Dalis gyventojų siekia, kad būtų atšaukta automobilių taršos tikrinimo tvarka. Pagal ją nuo šių metų pradžios aplinkosaugos specialistai gali stabdyti transporto priemones, tikrinti jas ir už taršos pažeidimus skirti nuobaudas. Pasak gyventojų, nauja tvarka neatitinka logikos. Aplinkos ministro Simono Gentvilo teigimu, ji reikalinga, siekiant sumažinti taršą, kuri visuose Lietuvos didmiesčiuose viršija normas.
Nuo pavasario aplinkosaugininkai keliuose pradės rengti reidus, per juos specialistai tikrins automobilių taršą. Jei ji viršys normas, transporto priemonių savininkams bus skiriamos baudos arba naikinamas techninės apžiūros galiojimas.
Gyventojų nuomonės dėl tokios tvarkos išsiskiria
„Aš – prieš. Man nepatinka, kad labai daug funkcijų išplečia tarnyboms, kurioms tai nebūtina. Kodėl policija, pamačius automobilį, kuris juodais dūmais važiuoja, negali sustabdyti ir perduoti tai pačiai gamtosaugai? O dabar važiuojant mane kažkur gali stabdyti ir man dabar [reikia] žiūrėti, kas apsirengęs, kuo apsirengęs. Neprivalau žinoti, kokios turi būti Lietuvos kariuomenės, žvejų, medžiotojų uniformos. Man tai nieko nesako, kad jis ant krūtinės pasikabins „Gamtos apsauga“. Aš ant nugaros parašysiu „Šventas tėvas“, tai ką, visi eis išmaldos pas mane? Čia yra pasipinigavimas ir viskas“, – LRT RADIJUI sako kalbintas vyras.
„Atsižvelgiant į bendrą aplinkosaugą, vertinant visą tai, turbūt būtų naudinga, kad būtų tikrinami ir tie netvarkingi automobiliai nevažinėtų. Tam tikrų minusų matau – yra tokių žmonių, kurie labai retai važinėja, nedažnai sėda prie vairo ir turbūt tas apsunkintų jų keliavimą“, – pažymi kalbinta moteris.
„Nesąmonės yra, kaip sako liaudis, iš dangaus ar iš lubų paimta ir sugalvota kažką padaryti“, – teigia dar vienas vyras.
„Man pačiai būtų baisu sustoti prie nežymėto automobilio, nes nežinia, ar tai tikrai yra tie aplinkosaugininkai, o gal tai yra apsimetę žmonės. Centre, žinokit, sustočiau, bet užmiesty pabijočiau“, – neslepia kalbinta moteris.
„Matosi, kad klimato kaita yra problema, aš tai gerai vertinu“, – tuo metu komentuoja dar vienas vyras.
Eismas Vilniuje / J. Stacevičiaus / LRT nuotr.
Prieš naują automobilių tikrinimo tvarką pasisako mažiausiai 7 tūkstančiai žmonių. Internete šiuo klausimu registruota peticija. Pasak jos autoriaus Stasio Kliaubos, tvarka neatitinka logikos.
„Automobiliai praeina techninę apžiūrą – mes pinigus mokam. Mašiną perkam – taršos mokestį mokam. Neturim nė vienas namuose aparato pasitikrinti, kad iš garažo galim išvažiuoti su automobiliu, kuris gali nesugesti. O išmetimo emisija gali [priklausyti] nuo visko – netgi apžiūrų centruose, jeigu būna ten nukrypus nuo reikalavimo normų, liepia netgi patys apžiūros centro darbuotojai: „Pagazuokit automobilį, ant didelių apsukų pavažiuokit – išsispjaudys, išsičiaudės ir viskas su emisija bus gerai“. Logika prasilenkia su realybe“, – tvirtina peticijos autorius.
Techninė apžiūra (asociatyvi) / D. Umbraso / LRT nuotr.
Pastebėjimų dėl naujos tvarkos turi ir kai kurie teisininkai. Vilniaus universiteto Teisės fakulteto dėstytojas Arnas Paliukėnas kelia klausimą, ar tikrai visi aplinkosaugos pareigūnai yra pakankamai kvalifikuoti naikinti techninės apžiūros galiojimą.
„Šitoje vietoje aš tam tikrų teisinių abejonių turiu. Techninės apžiūros centruose vertinimus daro kvalifikuoti specialistai, kuriems keliami tam tikri reikalavimai, kurie turi turėti visų kategorijų transporto priemonių vairuotojo pažymėjimus ir t. t. Tai čia ta diskusija turbūt begalinė. Ar tikrai aplinkosaugos pareigūnas gali būti įgaliotas? Na, kadangi jau įgaliojo teisės aktai, aš dabar kaip teisininkas turiu pripažinti, kad gali. Bet kaip pasisakys teismai, kokia susiklostys teismų praktika, aš nežinau“, – nurodo A. Paliukėnas.
Automobilių tarša / E. Blaževič / LRT nuotr.
Aplinkos ministras sako, kad specialistai žino, kaip tikrinti automobilius. S. Gentvilas priduria, kad jų bijoti gyventojams nereikėtų.
„Melas yra skleidžiamas per feisbuko grupes, kad nuo šiol bus konfiskuojami automobiliai, nusavinami, nacionalizuojami. Ne, bus tiesiog paprašyta susitvarkyti automobilį. Matome, kad jau dabar, kai einama pirminė technine apžiūra, kas dešimtas automobilis nepraeina apžiūros, nes yra netvarkingi išmetimo rodikliai. Lietuvos automobilių būklė nėra gera. Jeigu septyni tūkstančiai gyventojų pasisako, kad neturi būti kontrolės, tai, man atrodo, kad yra milijonas gyventojų, kurie nori, kad būtų kontrolė ir kad būtų išgaudyti tie automobiliai, kurie sukelia didelę taršą“, – pažymi ministras.
Paprašytas patikslinti, kas yra tas paminėtas milijonas gyventojų, jis nurodo – tai yra „tyliosios aukos“, kurios nežino, kaip automobilių tarša kenkia jų sveikatai.
„Šiandien Lietuvos didmiesčiuose dėl taršos yra, Higienos instituto skaičiavimais, sumažėjęs miestiečių gyvenimas nuo 7 iki 8 mėnesių dėl to, kad realiai 20–30 dienų Lietuvos miestuose yra sveikatai pavojingas oras. Tai šita yra nebyli masė, kurių sveikatos istorijoje neatsispindi, kad jų sveikata nukentėjo nuo automobilių taršos. Jų sveikatai yra atsiradusios chroniškos ligos – kvėpavimo takų ar kitos. Jie yra tylios aukos. Jie nesirašo peticijų, jie nežino apie tai, nuo ko susirgo, bet mokslininkai, medikai, sveikatos specialistai įrodo, kad tarša žudo. Valstybė tam ir yra, kad apgintų visuotinį gėrį – švarų orą, švarų vandenį“, – tikina S. Gentvilas.
Simonas Gentvilas / D. Umbrasas/LRT
Kai kuriems gyventojams nuogąstaujant, kad keliuose aplinkosaugos pareigūnais gali būti apsimetama, ministras pabrėžia: „Apsimetinėjimas valstybės pareigūnais yra baudžiamoji atsakomybė. Ir to nėra įvykę per pastarąjį dešimtmetį. Netvirtas tas nuogąstavimas. Aplinkosaugininkai tikrai patikrinimus darys dienos metu su žymėtu automobiliu, aiškiai matomu. Akcijos patikrinimai vyktų dienos metu, kai yra matoma, kai žmonės yra saugūs. Dienos metu, viešose vietose.“
S. Gentvilas taip pat akcentuoja, kad automobilių patikros nebus vykdomos nuolat.
„Nėra taip, kad kiekvieną dieną dedikuotas inspektorius stovi ir tikrina. Tai būtų vienkartinės akcijos“, – aiškina jis.
Be to, ministras primena, kaip atpažinti patikras atliksiančius specialistus: „Aplinkosaugos automobilis yra žymėtas valstybinis automobilis su mėlynomis lemputėmis ant stogo. Privalomai turės dalyvauti bent du inspektoriai. Taip, kaip Muitinės departamentas, Mokesčių inspekcija stabdo automobilius, taip gali stabdyti nuo šiol ir Aplinkos apsaugos departamentas ir Transporto saugos administracija, kuri irgi turi žymėtus automobilius.“
Nepritariu tokioms patikroms. Tikrinantysis asmuo tada turėtų turėti inžinierinį išsilavinimą, būti susipažinęs su automobilių variklių konstrukcijomis, kusios yra skirtingos, puikiai išmanyti variklio išmetamų dujų neutralizavimo sistemų technines charakteristikas, darbo principus. Pavyzdys- tikrinimo metu bus sustabdytas automobilis, kurio variklis tuo metu bus pradėjęs atlikti dpf filtro regeneracijos procesą. Tuo laikotarpiu jo taršos parodymai bus prasti ir tokio automobilio savininkas neteks tech apžiūros, gaus baudą! Nors iš tikro tai parodo, kad automobilio taršos mažinimo sistemos veikia, nėra pašalintos ir panašiai. Ar sugebės aplinkosaugininkas tai suprasti? Ar jis žino kokie požymiai parodo kad vyksta regeneracija ir dabar nuimti parodymai neteisingi? Taipkad čia visa šita “matavimų” parodija tai tik nieko neišmanančio liberalų ministro gulbės giesmė.