Sausio 1 d. įsigaliojo Civilinės būklės aktų registravimo įstatymas – atsisakyta popierinių gimimo, santuokos ir ištuokos, mirties, vardo, pavardės, tautybės keitimo liudijimų. Duomenys apie gyventojų civilinę būklę kaupiami elektroniniame Gyventojų registre. Kaip veikia naujoji tvarka ir ką turėtų žinoti žmonės, klausėme Jurbarko r. savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėjos pavaduotojos Laimos Keraitės.
Dar prieš Naujuosius Teisingumo ministerija informavo gyventojus, kad nebelikus popierinių liudijimų nebereikės jų ar jų kopijų pateikti norint gauti išmokas gimus vaikui, asmeniui mirus ar tvarkantis kitus administracinius reikalus. Visų institucijų darbuotojai reikiamą informaciją ras registruose.
Vietoje popierinių liudijimų gyventojams pageidaujant bus išduodami civilinės būklės akto įrašą liudijantys išrašai. Teisingumo ministro patvirtintos formos išrašas bus atspausdintas ant paprasčiausio popieriaus lapo ir kainuos visi vienodai – 2,9 euro.
Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vedėjos pavaduotoja L. Keraitė neabejoja, kad išrašų žmonėms prireiks. Pavyzdžiui, išrašą apie santuoką sutuoktiniai, ko gero, norės turėti, kaip turėdavo santuokos liudijimą. Gimimo ar mirties išrašų gali prireikti, nes institucijos, tokios kaip „Sodra“, mokesčių inspekcija, Migracijos tarnyba, duomenis matys registre, o, pavyzdžiui, mokykla, darželis – ne. Atšviestas išrašas, pasak L. Keraitės, negalioja, tad jei prireiks daugiau ar žmogus pames, galės gauti kitą ir už kiekvieną – 2,9 Eur. Tik pirmasis gimimo išrašas bus nemokamas. Civilinės būklės akto išrašai gyventojams išduodami savivaldybės Teisės ir civilinės metrikacijos skyriuje.
Daugiausia naujovių naujas įstatymas pateikė žmonėms, kuriems tenka laidoti savo artimuosius. Iki šiol svarbiausias dokumentas organizuojant laidotuves buvo civilinės metrikacijos įstaigos išduotas mirties liudijimas, dabar – medicininis mirties liudijimas, kurį išduos sveikatos priežiūros įstaiga (ligoninė, slaugos namai, poliklinika, Valstybinė teismo medicinos tarnyba).
Popierinį medicininį mirties liudijimą, išduotą sveikatos priežiūros įstaigų ir patvirtintą gydytojo parašu bei įstaigos antspaudu, reikia pateikti visoms įstaigoms, susijusioms su laidotuvių organizavimu. Mirusio žmogaus asmens dokumentus (pasą arba asmens tapatybės kortelę) nuo šiol reikia perduoti sveikatos priežiūros įstaigai atsiimant medicininį mirties liudijimą arba teritorinei policijos įstaigai.
Dar svarbu žinoti, kad mirties fakto, įsigaliojus naujam įstatymui, neberegistruoja seniūnai.
Norint gauti laidojimo pašalpą mirusiojo artimieji savivaldybei neturi pateikti jokių papildomų dokumentų. Apie žmogaus mirtį savivaldybė duomenis gauna iš Gyventojų registro.
Tačiau sistema dar neveikia taip, kaip ministerijos suplanuota. „Į registrų bazę mirties faktą vedame mes, bet mums sveikatos priežiūros įstaigos turi pristatyti medicininį mirties liudijimą. Pristatyti turi elektroniniu būdu, bet ši sistema visoje Lietuvoje dar neveikia. Tuomet turi pristatyti per kurjerį arba registruotu laišku. Bet laiškas per kiek laiko ateis? O privalo pristatyti per 24 val. Dabar mes turime gaudyti, kas kur numirė“, – sakė savivaldybės administracijos darbuotoja L. Keraitė.
L. Keraitė taip pat paaiškino, kad Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius jau nebegali laikraščiams pateikti informacijos apie mirusius rajono gyventojus, nes nebesutinka jų artimųjų ir negali atsiklausti jų leidimo, kaip to reikalauja įstatymai. Iki šiol per savaitę būdavo po porą nesutinkančių, kad spaudoje būtų paskelbta apie jų artimųjų mirtį.
„Dėl artimųjų mirties gyventojai gali pas mus nebeateiti, nebent jei pames medicininį mirties liudijimą, ateis pas mus išrašo. Daug kur dar reikia tų mirties liudijimų, nes ne visi tas bazes mato“, – sakė L. Keraitė.
„Bet gimimą registruosime tik pareiškus tėvams – be jų nei vardo nesuteiksim, nei motinos įrašysim, nei tėvo. Sistemoje, kuri dar neveikia, mes tik patikrinsim gimimo faktą“, – sakė L. Keraitė.
Tačiau pateikti prašymą dėl vaiko gimimo įregistravimo ir vardo bei pavardės jam suteikimo tėvai gali ir elektroniniu būdu, prisijungę prie Elektroninių valdžios vartų portalo.
Kitaip sakant, sutvarkyti reikalus galima neišeinant iš namų. Ir ne tik gimimo. Santuoką nutraukus teisme, visus duomenis civilinės metrikacijos įstaigoms perduos teismas. Ištuokos liudijimo nebėra, tad nebereikės vykti į civilinės metrikacijos įstaigą jo pasiimti. „Bet jeigu liudijimo prisireiktų, mes išduosime išrašą“, – primena L. Keraitė.
Dar valdininkė pastebi naujovę dėl pavardės pasikeitimo. Pavardę pasikeisti gali asmenys, sulaukę 16 metų (iki šiol galėjo sulaukusieji 18-os), bet privaloma jau turėti asmens dokumentą. Pasikeitei pavardę – ir vėl keiti dokumentą.
„Naujojo įstatymo esmė – sumažinti administracinę naštą, kad žmonėms būtų patogiau. Bet seniems žmonėms, kurie neraštingi kompiuteryje, nauda maža. Dabar viską galima sutvarkyti sėdint prie kompiuterio, bet kol kas tik teoriškai“, – sakė L. Keraitė
Iki sausio 5 d., savivaldybės Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus duomenimis, mirė 6 mūsų rajono gyventojai, gimusių dar nebuvo. „Tiek mes žinome“, – sakė skyriaus vedėjos pavaduotoja. Bet gal yra kitaip, nes kol ministerijos suplanuota ir įstatymu įteisinta sistema dar neveikia, tikrai negali būti tikras.
Danutė Karopčikienė