Rugsėjo 24 d. rytas. Savivaldybės įmonės „Jurbarko vandenys“ vandens gerinimo įrenginių meistras Stanislovas Kapturauskas sėda į tarnybinį visureigį „Mitsubishi“, prie kurio prikabinta tarnybinė priekaba su lentomis, ir išvyksta į Skirsnemunę. Atrodytų, viskas gerai – darbuotojas vykdo užduotį. Jei ne viena smulkmena – S. Kapturauskas atostogauja, o lentos keliauja ne į įmonei priklausantį objektą, o į privataus namo kiemą.
Maža to, lentos vežamos ne pirmą kartą. Įmonei priklausančia priekaba S. Kapturauskas neteisėtai naudojosi ir rugsėjo 16 d. Tai įrodo redakcijai atsiųstos pilietiškai nusiteikusių ir su biudžeto lėšų švaistymu nesitaikstančių skaitytojų nuotraukos.
Prisipažino piktnaudžiavęs
Pilną priekabą lentų į Skirsnemunę nugabenęs S. Kapturauskas grįžo į Jurbarką. Žemaitės gatvėje išleido medieną iškrauti padėjusį pagalbininką ir apsukęs ratą per Sodų, Knygnešių ir Muitinės gatves nuvažiavo į Barkūnų g. esančią nuotekų valymo įrenginių stotį. Čia jis planavo palikti priekabą.
Pamatęs iš paskos atvažiavusius žurnalistus S. Kapturauskas emocijų neslėpė – nuotaika sugedo. Įkalčių prispirtas meistras nesigynė – automobilį per atostogas vežti lentoms pasiėmė savavališkai.
„Neleidžia mums taip naudoti automobilių. Bet dabar truputį reikėjo, paprašiau ir pasiėmiau“, – aiškinosi sutrikęs S. Kapturauskas.
Bandė švelninti padėtį
Išnuomoti valdišką techniką privatiems asmenims ar įmonėms įstatymai leidžia. Yra numatyti įkainiai ir procedūros, kaip tai padaryti. Tačiau S. Kapturauskas to nebuvo padaręs. Iš pradžių pripažinęs, kad mašiną su priekaba pasiėmė savavališkai, vėliau meistras puolė gelbėti savo kailį. Palikęs tarnybinę priekabą valymo įrenginių teritorijoje S. Kapturauskas dar kartą pasinaudojo tarnybiniu transportu ir nuvažiavo į darbovietę – Muitinės g. esančą UAB „Jurbarko vandenys“.
Tačiau slėpti aiškius savivaliavimo pėdsakus pasirodė sudėtinga. Įmonės direktorius Romaldas Vaitelavičius ketvirtadienį buvo išvykęs, o be vadovo likusiems darbuotojams nuspręsti, ar gelbėti kolegą, ar palikti likimo valiai, buvo keblu.
Pirmiausia su problemomis susidūrė įmonės buhalteris Montvydas Štreimikis. Jam niekaip nepavyko surasti ir pateikti dokumentų, ar ketvirtadienį kas nors nuomojo techniką. Paklaustas apie apmokėjimą, M. Štreimikis tvirtino, kad niekas technikos nesinuomojo ir tokių įmokų nėra, bet po gero pusvalandžio UAB „Jurbarko vandenys“ kasoje dirbantis vyras kalbėjo jau ką kita – tokia įmoka atsirado, nes S. Kapturauskas išsinuomojo automobilį ir susimokėjo. Tačiau darbuotojas buvo nekalbus ir nepaaiškino, kaip čia taip ėmė ir atsirado ta įmoka, nepasakė ir kas mokėjo pinigus. Galima tik numanyti, kad UAB „Jurbarko vandenys“ darbuotojai dėl įmokos greičiausiai susitarė telefonu.
Neįtikinamai skambėjo ir „Jurbarko vandenų“ teisininko Lino Taroso aiškinimai esą įmonė patikimiems klientams techniką išnuomoja sutarus žodžiu, o tik paskui tvarko dokumentus.
„Kaip jūs nesuprantate? Jei įvyksta žodinis susitarimas, paduodami pinigai, tai sandoris laikomas įvykusiu“, – aiškino teisininkas.
Deja, L. Taroso žodžius iškart paneigė direktoriaus pavaduotojas ir vyriausiasis inžinierius Jonas Tamulis. Jis, priešingai nei įmonės teisininkas, teigė, kad automobilių nuomos tvarka aiški – pirmiausia tvarkomi dokumentai, rašoma technikos nuomos sutartis, kurią patvirtina direktorius, ir tik tuomet technika išnuomojama.
Pirmadienį tą patį patikino ir UAB „Jurbarko vandenys“ direktorius R. Vaitelavičius. Pasak vadovo, jokia technika niekada nebūna išnuomojama be jo žinios ir parašo.
„Esame savivaldybės įmonė, todėl žiūrint pagal įstatymo raidę, turime atsiskaityti net už paprasčiausią pieštuką. Apie kiekvieną nuomos sutartį aš žinau ir sunku įsivaizduoti, kad galėtų būti kitaip“, – garantavo R. Vaitelavičius.
Nurodė klaidingus numerius
Ketvirtadienį teisininkui L. Tarosui galiausiai pavyko nurodyti automobilį, už kurį esą po pasivažinėjimo į Skirsnemunę sumokėjo S. Kapturauskas. Tačiau ir čia teisininkas padarė klaidą – esą pinigai sumokėti už išnuomotą transporto priemonę valstybiniu registracijos numeriu LTB 039. Kodėl būtent tokį numerį pateikė įmonės teisininkas, lieka neaišku, nes S. Kapturauskas savavališkai naudojosi numeriu GRB 039 pažymėtu automobiliu.
Be to, nuoma turėjo būti mokama ne tik už automobilį, bet ir už lentoms vežti naudotą priekabą. Pastaroji ketvirtadienį jokiuose darbuotojų paaiškinimuose ar įmokose nefigūravo.
Atrado dokumentus
Dėl galimo S. Kapturausko savivaliavimo naudojantis bendrovės technika įtarimų kilo ir rugsėjo 16 d. Tuomet bendrovės meistras namo parsitempė pilną priekabą lentų.
„Dėl visko atliekame tyrimą, renkami dokumentai. Tačiau galiu devyniasdešimčia procentų garantuoti, kad 16 d. jokių nuomos sutarčių nebuvo. Nei dėl automobilio, nei dėl kitokios technikos. Jokia technikos nuoma be mano žinios negalima. Kitaip juk ir būti negali“, – pirmadienį tikino bendrovės direktorius R. Vaitelavičius.
Trečiadienį R. Vaitelavičius jau kalbėjo kitaip. Direktorius tikino, kad dokumentai atsirado ir esą už visureigio naudojimą savo reikmėms S. Kapturauskas rugsėjo 16 d. buvo sumokėjęs. Tačiau priekaba ir vėl buvo paimta savavališkai – už naudojimąsi ja meistras, kaip ir rugsėjo 24 d., nemokėjo nė cento.
Skyrė pastabą
Įvertinęs S. Kapturausko elgesį ir tai, kad anksčiau meistras nebuvo baustas, R. Vaitelavičius pavaldiniui skyrė švelniausią nuobaudą – pastabą.
„Situacija parodė, kad automobilių naudojimo tvarką reikia tobulinti, griežtinti. Tai ir darysiu, kad kontrolės būtų daugiau“, – tikino R. Vaitelavičius.
Kai kurie UAB „Jurbarko vandenys“ darbuotojai turi teisę tarnybinius automobilius laikyti namuose. Tokį sprendimą galima paaiškinti darbo pobūdžiu, kai dėl avarijų ar kitų nesklandumų atsakingi darbuotojai įvykio vietą turi pasiekti bet kuriuo metu. Tačiau tikrai ne visų sąraše esančiųjų pareigybės siejamos su ekstremaliomis situacijomis, kai kurie tarnybiniu transportu tik pasiekia darbovietę ir parvažiuoja po darbo namo. Nieko blogo, kad automobilio garažo vieta nurodyta darbuotojo kieme – įstatymai tam neprieštarauja, tačiau tik tuo atveju, jei po darbo tas darbuotojas nepiktnaudžiauja tarnybiniu transportu. Apie atostogas nėra ką nė kalbėti, per jas tarnybinio transporto teikiamus patogumus reikia pamiršti be jokių išlygų.
Redakciją ne pirmą kartą pasiekia informacija apie galimai po darbo valandų savanaudiškai naudojamą UAB „Jurbarko vandenys“ techniką, ypač jei bendrovės ženklu pažymėti automobiliai rieda neaiškia kryptimi ar, pavyzdžiui, traktorius dirba prie statomo namo.
Prarado postą
Gegužės mėnesį skandalas dėl piktnaudžiavimo tarnybiniu transportu buvo kilęs VĮ „Tauragės regiono keliai“ Jurbarko padalinyje. Tuomet paaiškėjo, kad padalinio vadovai visiškai susipainiojo, kas yra jų asmeninis turtas, o kas priklauso įmonei. Išaugusį kelininkų apetitą ėmėsi stabdyti pilietiški jurbarkiečiai ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnai.
Patikrinus paaiškėjo, kad tuometinis tarnybos viršininkas Audrius Liorančas ir jo pavaduotojas kelių priežiūrai Mečislovas Šimanskis tarnybinį transportą naudojo kaip savą. Piktnaudžiavimui iškilus į viešumą vyrai gavo atlyginti įmonei padarytus nuostolius, o A. Liorančas neteko darbo.
Lukas PILECKAS
dažniau pamedžioti tokius važinėtojus. Viešumas – puikus ginklas. Kelių tarnyba prasivalė, prasivalės ir kiti. Tereikia nepatingėti ir žurnalistus informuoti.