Kas kaltas, kad keleivius mikroautobusu vežiojo ir galiausiai nuo kelio nulėkė greičiausiai prie vairo net negalėjęs sėsti žmogus? Vairuotoją įmonei nusiuntusi darbo birža apie jo sveikatos problemas žinojo, bet nutylėjo. Darbdavys kaltina darbo biržą, o šios vadovai atkerta, kad priimant į darbą dokumentus reikia tikrinti.
Pernai balandį „Šviesa“ rašė apie skaudžią mikroautobuso avariją Raudondvaryje. Antrą Velykų dieną į Jurbarką iš Kauno grįžtantis keleivinis mikroautobusas atsidūrė griovyje. Medikai po avarijos į Kauno ligonines išvežė net dešimt žmonių, keli jų buvo sužaloti itin smarkiai. Pagalbos prireikė ir mikroautobuso vairuotojui Antanui Ivaškevičiui, galimai nuslėpusiam faktą, kad vairuoti jis negali.
Ši skaudžių pasekmių keleiviams sukėlusi istorija persikėlė į teismus. Nemalonumai užgriuvo mikroautobuso savininką – įmonę R. Alksnio autobusai, kuri vėliau pakeitė pavadinimą į UAB „Autogerovė“. Įmonės laukia ilgi teisminiai ginčai ir nukentėjusiųjų reikalavimai atlyginti patirtą žalą.
Pirminiais skaičiavimais, suma gali siekti kelias dešimtis tūkstančių eurų.
Tiesa, įmonė galėjo išvengti problemų dėl mikroautobuso vairuotojo, jei jos vadovai būtų pro pirštus nepraleidę kito šio vairuotojo padaryto nusižengimo. 2014 m. kovą, vos mėnesį iki nelaimės Raudondvaryje, neblaivus A. Ivaškevičius su pilnu vaikų autobusu rėžėsi į kelio atitvarus prie Seredžiaus. Tuomet nuo didesnės nelaimės į Kauną važiavusius vaikus išgelbėjo šalia vairuotojo sėdėjusi jo žmona, kuri spėjo pagriebti vairą.
Pasak keleivių, atsipeikėjęs vairuotojas reikalavo, kad niekas nekviestų policijos, ir apsukęs mikroautobusą paliko įvykio vietą. Su vaikais į Jurbarką grįžtantį autobusą sustabdė į avarijos vietą skubėję policijos patruliai, kuriuos iškvietė autobusu važiavusių vaikų tėvai.
Tuomet įmonės direktorius Gediminas Eiza viešai prisiekinėjo, kad vairuotojas bus atleistas. Tačiau vadovas netrukus persigalvojo, nusprendė palaukti, kol po ligos į darbą grįš kitas vairuotojas ir tik tuomet piniginę baudą gavusį A. Ivaškevičių atleisti.
Sprendimas palaukti tapo lemtingu – vairuotojas Raudondvaryje nuvažiavo nuo kelio ir sužalojo keleivius. Dėl šio įvykio Kauno teisėsauga vis dar atlieka tyrimą, o įmonei ir A. Ivaškevičiui dėl avarijos iškelta baudžiamoji byla.
Įtaria nuslėpus informaciją
Po nelaimės Raudondvaryje praėjus daugiau nei metams aiškėja, kad A. Ivaškevičius galbūt net neturėjo teisės sėsti prie keleivinio autobuso vairo. G. Eiza tikina tik su advokato pagalba iš Tauragės teritorinės darbo biržos Jurbarko skyriaus išsireikalavęs vairuotojo sveikatos pažymą, kuri aiškiai rodo, kad nuo 2013 m. lapkričio 4 d. iki 2014 m. lapkričio 4 d. A. Ivaškevičiui dėl sveikatos būklės draudžiama vairuoti. Įmonė A. Ivaškevičių įdarbino 2014 m. vasarį, kai iki pažymos galiojimo pabaigos buvo likę dešimt mėnesių.
G. Eiza įsitikinęs, kad darbo birža privalėjo pateikti pažymą apie A. Ivaškevičiaus sveikatą ir perspėti darbdavį, kad vyrui vairuoti keleivinį transportą griežtai draudžiama. Įmonės vadovas tikina neturėjęs jokios galimybės žinoti, kad būsimam vairuotojui negalima ne tik dirbti nuolat sėdimo darbo, bet ir vairuoti keleivines transporto priemones.
„Nesusiradau to žmogaus po tiltu. Radau jį darbo biržoje, būtent darbo birža man jį atsiuntė. Atsiuntė ne bet kur, o į įmonę, kuri veža keleivius. Juk pas mus nėra ko daugiau dirbti, tik vairuoti. Mačiau – normalus pagyvenęs vyras, dirbs padoriai. Kai atėjo, dar neturėjo vadinamosios E95 kodo pažymos, kuri būtina, bet ją netrukus pristatė. Pristatė ir kitus būtinus dokumentus. Neliko jokių kliūčių priimant į darbą, nes apie jokias sveikatos problemas nei vairuotojas, nei darbo birža neužsiminė, jokių pažymų nepateikė“, – prisiminė G. Eiza.
Deja, A. Ivaškevičius direktoriaus viltis pateisino vos mėnesį. Kovą vairuotojas neblaivus sukėlė pavojų vežamiems vaikams, o dar po mėnesio dėl sveikatos būklės sukėlė avariją, per kurią buvo sunkiai sužaloti keleiviai.
Visi tylėjo
Įmonės „Autogerovė“ direktorius G. Eiza tikina, kad tuomet ir jis, ir kiti galvojo, jog dėl įvykio Seredžiuje kaltas alkoholis. Buvo iškelta versija, kad naktį alų gėręs vairuotojas tiesiog užsnūdo. Tik vėliau, po skaudžios avarijos Raudondvaryje, paaiškėjo, kad A. Ivaškevičius dėl sveikatos problemų greičiausiai vairuoti negalėjo.
Tuomet į Jurbarką grįžusį autobusą sustabdę policijos pareigūnai vairuotojui nustatė 0,26 prom. girtumą. Kadangi alkoholio tikrintuvo paklaida yra 0,02 prom., vairuotojui surašytas protokolas už vairavimą su 0,24 prom. alkoholio kraujyje. Vaikus vežantys autobusų vairuotojai prie vairo sėsti gali tik būdami visiškai blaivūs.
Įstatymas vairuotojui už tokį girtumą numato baudą nuo 500 iki 1000 Lt. Kadangi iki tol A. Ivaškevičius nebuvo baustas, jam įstatymas numatė ir galimybę taikytis su valstybe. Todėl bauda sumažėjo iki 250 Lt, o teisė vairuoti neatimta.
„Mane stebina, kad po per plauką tragedija nevirtusio incidento su vaikais tylėjo tiek darbo birža, tiek Jurbarko policijoje dirbantis A. Ivaškevičiaus žentas. Tebūnie, pats vairuotojas dėl savo gerovės galėjo bandyti slėpti sveikatos būklę. Bet kodėl tylėjo darbo birža, kuri turėjo pažymą? Kodėl tylėjo policijos pareigūnas, kuris, netikiu, kad nežinojo apie A. Ivaškevičiaus sveikatos būklę? Juk ant kortos pastatyta žmonių sveikata ir gyvybė“, – klausė G. Eiza.
Su advokatų pagalba aplinkybes įvertinę įmonės vadovai nutarė savo interesus ginti teisme. Įmonė prašo iš darbo biržos ir A. Ivaškevičiaus priteisti išlaidas autobuso remontui ir dar keletą tūkstančių eurų moralinei žalai padengti.
Kaltės nemato
Teisme darbo biržai atstovauja Tauragės teritorinės darbo biržos vyriausiasis specialistas Donatas Jonaitis. Teisininkas kol kas nekomentuoja nei prasidedančio teisminio nagrinėjimo, nei dėl ko tenka bylinėtis su įmone „Autogerovė“.
„Kol kas negaliu nieko detalizuoti, juolab kad teismas tik prasideda. Be to, A. Ivaškevičiui yra iškelta baudžiamoji byla, kol ji nebus baigta, mes prašėme teismo nukelti nagrinėjimą, nes baudžiamosios bylos baigtis mūsų bylai bus labai svarbi“, – sakė D. Jonaitis.
Specialistas nenorėjo detalizuoti, apie kokią baudžiamąją bylą kalba. Redakcijos žiniomis, D. Jonaičio paminėtas tyrimas vykdomas dėl 2014 m. A. Ivaškevičiaus Raudondvaryje padarytos avarijos.
Tauragės teritorinės darbo biržos Jurbarko skyriaus vedėja Rita Kliukienė buvo kiek kalbesnė. Vedėja pripažįsta, kad jos vadovaujama įstaiga minėtą pažymą apie A. Ivaškevičiaus sveikatą turėjo. Tačiau ji įsitikinusi, kad pateikti dokumento įmonei neprivalėjo. Tokių dokumentų tikrinimas ir pateikimas esą yra tik darbdavio ir būsimo darbuotojo reikalas.
„Darbdavys privalo išsiaiškinti darbuotojo sveikatos būklę, susižiūrėti reikiamus dokumentus, o darbuotojas tuos dokumentus pateikti. Tai išskirtinai darbdavio ir darbuotojo darbo santykiai“, – sakė R. Kliukienė.
Vedėja įsitikinusi, kad G. Eiza, būdamas keleivius vežančios įmonės vadovu, turėjo atkreipti dėmesį į A. Ivaškevičiaus sveikatos būklę, nes vyrą įmonė įdarbino pagal specialią rėmimo programą, kompensuojančią pusę darbo užmokesčio.
„Remiami žmonės turi kokį nors rėmimo požymį – sveikatos būklę, amžių ir panašiai. Įmonė neturėjo šio fakto ignoruoti“, – įsitikinusi R. Kliukienė.
Sutrukdė vairuoti
G. Eiza ne tik tikisi, kad pavyks įrodyti darbo biržos ir A. Ivaškevičiaus kaltę ir priversti atlyginti nuostolius, bet mano, kad iš buvusio darbuoto privalu atimti teisę vairuoti. Balandžio 30 d. Jurbarke vairuojantį A. Ivaškevičių pamatęs G. Eiza nebeištvėrė – sustabdė jo automobilį, buvusį darbuotoją nugabeno į policijos komisariatą ir reikalavo, kad šiam būtų atimta teisė vairuoti.
„Negalėjau patikėti savo akimis: žiūriu, o Antanas vairuoja. Jis gi bet kurią akimirką gali atsijungti, padaryti avariją, sužaloti ar net užmušti žmones. Kas bus, jei pervažiuos kieno nors vaiką? Tikrai su tuo negaliu taikstytis, net jei reikės elgtis ne pagal įstatymą ir už tai parų atsėdėti“, – sakė G. Eiza.
Pareigūnai patikrinę A. Ivaškevičiaus dokumentus nustatė, kad kol kas jis turi teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones. Sėsti prie didesnių, sunkesnių ar keleivinių automobilių vairo vyrui kol kas draudžiama.
„Kol Kaune nebaigtas tyrimas dėl avarijos ir nepriimtas sprendimas, teisė vairuoti nėra panaikinta. Dėl G. Eizos galimo savivaldžiavimo ar chuliganizmo yra priimtas nukentėjusiojo pareiškimas, kurį svarstys administracinė komisija ir skirs nuobaudą“, – sakė Jurbarko r. policijos komisariato viršininkas Aivaras Dumčius.
Lukas Pileckas
Manau, kad kalčiausias pats vairuotojas: tikrai žinodamas dabartinę savo sveikatos būklę, jis turėtų suprasti, jog vairuoti NEGALI. Ir nesvarbu kokia tai transporto priemonė. Priešingu atveju, jis lyg savižudis ar tyčinis žmogžudys… Geriau tokių vairuojančių kelyje nesusitikti…