Praėjusiais metais didelio ažiotažo sulaukusios automobilių taršos patikros šiemet bus tęsiamos. Tiesa, kada tiksliai patikrinimai prasidės, aplinkosaugininkai neatskleidžia. Anot jų, laukiama šiltesnių orų, reidai veikiausiai bus vykdomi tik pavasario antroje pusėje.
Patikrinimai – antroje pavasario pusėje
Seimui priėmus pataisas, Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnai praėjusiais metais pradėjo vykdyti transporto priemonių taršos patikras be policijos pagalbos. Toks sprendimas sulaukė karštų reakcijų visuomenėje. LRT.lt pasidomėjo, ar šiemet tokios patikros bus tęsiamos ir kada vairuotojai jau gali jų tikėtis.
AAD atskleidė, kad patikros tikrai vyks. Tiesa, kada tiksliai, dar nėra aišku, departamentas tikina konkrečių planų neturintis. Laukiama, kol patikroms bus tinkamos oro sąlygos, tai veikiausiai vyks tik balandžio pabaigoje ar gegužę.

Automobilių taršos patikra | E. Blažio / LRT nuotr.
„Automobilių taršos matavimo patikros sugrįš, kai orai atšils ir nusistovės tinkamos gamtinės sąlygos joms vykdyti. Planuojama patikras atnaujinti antroje pavasario pusėje. Kaip ir pernai, patikros vyks įvairiuose šalies miestuose šviesiu paros metu. Konkretus patikrinimų skaičius šiais metais nėra numatytas. Teisės aktų reikalavimai nepasikeitę, todėl galios įprasta tvarka“, – portalui nurodė AAD atstovai.
Audra vandens stiklinėje?
Vos tik paskelbus apie ketinimus aplinkosaugininkams leisti vykdyti taršos patikrų reidus, visuomenėje sulaukta prieštaringų vertinimų. Visgi vėliau reali situacija parodė, kad baimintasi buvo be reikalo.
Pernai per tris mėnesius vykdytus automobilių taršos kontrolės reidus AAD pareigūnai iš viso patikrino 472 transporto priemones įvairiuose Lietuvos miestuose. Nė vienas patikrintas automobilis neviršijo išmetamų teršalų kiekių ribinių verčių.
„Prieš pradedant automobilių taršos patikrinimus, visuomenėje kilo įvairių mitų – buvo manoma, kad automobiliai bus stabdomi naktį, keleiviai išlaipinami ir pan. Tai kėlė nerimą vairuotojams. Kad vairuotojai jaustųsi saugiai, visi patikrinimai buvo atliekami tik dieną, iš anksto apie juos informavus visuomenę.

Automobilių taršos patikra | E. Blažio / LRT nuotr.
Reidai parodė, kad patikrinimai vyko sklandžiai: vairuotojai noriai bendradarbiavo, o kai kurie net savanoriškai siūlė patikrinti savo transporto priemones. Džiaugiamės, kad visi patikrinti automobiliai buvo tvarkingi – teršalų normatyvų viršijimų ar skysčių nutekėjimų nenustatyta“, – teigė AAD Panevėžio valdybos viršininkas Gintautas Andruškevičius.
Gresia baudos
LRT.lt primena, kad Seimas praėjusių metų vasaros pradžioje priėmė Administracinių nusižengimų kodekso pataisas, kuriose numatyta, kad taršios transporto priemonės savininkui pirmiausia galės būti skiriamas tik įspėjimas, o vėliau – piniginė bauda, siekianti 100–300 eurų gyventojui ir 300–500 eurų įmonės vadovui. Už pakartotinus pažeidimus abiem atvejais baudos augtų atitinkamai iki 300–500 eurų ir 600–900 eurų.
Pačių Seimo narių teigimu, įspėjimu siekiama, kad žmogus ar įmonė daugiau nenusižengtų ir galėtų taršų automobilį arba susiremontuoti, arba keisti mažiau taršiu. Be to, anot parlamentarų, dažnai vairuotojai net nežino, kad transporto priemonės išmetama tarša viršija normas, nes ji neišmeta matomų dūmų. Tad iškart skiriama piniginė bauda nebūtų teisinga.
Savo ruožtu Lietuvos transporto saugos administracija patvirtino Transporto priemonių techninės apžiūros dokumentų galiojimo panaikinimo tvarkos aprašo pakeitimus.

Automobilių taršos patikra | E. Blažio / LRT nuotr.
Jais nuspręsta, kad tais atvejais, kai automobilio išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes, vairuotojui galėtų būti paskirtas įspėjimas, bet techninės apžiūros dokumento galiojimas vis tiek būtų panaikinamas po septynių darbo dienų nuo sprendimo surašymo momento. Per minėtą laikotarpį vairuotojui suteikiama teisė pašalinti egzistuojančius transporto priemonės trūkumus. Tiesa, jei nustatomas pavojingų skysčių nuotėkis, techninė apžiūra atšaukiama nedelsiant.
Daugiau informacijos apie taršos patikras rasite AAD atmintinėje.
Kam dubliuot techninių apžiūrų funkcijas? Jei visoje šalyje tik 1 automobilis neatitiko normatyvų, tai akivaizdu, kad be reikalo tratina pinigus.