Lietuvos policija jau kurį laiką naudoja naujus greičio matuoklius. Šią įrangą sausio 10 d. pristatė ir Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato kelių policija. Pareigūnai turi tris įtaisus, kurių vietą galės keisti kelis kartus per dieną, o apie tokią kontrolę neįspės jokie ženklai.
Išsisukti nepavyks
Pasak Marijampolės apskr. vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus viršininko Rolando Gylio, radaras veikia dideliu atstumu – iki 300 metrų, todėl, jei vairuotojas viršijo greitį, privažiavus prie aparato ir jį pastebėjus, stabdymas nepadės.
Naujieji įrenginiai geba registruoti nuo 10-ies iki 320-ies kilometrų per valandą greitį – pažeidimus fiksuoja dvi skaitmeninės kameros, o sistema pasirenka, kuri kamera geriausiai atkuria vaizdą ir ją naudoja pažeidimui užfiksuoti.
„Tai, kad radaras nufotografuoja automobilį, nereiškia, kad būtent tuo metu buvo fiksuotas pažeidimas. Pažeidimas galėjo būti fiksuotas visoje atkarpoje. Taip pat jei nesuveikė blykstė, nereiškia, kad nebuvo nufotografuota. Dieną blykstės beveik nereikia, nes ir be jos gauname labai detalias nuotraukas. Bandėme radarus ir sningant – nei tamsa, nei dargana jų darbo kokybei poveikio neturi“, – sakė viršininkas.
Pažeidėjų gyvenimą apsunkins ir tai, kad nereikia apie šiuos greičio matuoklius įspėjančių ženklų. Kai vairuotojai pastebės prietaisą, šis jau bus išmatavęs greitį, patikrinęs, ar automobilis draustas civiliniu draudimu, ar galioja techninė apžiūra, sumokėtas kelių naudotojo mokestis.
„Jie turi galimybę fiksuoti ir pažeidimus sankryžose, važiavimą per raudoną šviesą“, – sakė R. Gylys.
Baudą gaus iškart
Pažeidimą įrodanti nuotrauka ir kiti duomenys bus automatiškai siunčiami Administracinių nusižengimų registrui. Įvertinus duomenis, protokolas pažeidėją pasieks elektroniniu paštu arba įprastu laišku. „Šita sistema reikalauja iš pareigūno vieno mygtuko paspaudimo. Prieš išsiunčiant, kiekvieną pažeidimą įvertina žmogus, kad nebūtų jokių nesusipratimų“, – tvirtino R. Gylys.
Radarus nuolat prižiūrės atokiau nuo įrangos dirbsiantis pareigūnas. R. Gylys perspėja nebandyti piktybiškai gadinti įrangos, nes teks už ją atlyginti ir tai bus didžiulės sumos. „Na, kaip dviejų kambarių butas Marijampolėje – daugiau nei 30 tūkst. eurų“, – įspėjo pareigūnas.
Nors Marijampolės apskrities policija atskirų rajonų duomenų dėl greičio viršijimo neturi, tačiau bendros tendencijos aiškios – skraidyti keliuose mėgstantys asmenys kelia didžiulę grėsmę.
„Pernai apskrityje buvo fiksuoti maždaug 26 tūkst. eismo taisyklių pažeidimų. Daugiau nei devyni tūkstančiai buvo greičio viršijimas. Kitaip sakant – daugiau nei trečdalis, tai tikrai daug“, – sakė R. Gylys.
Pareigūnas tikino, kad mėgėjų lakstyti beveik nemažėja. Tačiau džiugina, kad įkliūva vis mažiau tų, kurie greitį viršija labai daug. „Situacija su tais, kurie lekia 50 kilometrų greičiau nei galima ar panašiai, po truputį keičiasi. Mes dedame visas pastangas, kad greičio viršytojų būtų kuo mažiau, nes greitis yra pagrindinė, arba, priklausomai nuo situacijos, viena iš pagrindinių skaudžių avarijų priežasčių“, – tikino R. Gylys.
Kalbėdamas apie Jurbarko rajoną pareigūnas išskyrė kelią Jurbarkas–Kaunas. Pasak R. Gylio, tai yra pats avaringiausias kelias rajone. Ypač pavojinga atkarpa nuo Jurbarko iki Raudonės. Čia įvyksta daug avarijų. Tikėtina, kad būtent pagal avaringiausias rajonų vietas pareigūnai rinksis, kur statyti radarus.
Įspėja vairuotojus
Policijai pristačius naujuosius greičio matuoklius, vairuotojai pradėjo kurti specialias grupes socialiniuose tinkluose. Jose žmonės talpina informaciją apie vietas, kur stovi naujieji radarai.
„Turime įspėti vairuotojus, kad važiuojant fotografuoti, filmuoti, kelti informaciją į internetą draudžia Kelių eismo taisyklės. Tai su vairavimu nesuderinami dalykai. Taip pat siūlome tą laiką, kuris skiriamas pranešti apie radarą, skirti saugiam vairavimui. Be to, radarai yra mobilūs. Jų vieta bus nuolat keičiama, todėl jei pranešta, kad jie pastatyti vienoje vietoje, nereiškia, kad po pusvalandžio jų nebus kitoje vietoje“, – sakė R. Gylys.
Mėgėjus vairuojant fotografuoti pareigūnai protina ir skaičiais. Užsižiūrėjus į telefoną, galima nepastebėti stabdančio ar sustojusio automobilio, o dėl to įvyksta nemažai eismo įvykių.
Juolab kad gyvenvietėje leistinu 50-ties km/h greičiu važiuojantis automobilis vos per 2 sekundes nurieda net 27 metrus. To užtenka, kad būtų nutrenktas į kelią išėjęs žmogus ar gyvūnas, įvyktų avarija.
Iš viso šalies policija įsigijo 37 tokius radarus. Jei jie pasiteisins, planuojama įrangos pirkti daugiau.
Centrinio viešųjų pirkimų portalo duomenimis, pirkinys atsiėjo kiek daugiau nei 1,17 mln. eurų. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos fondų lėšomis, prietaisai Lietuvos policiją pasiekė rugsėjį. Už šią sumą nupirkta ne tik įranga, bet ir surengti pareigūnų mokymai.
Lukas PILECKAS