Automobilių remontas – viena skaudžiausių temų jų savininkams. Paslauga ne iš pigiųjų, o rezultatas itin priklauso nuo meistrų kvalifikacijos ir sąžiningumo. Nors klientai vis dažniau savo teises gina pasitelkdami atitinkamas institucijas, jurbarkiečiai apie nekokybiškus darbus linkę tylėti ir kreiptis į įvairias tarnybas neskuba.
Pernai ir užpernai į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl nekokybiško automobilių remonto nesikreipė nė vienas jurbarkietis, nors problemų dėl nekokybiškai atliktų darbų turėjo. Ginant savo teises tokie neaktyvūs ne visi. Vertinant šalies statistiką, Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai dėl transporto priemonių techninio aptarnavimo ir remonto paslaugų pernai skundėsi 83 piliečiai.
Gina tarnyba
Iš automobilių remonto dirbtuvių pareikalauti kokybiškų paslaugų ir tinkamo požiūrio į klientus padeda Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Tačiau nei šiemet, nei pernai į ją dėl netinkamo remonto nesikreipė nė vienas rajono gyventojas.
Pasak tarnybos Tauragės padalinio vyr. specialisto Rimanto Knyzelio, jurbarkiečiai dažniausiai skundžiasi dėl internetinės prekybos. Žmonės nukenčia arba visai nesulaukdami prekių, arba gaudami nekokybiškas.
„Niekas iš jurbarkiečių dėl automobilių remonto pastaruoju metu nesiskundė. Tokių skundų nesulaukėme ir iš tauragiškių, nors Tauragė – prekybos automobiliais miestas ir jų čia remontuojama tikrai daug“, – sakė R. Knyzelis.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyriausioji specialistė Natalija Jarmulkovič tvirtina, kad 2018-aisiais į tarnybą dėl servisų paslaugų visoje Lietuvoje kreipėsi 83 asmenys.
„Dažniausiai kreipiamasi dėl pačios paslaugų kokybės arba dėl to, kad paslaugų tiekėjai nesuteikė visapusiškos informacijos apie numatomus atlikti darbus, jų atlikimo terminus, paslaugų kainą ir panašiai“, – tvirtino specialistė.
Į tarnybą kreipiamasi ir dėl to, kad servisai neįformina paslaugų: vartotojams iš anksto nepateikiami teisės aktuose numatyti privalomi paslaugų užsakymą patvirtinantys dokumentai, t. y. užsakymo paraiškos bei automobilio priėmimo–perdavimo aktas.
Tradiciška, kad klientams neišduodami atliktas paslaugas ir jų apmokėjimą patvirtinantys kvitai. Tokius atvejus papildomai tiria ir Valstybinė mokesčių inspekcija.
„Kreipiamasi ir dėl paslaugų teikėjų neatliekamų ar delsiamų atlikti, pernelyg ilgai užsitęsusių, šalių sutartimi sulygtų automobilio remonto darbų. Taip pat dėl teikiant automobilio remonto paslaugas padarytos žalos – automobilio salono sugadinimo, atsiradusių automobilio kėbulo įbrėžimų, automobilio sudėtinių dalių pažeidimų ir panašiai“, – teigė N. Jarmulkovič.
Svarbiausia – dokumentai
Vyr. specialistė pabrėžia, kad reikiamų dokumentų iš servisų negavę klientai yra gerokai sunkiau apginami. Prieš palikdamas automobilį remonto darbams, vartotojas turėtų reikalauti paslaugų teikėjo užpildyti užsakymo paraišką bei transporto priemonės perdavimo-priėmimo aktą, kad kilus ginčui dėl suteiktų paslaugų galima būtų objektyviai vertinti, dėl kokių konkrečių automobilio remonto darbų susitarta, kas atlikta ir pan.
„Visi teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus prekės ar paslaugos įsigijimą patvirtinantį dokumentą. Pirkimo dokumentas yra vienas svarbiausių įrodymų, patvirtinančių, kad tarp vartotojo ir paslaugos teikėjo buvo sudaryta vartojimo sutartis, todėl vartotojas turėtų reikalauti iš paslaugos teikėjo pirkimo kvito ar kito paslaugų pirkimą patvirtinančio dokumento“, – sakė N. Jarmulkovič.
Jei paslaugų teikėjas atsisako išduoti šį dokumentą, apie tokius atvejus reikėtų pranešti Valstybinei mokesčių inspekcijai pasitikėjimo telefonu 1882, užpildžius e.anketą interneto puslapyje www.vmi.lt arba informavus mobiliąja programėle „Pranešk“.
Siūlo įvertinti
N. Jarmulkovič jurbarkiečiams taip pat siūlo nevažiuoti į pirmą pasitaikiusį servisą. Remonto paslaugas teikiančių įmonių patikimumą gali padėti įvertinti komentarai internete, automobilius tvarkiusių žmonių atsiliepimai.
„Galima pasitikrinti informaciją apie paslaugos teikėjo veiklą Registrų centro ir Valstybinės mokesčių inspekcijos interneto svetainėse“, – sakė N. Jarmulkovič.
Jei, vairuotojo manymu, remontas buvo atliktas nekokybiškai, jis turi raštu kreiptis į paslaugos teikėją ir išdėstyti savo reikalavimus. Paslaugos teikėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, ne vėliau kaip per 14 dienų nuo kreipimosi gavimo dienos, pateikti išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.
Vartotojas, nesutikdamas su paslaugos teikėjo atsakymu, turi teisę kreiptis į tarnybą dėl vartojimo ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka.
Įstatymas numato, kad vartotojas savo pasirinkimu iš paslaugų teikėjo gali reikalauti nemokamai pašalinti paslaugos trūkumus, nemokamai pakeisti netinkamos kokybės paslaugą tinkama, sumažinti kainą, vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtus pinigus.
Galioja ne visada
Jei automobilio šeimininkas sugeba įrodyti, kad darbai viename ar kitame servise buvo atlikti, kalbėti apie broko taisymą paprasčiau. Įvairiems darbams servisai suteikia skirtingas garantijas, tačiau yra keletas sąlygų, kada garantijos neteikiamos.
Servisai neatsako už medžiagas ir atsargines detales, kurias pristato pats klientas. Taip pat už dalis, kurios nėra naujos. Garantija netaikoma ir tuomet, kai serviso darbuotojai informuoja apie trūkumus, kuriuos būtina šalinti, tačiau automobilio savininkas atsisako tai daryti.
Pasak R. Knyzelio, servisai privalo klientus aiškiai informuoti apie taikomas garantijas. Geriausia, jei tai būtų padaryta raštu ir, esant konfliktinei situacijai, nekiltų ginčų dėl informavimo.
„Jei apie garantiją, jos sąlygas ir terminus neinformuojama, automatiškai įsijungia įstatymas, pagal kurį numatomas dvejų metų garantijos terminas“, – sakė vyr. specialistas.
Suteikia garantiją
Serviso UAB „Bilaris“ vadovas Vaidotas Bilevičius tikina, kad klientams visada suteikiamos garantijos. Esą kitaip dirbti būtų neįmanoma.
„Mes seniai tai darome, kiekvieną kartą kažką atlikus suteikiama ir garantija, ir ją patvirtinantis raštas. Garantijos trukmė priklauso nuo darbų pobūdžio. Būna pusę metų, būna metai“, – sakė bendrovės vadovas.
Pasak V. Bilevičiaus, tikrai pasitaiko su garantiniais lapais grįžtančių klientų. Tačiau žmonės nepastebi, kaip gretai bėga laikas. „Visai neseniai grįžo klientas, kurio automobiliui buvome pakeitę vandens pompą. Garantinį lapą jis turėjo, tačiau jį pažiūrėję pamatėme, kad darbai atlikti net prieš šešetą metų“, – sakė verslininkas.
Autoservisų ir detalių parduotuvių tinklo „Juta“ Jurbarko padalinio atstovas Paulius Vilčinskas teigia, kad tokiais atvejais, jei kyla problemų, jas su klientais stengiasi spręsti geranoriškai, įvertinus konkrečią situaciją.
„Būna, kad siūlome nemokamai sutvarkyti, jei kažkas negerai. Iš kitos pusės, sunku pasakyti, kokią garantiją galima duoti pavyzdžiui 1984-ųjų laidos „Volkswagen Passat“, kuris jau visas kreivas ir šleivas“, – sakė P. Vilčinskas.
Lukas PILECKAS