Europos Komisija pristatė planą, kuriame nuo 2035 m. panaikinamas draudimas naujiems automobiliams su vidaus degimo varikliais. Sprendimas priimtas dėl regiono automobilių sektoriaus spaudimo ir žymi didžiausią bloko atsitraukimą nuo savo žaliosios politikos pastaraisiais metais. Tuo metu Lietuvoje, naujų automobilių rinkoje, situacija pozityvi ir be papildomų ribojimų. Lietuvos energetikos agentūros (LEA) duomenimis, elektromobiliai sudaro beveik pusę visų transporto priemonių.
Naujienų agentūros „Reuters“ žiniomis, pagal šią savaitę priimtą pasiūlymą, automobilių gamintojams numatomi tikslai mažinti CO2 išmetimą iki 90 proc., palyginti su 2021 m. lygiu. Pagal anksčiau numatytas taisykles, nuo 2035 metų visi nauji automobiliai ir furgonai būtų turėję būti nulinės emisijos.
Likusius 10 proc. išmetamųjų teršalų automobilių gamintojai turės kompensuoti naudodami Bendrijoje pagamintą, mažiau anglies dioksido išskiriantį plieną ir sintetinius kurus arba ne maisto biokurą, pavyzdžiui: žemės ūkio atliekas ir panaudotą kepimo aliejų.
Bulgarijos naujienų portalas „Mediapool“ savo ruožtu pažymi, kad Europos elektromobilių akumuliatorių pramonei Europos Komisija numatė skirti 1,5 mlrd. eurų beprocentinių paskolų, tikintis spartesnio dekarbonizacijos proceso.
Kiek elektromobilių rinkoje yra dabar?
Nepaisant įpareigojimo mažinti taršą bei investuojant į elektromobilių pramonę, svarbu atkreipti dėmesį į Europos Sąjungos (ES) gyventojų įpročius ir automobilių pasirinkimus. Statistikos portalo „Eurostat“ duomenimis, praėjusiais metais ES užregistruota 1,45 mln. naujų tik akumuliatoriais varomų elektrinių keleivinių automobilių ir tai yra šešiais procentais mažiau nei 2023 metais. Panašiai mažėjo ir įkraunamų hibridinių automobilių skaičius, tačiau bendras naujų hibridų skaičius išaugo apie 12 proc.
Didžiausia vien tik baterijomis varomų elektromobilių dalis, palyginti su naujai registruotais automobiliais, buvo Danijoje ir siekė 51,3 proc. Daugiau nei trečdalį visų automobilių sudarė elektromobiliai Maltoje ir Švedijoje. Tuo tarpu mažiausia dalis buvo užfiksuota Kroatijoje – vos 1,8 proc.
LEA duomenimis, 2025 m. gruodžio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 42 704 lengvieji keleiviniai elektromobiliai, iš jų 22 425 – grynieji elektromobiliai ir 20 279 – įkraunami hibridai. Visgi, elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis siekia 2,34 proc.
Šių metų lapkričio statistika rodo, kad naudotų automobilių rinkoje elektromobiliai užėmė viso labo tik 1,2 proc., kai tuo metu dyzeliniai automobiliai 93,2 procentus visos rinkos. Naujų automobilių rinkoje situacija kiek geresnė. Elektromobiliai, pagal LEA informaciją, užėmė 20,5 proc. visos Lietuvos naujų lengvųjų kategorijos transporto priemonių rinkos, o hibridiniai automobiliai net 42 proc.
Dyzeliniai varikliai vis dar dažni
Čekija, viena iš ES šalių, kur vidaus degimo variklius turintys automobiliai vis dar sudaro autoparko daugumą. Naujienų portalo „Denik Referendum“ duomenimis, 2024 m. pirmąjį pusmetį vien dyzeliniai automobiliai sudarė apie 25 proc. viso automobilių parko – tai yra dvigubai daugiau nei ES vidurkis. Skirtingai nei daugelyje kitų ES šalių, Čekijoje nėra ryškaus postūmio, o visuomenė apskritai nepritaria bet kokiems ribojimams automobiliams su vidaus degimo varikliais. Šią situaciją, pasak žurnalisto Petr Jedlička, lemia keli veiksniai: itin didelis dyzelinių „Škoda“ modelių populiarumas, stipri vietinė automobilių pramonė, orientuota į vidaus degimo variklius, ir ribota politinė valia taikyti apribojimus.
Rumunijoje situacija labai panaši kaip ir Lietuvoje. Naudotų automobilių rinkoje dyzelinių variklių automobiliai vis dar geidžiama prekė ir sudaro beveik pusę visų transporto priemonių, tuo metų naujų automobilių rinkoje šis skaičius siekia vos 11 proc. Rumunijos naujienų portalo „Hot News“ žurnalistas Vlad Barza atskleidė, kad 2024 m. Rumunijoje fiksuotas laikinas dyzelinių automobilių pardavimų augimas, tačiau jis siejamas su likusiais sandėliuose populiaraus „Dacia Duster“ dyzeliniais modeliais, o ne su struktūriniu rinkos atsigavimu. Anot jo, šalies automobilių rinkos atstovai prognozuoja, kad iki 2030 m. nauji dyzeliniai automobiliai Rumunijoje taps retenybe, net jei dyzelis dar ilgai išliks dominuojantis naudotų automobilių segmente.
Tuo metu Ispanijoje per kelerius pastaruosius metus šalyje įvyko stiprus teigiamas lūžis ir elektromobilių dalis paaugo. Portalo „El Confidencial“ duomenimis, šalis, kuri ilgą laiką buvo laikoma dyzelinių automobilių tvirtove, tačiau dabar naujų registracijų segmente dyzeliniams automobiliams tenka vos apie 10 proc. Juos palaipsniui pakeitė benzininiai automobiliai, o ypač mažų sąnaudų hibridai. Šalyje išaugo elektromobilių ir įkraunamų hibridų paklausa.
Žurnalistas Pedro Martin daro prielaidą, kad pokytį lėmė keli veiksniai: prieš kelerius metus vyriausybės skleidžiama aiški antidyzelinė žinutė, rinkoje atsiradusi plati benzininių hibridų pasiūla ir sumažėjęs dyzelinių modelių pasirinkimas pigesniuose segmentuose. Anot jo, nors šalyje nėra tiesioginių baudų ar parkavimo mokesčių, taikomų taršiems automobiliams, Ispanijoje įvedami tam tikri eismo ribojimai, suteikiantys akivaizdų pranašumą elektromobiliams ir hibridams.
Šis turinys parengtas ELTA, dalyvaujančios Europos iniciatyvoje PULSE, kuria yra palaikomas tarptautinis žurnalistų bendradarbiavimas. Prie straipsnio prisidėjo Ispanijos naujienų portalas „El Confidencial“, Rumunijos naujienų portalas „HotNews“ ir Čekijos naujienų portalas „Denik Referendum“ .























