nepavyktų atlikti techninės apžiūros.
Autoservisas (asociatyvi nuotr.) / E. Genio / LRT nuotr.
„Šiuo metu LTSA priimtas sprendimas dar dvejus metus „neigiamą“ ridą laikyti nedideliu trūkumu yra logiškas, nes tai nėra susiję su transporto priemonės keliama grėsme viešajam eismui.
Vadinasi, per techninę apžiūrą nustačius mažesnę ridą nei per prieš tai buvusią apžiūrą, transporto priemonės valdytojui bent jau kol kas neatsiras prievolės pabandyti surasti ankstesnį automobilio šeimininką ir iš jo gauti serviso raštą apie pakeistą odometrą, o absoliučia dauguma atvejų – bandyti įsigyti fiktyvią pažymą arba pačiam susirasti odometro rodmenis klastoti mokantį veikėją ir padidinti ridą. Abu šie variantai baudžiamajame kodekse laikomi nusikaltimu“, – komentavo R. Gabartas.
Renaldas Gabartas / Egidijaus Babelio nuotr.
Būtini saugikliai
Anot „Transekstos“ atstovo, tikimasi, kad per pereinamąjį dvejų metų laikotarpį pavyks sukurti efektyvesnę kovos su ridos klastojimo atvejais sistemą, jos saugikliais taptų privalomas ridos fiksavimas kaskart keičiantis transporto priemonės savininkui.
„Tai padaryti būtų galima įpareigojant „Regitrą“ į duomenų, kuriuos privaloma pateikti registruojant transporto priemonę, sąrašą įtraukti ir odometro parodymus, tą patį daryti apdraudžiant automobilį ar kaskart remontuojant automobilį serviso dirbtuvėse. Tokia visas su automobilio eksploatavimu susijusias grandis apimanti sistema iš tiesų leistų labai tiksliai atsekti, kada ir kokiomis aplinkybėmis skaičiai odometre sumažėjo.
Jei rida ir toliau oficialiai bus fiksuojama tik techninės apžiūros stotyse viso labo kartą per dvejus metus, išskyrus taksi ar komercines transporto priemones, išsiaiškinti neaiškius atvejus tikrai bus labai keblu“, – aiškino R. Gabartas.
„Regitra“ / D. Umbraso / LRT nuotr.
Savo ruožtu skelbimų portalo Autoplius.lt vadovas Artūras Mizeras, vertindamas LTSA inicijuotus pokyčius, LRT.lt kalbėjo, kad daugiausia ridos klastojimų visgi įvykdoma dar prieš pirmą kartą registruojant naudotą automobilį Lietuvoje, o tai yra bene didžiausia rinkos problema.
„Todėl siūlomas sprendimas problemos nesprendžia iš esmės, kol Europos mastu nėra dalijamasi ridos duomenimis tarp techninės apžiūros stočių. Situacija labai skiriasi skirtingose šalyse. Pavyzdžiui, sužinoti iš Švedijos importuoto automobilio tikrąją ridą galima gana nesunkiai, o iš Vokietijos atvežto automobilio ridos istorija praktiškai užrakinta juodojoje dėžėje, prisidengiant asmens duomenų apsauga. Problemai išspręsti būtinas bendradarbiavimas Europos Sąjungos lygmeniu“, – dėstė A. Mizeras.
„Regitra“ / D. Umbraso / LRT nuotr.
Pašnekovas, antrindamas R. Gabartui, taip pat teigė manantis, kad reikėtų papildomų sprendimų, kurie labiau apsaugotų naudotų automobilių pirkėjų interesus.
„Pavyzdžiui, reikėtų ridos duomenų keitimosi tarp techninių apžiūrų stočių ir „Regitros“. Tuomet jau pardavimo metu paaiškėtų ridos atsukimo faktas ir sandoris tiesiog negalėtų įvykti. Taip ridos atsukimo atsakomybė kristų ant ją suklastojusio savininko pečių“, – kalbėjo A. Mizeras.
Yra baudžiamoji atsakomybė už ridos klastojimus, bet dar negirdėjau apie bent vieną nubausta…
Dabar atsakingi liks kuriuos apgavo.