Nuo kovo 20 d. skelbiama navigacijos pradžia pagrindiniame vidaus vandens kelyje Nemuno upe ir Kuršių mariose – nuo Kauno iki Klaipėdos. Šiais metais eksploatuojamų vidaus vandens kelių ilgis sieks 500 km – 20 km daugiau nei pernai. Lietuvoje registruotų laivų skaičius per metus išaugo dar 500 ir šiuo metu siekia 28 tūkstančius.
Naująjį navigacijos sezoną vidaus laivyba pasitinka su žiemą pasiektu krovinės laivybos rekordu, uostų plėtra Kaune, degalinėmis ant vandens, patobulinta ir dar patogesne vandens kelių navigacine programėle „WAVE“. Be to, šiemet sukama link tvaresnės laivybos – patvirtintas elektrinio laivo sąstato projektas.
„Matome, kad vidaus laivybos populiarumas Lietuvoje kasmet auga, nes daugėja tiek laivams pritaikytų vandens kelių, tiek paslaugų šiam tvariam transportui. Šiais metais Vidaus vandens kelių direkcija dar daugiau dėmesio skirs žaliosioms inovacijoms, kurios prisidės prie tvaresnės logistikos šalyje ir sveikesnės aplinkos visiems šalies gyventojams“, – sako Vladimiras Vinokurovas, AB Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius.
Kaip ir kiekvienais metais, žymimas laivakelis, tikrinami gyliai, vykdomi valymo darbai vandens keliuose ir uostuose. Nors degalinės ant vandens ir navigacijos programėlė „WAVE“ jau pažįstamos vartotojams, per pastaruosius metus jos buvo ištestuotos ir tapo patogesnės naudoti. Kiekvienas besidomintis laivyba gali įsidiegti programėlę savo telefone: https://vvkd.lt/mobilioji-programele-wave/. Joje laivavedžiai ras visą reikalingą informaciją – pažymėtą laivakelį, bunų vietas, gylius, uostų, prieplaukų ir degalinių vietas, tiltus bei galės susikurti maršrutus.
Šiuo metu laivą papildyti degalais ant vandens galima degalinėse Kaune, Jurbarke, Svencelėje ir Nidoje. 2024 m. minėtose degalinėse laivavedžiai įsipylė daugiau nei 100 tūkst. litrų degalų, taip prisidėdami prie tvarumo iniciatyvų. Degalinės turi įrengtus išsiliejimo prevencijos mechanizmus, kurie sumažina kuro išsiliejimo į vandenį riziką ir aplinkos taršą – šis būdas yra nepalyginamai saugesnis nei kuro pylimas iš kanistrų.
Naujajame sezone bus eksploatuojamos vidaus vandens kelių atkarpos Kuršių mariose, Nemuno upėje nuo Kauno iki žiočių, Nemuno aukštupyje Kauno mariose, Alytuje ir Druskininkuose, Minijoje, Karaliaus Vilhelmo kanale, Pakalnėje-Rusnaitėje, Neryje Vilniuje. Visas eksploatuojamų kelių sąrašas pateikiamas svetainėje adresu: https://vvkd.lt/bendroji-informacija/
Šį mėnesį susisiekimo ministro Eugenijaus Sabučio įsakymu skirtas 11 mln. Eur. (iš kurių 9 mln. Eur. sudaro Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšos) finansavimas netaršių vidaus vandens transporto priemonių įsigijimui: nesavaeigei baržai, 100 proc. elektriniam kranui, elektra varomam laivui stūmikui.Planuojama įsigyti aplinkai draugišką, žaliąją energiją naudojantį laivą. Jis bus varomas elektros varikliais, kurie bus maitinami baterijų. Skelbiamas inovatyvaus laivo pirkimas.
“Valstybės valdomos įmonės turi galimybę inicijuoti išskirtinius projektus, kurie paveikia visą transporto sektoriaus modelį, siekti tvarios ekonomikos ir sukurti naujas transporto galimybes ”, – sako Vladimiras Vinokurovas, AB Vidaus vandens kelių direkcijos generalinis direktorius.