Sėkmė versle – kas tai? Tinkamos strategijos pasirinkimas? Gebėjimas efektyviai valdyti procesus ir veiksmingai siekti rezultatų? O gal viskas viename? Nė nekyla abejonių, kad tam, jog verslas prisijaukintų sėkmę reikia pasirinkti tinkamą projektų valdymo metodiką, įgyti reikiamų žinių ir kryptingai judėti tikslo link.
Tad ne veltui šiuo metu daugelis verslų atsigręžia į Scrum – vieną iš Agile metodų, kurį galima pritaikyti projektų valdymui. Scrum – vienas iš Agile metodų, kurio dėka galima pasiekti išties efektyvių rezultatų versle. Tačiau tam, kad šis metodas veiktų sėkmingai kiekvienam komandos nariui svarbu savo vaidmenis atlikti atsakingai. Vienas iš tokių vaidmenų – produkto šeimininkas, kurio pareigos ir įgūdžiai nulemia didelę dalį projekto sėkmės.
Iš ko susideda Scrum komanda?
Visų pirma tam, kad būtų galima išsiaiškinti produkto šeimininko svarbą Agile projektų valdyme reikia žinoti, kas yra Scrum komanda, iš ko ji susideda ir kodėl dirbti vieningoje komandoje yra taip svarbu. Žinoma, profesionalios žinios apie Scrum sistemą, Scrum komandos narių vaidmenis ir atsakomybes yra geriausia patirtis, ką siūlo specialūs ir šiuo metu itin populiarūs Certified Scrum Product Owner mokymai. Tačiau idealu mokytis tuomet, kai Scrum samprata – nesvetima ir yra numatoma, kuo šis darbų organizavimo metodas gali padėti versle.
Tad kalbant apie Scrum pažymėtina, jog tai – viena iš Agile projektų valdymo metodikų, padedanti komandoms struktūrizuoti ir valdyti savo darbą pagal vertybių, principų ir praktikos rinkinį. Paprasčiau tariant, Scrum komanda taip pat, kaip ir įvairios sporto komandos, treniruojasi svarbioms varžyboms, mokosi per patirtį savarankiškai spręsti problemas, apmąstyti savo pergales ir pralaimėjimus tam, kad nuolat tobulėtų. Visai šiai Scrum komandai reikia trijų konkrečių vaidmenų:
- Produkto šeimininko (Product Owner), kuris būtų orientuotas į verslo, klientų ir rinkos reikalavimų supratimą.
- Scrum meistro (Scrum Master), kuris padėtų komandai suprasti Scrum sistemą, jos principus, vertybes ir praktiką.
- Kūrimo komandos, kurios nariai turėtų skirtingus įgūdžius ir mokytų vienas kitą, būtų savarankiški bei veiksmingai atliktų paskirtas užduotis.
Ar produkto šeimininkas – lyderis?
Nė nekyla abejonių, kad taikant Scrum metodiką versle visi komandos nariai yra svarbūs, turi būti vieningi ir bendrai siekti užsibrėžto tikslo. Tačiau produkto šeimininkas yra vienas iš tų žmonių, kuriam reikalingi lyderystės įgūdžiai. Akcentuotina, kad produkto šeimininkas atlieka daugybę pagrindinių vaidmenų, galinčių skirtis priklausomai nuo aplinkos, o pagrindinė jo užduotis – maksimaliai padidinti Scrum komandos kuriamų produktų vertę. Neturint lyderystės įgūdžių atlikti šią užduotį gali būti sudėtinga, nes nepavyks įtikinti kitų sekti turimomis idėjomis, bendradarbiauti ir siekti bendro tikslo. Verta pastebėti, kad lyderystės įgūdžių turinys produkto šeimininkai efektyviau valdo produkto kūrimo procesą:
- Įkvepia kitus. Produkto šeimininkai turi būti įkvepiantys. Kiekvienam produkto šeimininkui reikalingi puikūs bendravimo bei idėjų pristatymo įgūdžiai. Šie įgūdžiai svarbūs tam, jog kuriant produkto viziją komanda būtų įkvėpta ir dėtų visas savo pastangas bei žinias turimos vizijos įgyvendinimui.
- Įgalina kitus. Ne paslaptis, jog niekas nesukuria viso produkto vienas. Lyderystės įgūdžių turintis produkto šeimininkas gali suburti itin vieningą komandą, įgalindamas komandos narius atlikti tam tikras užduotis. Pasitikėjimas ir suteikta galia kelia komandos motyvaciją bei prisideda prie geresnių rezultatų.
4 įgūdžių svarba
Derėtų atkreipti dėmesį į tai, kad produkto šeimininkas turi pasižymėti ne tik lyderystės įgūdžiais. Dažnai išskiriami dar keturi įgūdžiai, kurie yra svarbūs kiekvienam produkto šeimininkui:
- Bendravimas. Produkto šeimininkas turi turėti gerai išvystytus bendravimo įgūdžius, leidžiančius valdyti projekto komandą, kurią neretu atveju sudaro skirtingų tipų asmenybės.
- Įsipareigojimas. Produkto šeimininkas yra atsakingas už bendrą projekto rezultatą, todėl jis turi būti įsipareigojęs įgyvendinti savo sukurtą viziją ir užtikrinti efektyvų bendradarbiavimą su visais komandos nariais bei suinteresuotomis šalimis.
- Gebėjimas pasakyti „ne“. Dažnu atveju pagrindiniai verslo vadovai turi nemažai idėjų apie produktą ir jo vystymą. Tam, kad kuriama produkto vertė būtų maksimizuota ir nenukrypta nuo išsikeltų prioritetų, produkto šeimininkas turi gebėti įvertinti siūlomas idėjas ir tuomet, kai reikia pasakyti „ne“.
- Smalsumas. Produkto šeimininkas veikia kaip ryšys tarp įmonės ir projekto komandos. Todėl labai svarbu, kad jis gebėtų užduoti klausimus „kodėl?“ ir „kaip?“. Šie klausimai padeda geriau suprasti turimus verslo tikslus ir leidžia pasiekti geresnius rezultatus, atitinkančius verslo lūkesčius.
Pagrindinės produkto šeimininko pareigos
Turint visus paminėtus įgūdžius produkto šeimininkas efektyviai įsitraukia į projekto įgyvendinimą ir sklandžiai vykdo savo pareigas, kurios apima šias sritis:
- Vizijos apibrėžimas. Produkto šeimininkas bendrauja su suinteresuotomis šalimis, tokiomis kaip verslo vadovai, klientai ir projekto komanda. Šis bendradarbiavimas padeda sukurti aiškius tikslus, suderintus su verslo tikslais. Turint aiškų vizijos apibrėžimą komanda dirba kur kas efektyviau bei lanksčiau.
- Darbų sąrašo tvarkymas. Produkto šeimininkas yra atsakingas už komandos darbų sąrašo tvarkymą. Jis turi užtikrinti, kad darbai būtų suskirstyti pagal prioritetus, verslo strategiją ir turimus tikslus.
- Prioritetų nustatymas. Produkto šeimininko pareiga – valdyti darbų apimtis, biudžetą ir laiką, atsižvelgiant į suinteresuotų šalių poreikius bei tikslus. Per visą projekto gyvavimo laiką produkto šeimininkas turi nustatyti, kurioms sritims reikia skirti prioritetinį dėmesį.
- ● Produkto kūrimo priežiūra. Vienas svarbiausių produkto šeimininko darbų – planuoti bei tobulinti produkto kūrimo procesą, peržiūrėti ir analizuoti sprintų etapus.
- Kliento poreikių supratimas. Produkto šeimininkas turi suprasti kliento poreikius ir numatyti, ko reikia klientui tam, kad produkto kūrimo procesas būtų kuo efektyvesnis bei sklandesnis.
- Ryšio kūrimas. Produkto šeimininkas kuria ryšį tarp suinteresuotų šalių ir projekto komandos, užtikrindamas visapusišką supratimą ir abi puses tenkinančių rezultatų siekimą.
- Pažangos vertinimas. Atsakomybė už projektą, įskaitant kiekvieną atskirą etapą, tenka produkto šeimininkui. Todėl produkto šeimininkas atlieka pagrindinį vaidmenį vertinant kiekvieną produkto kūrimo procesą ir nusprendžia, ar projektas gali pereiti prie kito etapo.
Kaip tapti produkto šeimininku?
Svarbu pastebėti, kad produkto šeimininko vaidmuo apima daugelį sričių – rinkodarą, verslą, technologijas. Todėl geras produkto šeimininkas turi turėti pakankamai reikalingų žinių, gerai išmanyti Scrum metodiką ir, žinoma, pasižymėti puikiais lyderystės bei verslo įgūdžiais.
Ar įmanoma to išmokti? Minėti Scrum Certified Product Owner mokymai yra vienas geriausių būdų tiek teoriškai, tiek praktiškai susipažinti su produkto šeimininko vaidmeniu. Verta akcentuoti, jog įgijus reikiamų žinių daug lengviau įminti sėkmingo verslo paslaptis, o kompetentingi produkto šeimininkai yra nepaprastai vertingi bet kokiam verslui.