Pasitaiko, kad apsiperkant prekybos tinklo parduotuvėje kuris nors produktas prasprūsta iš rankų, išsilieja ant grindų, tad jį lieka tik utilizuoti. LRT.lt nagrinėja, kokiais atvejais pirkėjai turi sumokėti už sugadintus produktus, o kada to daryti nereikia.
Pakuotės turi būti saugios pirkėjams
Prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė LRT.lt teigė, kad prekės tiek turiniu, tiek ir pakuote turi būti saugios pirkėjui.
„Todėl, pastebėjus neatitikimų, prekės išimamos iš apyvartos ne tik parduotuvėje, bet ir prekių priėmimo / rūšiavimo patalpose ar sandėliuose. Gali pasitaikyti akivaizdžiai nematomų prekių pakuočių broko, transportavimo pažeidimų ir pan. Taip pat pasitaiko ir netyčinių pirkėjų veiksmų, kai sugadinama prekė (išslydo iš rankų, imant iš lentynos nukrito ant žemės ir pan.). Tokių atvejų pasitaiko labai retai“, – minėjo ji.

Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė | Įmonės nuotr.
Gali pasitaikyti akivaizdžiai nematomų prekių pakuočių broko, transportavimo pažeidimų ir pan. Taip pat pasitaiko ir netyčinių pirkėjų veiksmų, kai sugadinama prekė (išslydo iš rankų, imant iš lentynos nukrito ant žemės ir pan.).
I. Trakimaitė-Šeškuvienė
Anot atstovės, absoliuti dauguma pirkėjų su prekėmis elgiasi apdairiai, parduotuvių personalas, pastebėjęs netinkamą prekės pakuotę, pastarąją pašalina iš prekybos.
I. Trakimaitė-Šeškuvienė sakė, kad dažniau nukenčiančios prekės neretai būna dūžtančioje pakuotėje, pavyzdžiui, stiklainiai, stikliniai buteliai ir pan.
„Atvejai, kai pirkėjas sudaužo ar sugadina prekes, beveik visuomet būna netyčinio pobūdžio. Tokiais veiksmais sugadintų prekių pirkėjas apmokėti neturi. Tyčiniai atvejai, kai pirkėjai sugadina prekes, yra pakankamai reti. Tačiau tokiais atvejais, kai pastebimi asmenys, keliantys grėsmę sau, aplinkiniams ar turtui, nedelsiant reaguoja apsaugos darbuotojai“, – teigė ji.

Parduotuvė | J. Stacevičiaus / LRT nuotr.
Būta ir organizuoto gadinimo atvejų
Prekybos tinklo „Iki“ atstovė Gintarė Kitovė LRT.lt kalbėjo, kad jei netyčia nuvirs ir suduš prekė ar iš rankų išslys pomidorų padažo indelis, pirkėjai jaudintis neturėtų – už tai tikrai nereikės susimokėti.
„Tokių įvykių parduotuvėje pasitaiko kiekvieną dieną, tad, nutikus nelaimei, kažkam suskilus ar išbirus, užtenka pakviesti parduotuvės darbuotoją, kad galėtume sutvarkyti tą vietą. Visai kita kalba, kai klientas kažką sudaužo piktavališkai, norėdamas sąmoningai pakenkti ar sugadinti prekes. Tokiais atvejais mes kreipiamės į policiją ir nuostolius tenka atlyginti“, – sakė pašnekovė.
Be stiklinių pakuočių, prakiurusi pakuotė ar pratryškęs jogurto indelis yra parduotuvės kasdienybė, teigė atstovė.

Gintarė Kitovė | „Iki“ nuotr.
„Visos tinklo parduotuvės yra stebimos vaizdo kameromis, parduotuvėse budi apsaugos darbuotojai, todėl prireikus įvykio aplinkybes galime pasitikslinti. Piktavališkų veiksmų, sugadinimo ar vagystės atveju visuomet kreipiamės į policiją. Prieš keletą metų turėjome įvykį, kai klientas tyčia nuvertė aliejaus pilnas lentynas. Prekės dužo, išsipylė. Būtent šiuo atveju jam teko kompensuoti tiek sugadintų prekių, tiek valymo kaštus“, – akcentavo G. Kitovė.
Prieš keletą metų turėjome įvykį, kai klientas tyčia nuvertė aliejaus pilnas lentynas. Prekės dužo, išsipylė. Būtent šiuo atveju jam teko kompensuoti tiek sugadintų prekių, tiek valymo kaštus.
G. Kitovė
Visgi ji minėjo, kad tokie atvejai nėra dažni, daugiausia pasitaiko netyčinių atvejų, kai iš rankų išslysta grietinės ar uogienės indelis, pabyra druska ar pan.
Pasiteiravus, galbūt yra buvę atvejų, kai užfiksuota, kad pirkėjas ar pirkėjų grupė sąmoningai, masiškai gadino prekes parduotuvėje, G. Kitovė pasakojo, jog paskutinis toks atvejis buvo autonominėje parduotuvėje, kai žmogus išvartė ne tik prekes, bet ir sugadino kitą parduotuvės inventorių.
„Visgi dažniau pasitaiko tokių atvejų, ne kai gadina prekes, bet kai į parduotuvę užsukusios žmonių grupės bando prekes pavogti. Piktavališkų veiksmų, sugadinimo ar vagystės atveju visuomet kreipiamės į policiją“, – sakė ji.

Parduotuvė / Asociatyvi | V. Raupelio / LRT nuotr.
Stengiamasi žmogiškai pažvelgti į situaciją
Prekybos tinklo „Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis LRT.lt teigė, kad tinklo parduotuvėse vadovaujamasi vartotojų teises ir pareigas reglamentuojančiais teisės aktais.
„Jeigu prekės parduotuvėje yra sudėtos blogai ir pirkėjas jas užkliudęs sudaužo, kalta yra parduotuvė. Tačiau jei viskas yra sudėta tvarkingai ir daiktas yra sugadinamas, bendra taisyklė yra tokia, kad atsakomybė yra to, kas jį sugadino, nepriklausomai nuo to, ar tai buvo padaryta tyčia, ar ne“, – teigė jis.
Jeigu prekės parduotuvėje yra sudėtos blogai ir pirkėjas jas užkliudęs sudaužo, kalta yra parduotuvė. Tačiau jei viskas yra sudėta tvarkingai ir daiktas yra sugadinamas, bendra taisyklė yra tokia, kad atsakomybė yra to, kas jį sugadino, nepriklausomai nuo to, ar tai buvo padaryta tyčia, ar ne.
D. Ryliškis
Anot pašnekovo, piktavališkų veiksmų, sugadinimo ar vagystės atveju kreipiamasi į policiją.
„Viską stebi kameros, tad ar prekė buvo apgadinta tyčia, nusprendžiama pasitelkiant vaizdo stebėjimo kameras, kuriose pirkėjų veiksmai yra akivaizdžiai matomi. Vis tik prekybos centrų darbuotojai ir vadovai visada stengiasi, kad būtų kuo mažiau konfliktų. Stengiamasi žmogiškai žiūrėti į bet kokią situaciją, todėl dažnai sprendimai priimami individualiai“, – akcentavo D. Ryliškis.

Parduotuvė | J. Stacevičiaus / LRT nuotr.
Prekybos tinklo „Lidl Lietuva“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė LRT.lt sakė, kad atvejai, kai parduotuvėje pirkėjai apgadina kokias nors prekes, yra itin reti.
„Parduotuvė yra išdėstyta taip, kad joje būtų patogu apsipirkti tiek naudojantis pirkinių vežimėliu, tiek krepšeliu. Erdvės tarp parduotuvės lentynų taip pat yra gana plačios, kad apsiperkant nebūtų kliudomos sudėtos prekės“, – minėjo pašnekovė.
Visgi, jei pirkėjas padaro prekybos tinklui netyčinę žalą, kaip, pavyzdžiui, sudaužo tam tikrą produktą ar gėrimą, žalos atlyginti nėra reikalaujama.
„Atlyginti žalą būtų galima reikalauti tik tuo atveju, jei ji būtų padaryta tyčia, tačiau tokių atvejų kol kas nepasitaikė“, – sakė atstovė.

Lina Skersytė | Lidl Lietuva nuotr.
Atlyginti žalą būtų galima reikalauti tik tuo atveju, jei ji būtų padaryta tyčia, tačiau tokių atvejų kol kas nepasitaikė.
L. Skersytė
Prekybos tinklo „Rimi“ atstovė Eglė Krasauskienė sakė, kad jei pirkėjas netyčia sugadina ar sudaužo kokį nors produktą, neprašoma apmokėti ar atlyginti žalą.
„Bet, žinoma, jei tai tyčinė veikla, veikiame pagal visus mūsų apsaugos įgaliojimus ir susitarimus. Tačiau mes tikime savo pirkėjų sąmoningumu ir tikrai tokių atvejų nepasitaiko arba pasitaiko itin retai“, – teigė ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė.
Lietuvos policijos Komunikacijos skyriaus patarėja Revita Janavičiūtė LRT.lt teigė, kad statistikos apie tyčinius prekių apgadinimo atvejus parduotuvėse neturi.
Visgi ji minėjo, kad atsakomybė gali grėsti pagal kelių kodeksų straipsnius. Pavyzdžiui, pagal LR administracinių nusižengimų kodekso 115 straipsnį, tyčinis svetimo turto, kurio vertė neviršija trijų bazinių bausmių ir nuobaudų dydžių, sunaikinimas ar sugadinimas užtraukia baudą nuo 50 iki 750 eurų.
Pagal LR baudžiamojo kodekso 187 straipsnį, tas, kas sunaikino ar sugadino svetimą turtą, baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba laisvės atėmimu iki dvejų metų. Jeigu asmuo sunaikino ar sugadino nedidelės vertės svetimą turtą, padarė baudžiamąjį nusižengimą ir baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu. Jei tai atlikta visuomenei pavojingu būdu, atsakomybė dar griežtesnė – gresia bauda ar laisvės apribojimas, arba areštas, arba laisvės atėmimas iki 5 metų.
Neikite i NORFA, nes ten pirkejas visada neteisus, rinkites kitas parduotuves.