Seredžiaus Stasio Šimkaus pagrindinės mokyklos mokiniai ir biologijos mokytoja L. Juškienė buvo pakviesti dalyvauti „Mokinių jaunųjų tyrėjų atskleidimo ir ugdymosi sistemos sukūrimas – II etapas” projekte. Buvo surinkta šešių mokinių grupė iš įvairių klasių, pradedant nuo septintos ir baigiant dešimta. Dalyvių ieškoti nereikėjo, nes atsirado mokinių, kurie norėjo dalyvauti ir įgauti naujos patirties. Tiesa sakant, beveik nežinojome kas mūsų laukia, bet dėl to buvo tik dar įdomiau.
Ankstų trečiadienio rytą iš Seredžiaus pajudėjome Vilniaus link, kur ir vyko šio projekto II etapas. Kartu su mumis vyko mokiniai iš Kulautuvos. Kelionė neprailgo, nes buvome pozityviai nusiteikę, diskutavome, juokavome. Atvykę į Vilnių pasidėjome daiktus netoliese esančiame viešbutyje ir vietiniu transportu važiavome į Lietuvos Mokinių Neformaliojo Švietimo Centrą (toliau – LMNŠČ). Čia išklausėme įvadą, buvome supažindinti su būsima veikla. Buvome paskirstyti į 4 skirtingas grupes, tačiau labai neišsibarstėme – grupėje turėjome bent vieną draugą iš savos mokyklos.
Dirbti pradėjome jau tą pačią dieną. Pirmo mano grupės užsiėmimo tema buvo bioinformatika. Pradžioje išklausėme nemažai teorijos, žymėjomės svarbiausius teiginius ir dalykus. Vėliau galėjome pabandyti atlikti ir porą praktinių darbų naudodamiesi duomenų paieškos ir vizualizacijos programomis. Su bioinformatika susidūriau pirmą kartą, tad šis dalykas buvo ypač įdomus. Kitas užsiėmimas – biofizika. Fizika yra mano mėgstamiausias dalykas, tad informacija, gauta šio užsiėmimo metu, man buvo ypač įdomi ir naudinga. Buvo smagu, kad galėjau daug ką suprasti ir atsakyti į užduodamus klausimus. Sužinojome SEM (skanuojantis elektroninis mikroskopas) ir AFM (atominės jėgos mikroskopas) veikimo principus, patys galėjome pabandyti atlikti įvairius stebėjimus. Tuo užsiėmimai pirmąją dieną ir baigėsi, po vakarienės grįžome į viešbutį.
Antroji diena buvo tikrai užimta – darbas LMNŠČ prasidėjo jau nuo 10 valandos ryto, o baigės vėlai vakare, maždaug apie 20 valandą. Rytą pradėjome pusryčiais viešbutyje ir vykome į LMNŠČ, kur mūsų laukė nauji užsiemimai. Pirmasis šios dienos užsiemimas – nanotechnologijos. Buvau apie šias technologijas girdėjęs ir anksčiau, tačiau per šią paskaitą pagilinau žinias ir sužinojau naujų dalykų. Daug buvo pasakojama apie nanotechnologijų taikymą medicinoje. Vėliau galėjome susipažinti su mikrobiologija. Šiame užsiėmime buvo ypač daug įdomaus praktinio darbo: pagal klinikinį atvejį turėjome nustatyti ligos sukėlėją ir parinkti tinkamus vaistus. Buvo ypač įdomu pačiam prisiliesti prie tokios veiklos, nes vargu, ar vėliau kada nors dar pasitaikys tokia galimybė. Po pietų vyko paskutinis užsiėmimas – biochemija. Čia taip pat buvo labai daug praktinių užduočių, dirbome laboratorijoje. Kadangi nelabai mėgstu chemiją, buvo nelengva suprasti daugelį dalykų, tačiau patirtis tikrai naudinga. Per šias dvi dienas į savo galvas ,,prikrovėme“ labai daug informacijos. Po vakarienės grįžome į viešbutį: vieni ruošėsi atsiskaitymui, kuris vyks paskutinę dieną, kiti tiesiog ilsėjosi.
Penktadienio rytą pasiruošėme vykti namo. LMNŠČ šią dieną mūsų laukė tik vienas dalykas – testas. Nebuvo baisu, nes tai – tiesiog savęs patikrinimas. Atsakinėti į testo klausimus sekėsi neblogai, tačiau rezultatų dar nežinome. Po visų formalumų susirinkome daiktus ir traukiniu pajudėjome namų link. Buvome pavargę, nes tris dienas iš eilės teko apdoroti ypač daug informacijos.
Mano manymu, šis projektas buvo tikrai sėkmingas. Kodėl? Mokiniai galėjo iš arčiau susipažinti su praktine įvairių mokslų dalimi, o ne tik mokyklos suoluose krimsti sausą teoriją. Organizatoriai tikrai puikiai viską paruošė ir įgyvendino. Tokiuose projektuose dalyvauju ne pirmą kartą ir galiu pasakyti, kad kiekvieną kartą sužinau ir atrandu vis kažką naujo. Noriu padėkoti visiems, kas prisidėjo prie šio projekto, ir raginu kitus mokinius taip pat išbandyti save!
Erikas Bakšenskas,
Seredžiaus Stasio Šimkaus pagrindinė mokykla,
10 klasė
„Šviesos” inf.