Atėjus padangų keitimo laikui kyla tas pats klausimas – kur dėti nebetinkamas naudoti? Kelių eismo taisyklės reikalauja, kad vairuotojai vasarines į žiemines padangas pakeistų iki lapkričio 10-osios. Būtent tada juodų gumos ratų krūvos išauga ne tik prie šiukšlių konteinerių, bet dar blogiau – išverčiamos kokio gražaus miškelio prieglobstyje. Šiukšlintojų nesustabdo nei dar gegužę dešimteriopai padidintos baudos, nei nuolatiniai priminimai, kad automobilio savininkas kasmet didžiųjų atliekų aikštelėje gali nemokamai palikti visą nebetinkamą padangų komplektą.
Kauno regiono aplinkos apsaugos departamento Jurbarko rajono agentūros vedėjas Andrius Šašys tikina, kad jurbarkiečiai didelių nuodėmių su senomis padangomis nepridaro. Dažniausias pažeidimas – prie šiukšlių konteinerių išmesti nereikalingi ratai. Nors tokios stambiagabaritės atliekos erzina šiukšles išvežančius komunalininkus, tačiau tai geriau, nei išmesti padangas gamtoje.
„Padėtis tikrai yra pagerėjusi, žmonės atsakingesni, nebemėto padangų, kur pakliūna. Tačiau keista, kad dar daug kas nepasinaudoja galimybe kasmet nemokamai į specialią aikštelę atiduoti senų padangų, o vis dar jas išmeta“, – kalbėjo A. Šašys.
Bėda – įmonės
Pagal randamą ne vietoje išmestų padangų kiekį A. Šašys spėja, kad taip atsikrato ne tik gyventojai, bet ir smulkios įmonės. Padangomis prekiaujantys verslininkai pagal įstatymą privalo iš gyventojų priimti senus ratus, o vėliau juos priduoti tokias atliekas tvarkančioms įmonėms. Tačiau įmonės kartais pasiduoda pagundai senais ratais atsikratyti paprasčiau ir pigiau.
„Manau, kad padėtį pakeistų padangoms įvestas depozito mokestis. Jei žmonės norėdami atgauti pinigus priduoda butelius, tai priduoti padangas ir atgauti kur kas didesnį užstatą tikrai norėtų“, – neabejojo A. Šašys.
Padidino baudas
Aplinkosaugininko nuomonę patvirtina ir aplinkos viceministras Almantas Petkus. Prasidėjus padangų keitimo bangai apie dešimt kartų padidėjusias baudas už taršą valdininkas įspėjo ne tik vairuotojus, bet ir įmones.
„Iš aplinkosaugininkų žinome, kad daugiausia rūpesčių kelia ne pavieniai gyventojai, o smulkios įmonės, kurios siekia sutaupyti aplinkos sąskaita. Mano žinia joms paprasta: geriau taip nedaryti, nes teks plačiai atverti piniginę“, – sakė A. Petkus.
2013 m. gegužę aplinkos ministras pasirašė įsakymą, kuriuo baudą už ne vietoje išmestas padangas padidino nuo 1300 iki 15 tūkst. litų už toną. Taigi už 4 padangų komplektą gali tekti sumokėti apie 500 litų.
Lengvai atsikratyti padangomis būdų yra. Tereikia nepamiršti, kad perkant naujas padangas senąsias privalo priimti jas parduodančios įmonės. Jos įpareigotos priimti tiek senų padangų, kiek klientas perka naujų. Keičiant padangas automobilių servise, senosios turi būti priimamos nemokamai.
Nereikalingas padangas nemokamai priima didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės. Tiesa, paprastai tokios aikštelės nemokamai priima iki penkių padangų.
Juridiniams asmenims rekomenduojama kreiptis į padangų atliekas tvarkančią įmonę ir atiduoti padangas pagal padangų atliekų perdirbimo ir panaudojimo sutartį. Apie artimiausią padangas tvarkančią įmonę galima sužinoti paskambinus į savo regiono aplinkos apsaugos departamentą.
Priima ne visi
K. Bagdanskio individualioje įmonėje padangas perkantys jurbarkiečiai senuosius ratus gali palikti nemokamai, tiksliai taip, kaip reikalauja įstatymas. Už padangų išvežimą ir utilizavimą sumoka pats verslininkas.
„Nemalonu, kad iš savų pinigų turime padengti padangų utilizavimą, mokame po 200 litų už išvežtą toną. Tačiau įstatymas yra įstatymas ir mes jo laikomės, visada ir reikalingus dokumentus apie padangų sunaikinimą turime“, – pasakojo Kęstutis Bagdanskis.
Vyras tikina, kad apie galimybę palikti senas padangas servise žmonėms visada pasako pats, nes toli gražu ne visi jurbarkiečiai apie tai žino. Už mokestį priimamos padangos ir nieko įmonėje neperkant. Daliai jurbarkiečių keli litai už sudėvėtų padangų komplektą pasirodo priimtinesnis variantas, nei jų vežimas į miesto pakraštyje esančią specialią atliekų aikštelę.
K. Bagdanskio manymu, jei jau yra įstatymas įpareigojantis verslininkus surinkti ir utilizuoti padangas, tai jo laikymasis turėtų būti griežtai kontroliuojamas.
„Dabar padangas montuoja, pardavinėja beveik kiekviename garaže ar servise. Turiu abejonių, ar jie visi tvarkingai vykdo įsipareigojimus. Juk gamtoje kartais krūvos padangų vienoje vietoje atsiranda ne šiaip“, – kalbėjo K. Bagdanskis.
Panašios padangų politikos laikomasi ir kitoje miesto pusėje įsikūrusiame „AG Autocentre“. Nors anksčiau už paliekamas nebetinkamas padangas klientams tekdavo susimokėti po penkis litus, šiuo metu mokestis nerenkamas.
Padangų jurbarkiečiams priduoti greičiausiai nepavyktų „Jutoje“. Nors įstatymas parduotuvę įpareigoja iš naujus ratus pirkusių klientų priimti senas padangas, įmonė kol kas neturi galimybių tokiai veiklai.
Už padangą – du litai
Tauragės regiono atliekų tvarkymo centro Jurbarko didžiųjų atliekų surinkimo aikštelės darbuotojas tikino, kad bumas, kai žmonės vežė priduoti padangas, jau pasibaigė. Rudenį toks antplūdis paprastai būna visą spalio mėnesį. Tokia pati situacija pasikartoja iškritus pirmajam sniegui, kai vis dar nusidėvėjusiomis padangomis važiavę vairuotojai supranta, kad ilgiau pažeidinėti Kelių eismo taisykles nebeleis gamta.
Įstatymas leidžia vieną automobilį turinčiam vairuotojui per metus į aikštelę nemokamai priduoti penkias automobilio padangas. Daugiau padangų nudėvėti per tokį laiką fiziškai beveik neįmanoma. Tačiau, jei žmogus turi du automobilius, nemokamai surenkamų padangų skaičius išauga iki dešimties.
Aikštelė surenka ir padangas, kurias atveža įmonės. Už kilogramą šių atliekų verslininkams tenka sumokėti po 25 ct arba vidutiniškai po du litus už padangą.
Lukas PILECKAS