Akmenės rajono Ventos gimnazija uždraudė mokiniams naudotis mobiliaisiais telefonais – juos atėję į mokyklą mokiniai turi sudėti į specialias spinteles ir pasiimti gali tik pasibaigus pamokoms. Tikimasi, kad naujoji tvarka užtikrins sklandesnį ugdymo procesą, mokiniai daugiau bendraus tarpusavyje, mažės patyčių ir priklausomybės nuo telefono.
Elena Čiobienė lietuvių kalbos mokytoja dirba beveik 40 metų. Sako, mokiniai ir be technologijų buvę išradingi, vis bandydavo nukreipti dėmesį nuo pamokų. Tačiau atsiradę išmanieji telefonai ugdymo procesą trukdo kur kas labiau.
„Dėmesio trikdymas žymiai didesnis, negu kad kai jų nebuvo, vaikai suole su draugu pasišnekėdavo, – sako mokytoja. – O dabar jau tas dėmesio atitraukimas į telefonus, aišku, jisai kenkia labiau, negu buvo anksčiau.“
Su mobiliaisiais į mokyklą ateina ir patys mažiausieji. Priklausomybę nuo telefono, pasak mokytojų, jaučia net pirmokai.
„Pastebėjau, kad pradinukai atsineša įvairius telefonus. Vieni skirti komunikacijai palaikyti, dalinai ir saugumo jausmas, nes gali paskambinti tėvams, o kiti atsineša tokius jau išmaniuosius prabangius telefonus, tai noras pasipuikuoti tarp vaikų, – sako pradinių klasių mokytoja Jūratė Šiurkienė. – Ir vienas, ir kitas nelabai tinkamas ugdymo procesui.“
Ventos gimnazija pirmoji Akmenės rajone problemą bando spręsti drausdama mokiniams naudotis mobiliaisiais ne tik per pamokas, bet ir per pertraukas.
„Tai gimė iš to, kad mokytojai išsakė, kad pamokose atsiranda didelė problema, kaip mokinių priklausomybė nuo telefonų, – sako mokyklos direktorė Daiva Gricienė. – Kadangi jie nebepaklūsta taisyklėms, nebenori jų pasidėti į tam skirtas vietas, teko ieškoti kitų vietų.“

Vaikas su telefonu (asociatyvi) / Shutterstock nuotr.
Mokiniai telefonus privalo palikti spintelėse vos atėję į mokyklą. Gimnazistai sako, kad prie naujosios tvarkos priprasti nelengva.
„Visi per pertraukas skrolindavo internete. Dabar daugiau bendraujam mes. Ir laikas bėga lėčiau“, – įspūdžiais dalijasi gimnazistas Augustas Kiudulas.
„Dabar daugiau šnekamės, – pritaria kita gimnazistė Austėja Rimkutė. – Gal daugiau aptariam pamokas, o dar kai vyresni esam, tai labiau dėl tų pasirinkimų pasikalbam. Daugiau tiesiog komunikuojam.“
Specialistai tikina, kad vis daugiau mokinių jaučia emocinę priklausomybę nuo išmaniųjų telefonų. Ši problema tapo dar aštresnė po pandemijos.

Mokykla / D. Umbraso/LRT nuotr.
„Net pertraukų metu jie nelabai žaidžia vienas su kitu, tiesiog susėda vienas šalia kito ir žaidžia žaidimus telefone, – pastebi socialinė pedagogė Rasa Noreikienė. – Taip pat labai svarbu mažinti patyčių mastą. Nes mes praeitais mokslo metais susidūrėm su fotografavimu, filmavimu pertraukų, pamokų metu, kuriant įvairius memus, platinamus asmeninėse grupėse.“
Švietimo bendruomenė jau ne vienus metus diskutuoja, kad vertėtų uždrausti mobiliuosius visose ugdymo įstaigose. Įstatymo projektas, reglamentuojantis telefonų naudojimą, buvo svarstomas Seime, tačiau kol kas šalies mastu naudojimosi mobiliaisiais tvarka lieka neapibrėžta.