Veliuonos Antano ir Jono Juškų gimnazijos IIG klasės mokinė Miglė Šukytė gali drąsiai vadintis jaunąja mokslininke. Mergina tyrinėjimus atlieka ne bet kokioje, o daug kam labai sudėtingu atrodančio chemijos mokslo srityje. Gimnazistės pasiryžimas dalyvauti Jaunųjų mokslininkų konkurse – apvainikuotas sėkme.
Skatina tyrinėti
Tarptautinis Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkursas rengiamas kasmet nuo 1988 metų. Lietuva šiame konkurse dalyvauja nuo 1997 m., ir pastaraisiais metais galima džiaugtis ypač gerais rezultatais – iš viso Lietuvos mokiniai yra pelnę 17 apdovanojimų.
Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurso nacionalinį etapą rengia Švietimo ir mokslo ministerija ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, kuriame balandžio 13-15 d. vyko konkursas.
Konkurso tikslas – skatinti jaunimą kurti, skleisti mokslo žinią ir populiarinti tyrėjo profesiją.
Šių metų konkursiniuose mokinių darbuose – įvairių mikroorganizmų, vėžinių ląstelių, nanodalelių poveikio ekosistemai, molekulinės biologijos metodų taikymo galimybių maisto produktų kokybės kontrolei, vabzdžių elgsenos, elektromagnetinės spinduliuotės bei kitų veiksnių įtakos įvairių augalų augimui, oro, vandens telkinių užterštumo, tolimų galaktikų tyrimai. Jaunieji mokslininkai ieško kovos su kenkėjais, pelėsiais, mikrobais būdų, kuria virtualia realybe pagrįstus reabilitacinius žaidimus, bioplastiką, natūralius dažiklius, ekologišką kosmetiką ir kita.
Miglė Šukytė, kuriai ruoštis padėjo chemijos mokytojas Vidmantas Straukas, konkursui pateikė darbą „Indikatorių gamyba ir panaudojimas pH nustatymui“. Veliuoniškė buvo viena iš 62 laimingųjų, pakviestų į konkurso nacionalinio etapo baigiamąjį turą Vilniuje.
Atsiliepė į kvietimą
Prieš porą metų Veliuonos gimnazijoje vykusioje „Tyrėjų naktyje“ įvairius mokslinius tyrimus ir pasiekimus pristatę lektoriai pakvietė moksleivius apsilankyti tinklapyje , o į susidomėjusių gimnazistų el. paštą atkeliaudavo įvairios mokslo naujienos.
Vieną dieną M. Šukytė savo el. pašte pamatė kvietimą dalyvauti Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurse.
„Kodėl ne“? – pagalvojo mergina ir nuskubėjo pas savo chemijos mokytoją pasitarti. V. Straukas chemiją jai dėstė pirmus metus, tačiau Miglei labai patiko jo vedamos pamokos, suprantamai išdėstoma medžiaga, o ir pažymiai buvo kur kas geresni negu pernai.
„Niekas nebuvo drįsęs dalyvauti šiame konkurse“, – sako V. Straukas. Moksleivės drąsa ir stebino, ir kėlė smalsumą – gal tikrai galima kažką įdomaus padaryti.
Reikėjo temos, kuriai nereikėtų sudėtingų įrenginių, ingredientų. Mokytojas Veliuonos gimnazijoje pamokas turi tik porą dienų per savaitę, todėl didžiausią dalį darbų ir bandymų Miglė atliko namuose. Laboratorijoje drauge su mokytoju pasiruošė tik reikiamus tirpalus, o gautus bandymų rezultatus siųsdavo V. Straukui el. paštu.
Miglės darbo esmė – naudojant natūralias medžiagas kaip indikatorius, nustatyti ne tik tirpalo rūgštingumą ar šarmingumą, bet ir tikslią pH reikšmę. Universalūs indikatoriai yra labai brangūs, todėl atrasti savo aplinkoje natūralias priemones, kuriomis būtų galima nustatyti pH, būtų nemenkas pasiekimas.
Buvo nuspręsta kaip indikatorius naudoti gėles ir įvairių rūšių arbatą. Pirmosios į Miglės akiratį pateko ir „bandomuoju triušiu“ tapo kovo 8-osios proga senelio močiutei dovanotos raudonos rožės.
Pirmajam konkurso etapui Miglė turėjo atlikti bandymus ir pateikti 8 puslapių aprašymą. Mergina negalėjo patikėti, kad jos darbas pateko tarp kitų 62 atrinktų. Džiaugsmui nebuvo ribų!
M. Šukytė su mokytoju V. Strauku vėl kibo į darbą – reikėjo praplėsti temą, atlikti daugiau bandymų ir paruošti jau 20 lapų darbą ir stendą.
Jaunoji tyrėja vėl dirbo namuose ir savo pastebėjimus siuntė mokytojui. Artėjant terminui V. Straukui teko dažniau vykti į Veliuoną, o paskutinę darbų pristatymo dieną Miglė išėjo iš kitų pamokų, kad galėtų užbaigti savo darbą.
„Mums tikrai pavyko naudojant buityje randamus natūralius produktus nustatyti ph lygį“, – šypsojosi mokytojas.
Viešnagė Vilniuje
Balandžio 13 d. Mokinių neformaliojo švietimo centre susirinko 61 dalyvis.
Su mokiniais bendravo ir darbus vertino įvairių sričių mokslininkų komisija. Savo favoritus turėjo išrinkti ir su jaunaisiais mokslininkais atvykę mokytojai.
Daug dalyvių šiame konkurse rungėsi jau ne pirmą kartą, buvo atstovaujančių įvairiems moksliniams būreliams, klubams.
Pasak mokytojo, buvo ir labai įdomių darbų. Daug patirties, minčių iš kitų konkurso dalyvių pasisėmė ir M. Šukytė.
Pirmą dieną dalyviai buvo vertinami. Prie Miglės stendo sustoję komisijos nariai ne tik uždavė daug klausimų, tačiau davė ir daug patarimų.
Antroji diena buvo skirta pramogoms. Konkurso dalyvius organizatoriai nuvežė į Vilniaus universiteto Fizikos fakultete eksponuojamą parodą, zoologijos muziejų.
Paskutinę dieną Miglės laukė diplomas, o nugalėtojai keliaus į konkurso finalą Briuselyje.
„Nieko tokio, kad nelaimėjau. Dar turiu laiko“, – apie kitų metų konkursą jau galvoja veliuoniškė, planuojanti eksperimentams rinkti mėlynus gėlių žiedus, nes raudonus jau išbandė.
Turi daug pomėgių
Kad Miglė gali laimėti, tiki ir jos chemijos mokytojas: „Ji mane lenkia mintimis, dirbant pirma pasako, kas įvyks toliau.“
M. Šukytei neblogai sekasi visi mokslai. Žinoma, mieliausi tikslieji: chemija, fizika, matematika, biologija. Tačiau labai patinka ir istorija. Nors lietuvių kalbos pamoka – sunkesnė, Miglė dalyvauja filologų būrelyje, rašo eilėraščius.
Nuo mokslų Miglė nepabėga ir laisvalaikiu – daug skaitanti mergina dažniausiai renkasi mokslinės fantastikos knygas. Vienos mėgiamiausių – „Bado žaidynės“ ir „Divirgentės“ serija. Kaip ir kiekvienai paauglei Miglei patinka knygose ir filmuose rasti truputį romantikos.
Atsisėdusi prie kompiuterio, kad ir kaip keista būtų, mergina mokslinių straipsnių neieško – pažaidžia žaidimų, naršo internete, socialiniuose tinkluose.
Miglė turi dar vieną, jos seneliams tikriausiai labai patinkantį hobį – kepa saldžius gaminius: tortus, pyragus, sausainius. Anksčiau net svajojo rinktis konditerės profesiją.
Dabar apie ateitį svajonės kitokios. M. Šukytė norėtų studijuoti biochemiją, biomediciną ar ką nors panašaus. Gali būti, kad Miglė turi tam reikalingų genų – jos teta KTU dėstanti gamtos ir fizikinių mokslų docentė.
Miglė – visai nepanaši į sausą moksliukę. Nuoširdi, linksma ir labai komunikabili mergina spinduliuoja paprastumą, už kurio slepiasi žinios ir išmintis. Tokie jaunuoliai savo pozityviu požiūriu, drąsa ir užsispyrimu pasiekia daugiausia.
Jūratė Stanaitienė