Gero mechaniko receptas – žinios ir darbo kultūra. Tuo įsitikinęs 21-erių jurbarkietis Tomas Masevičius. Vaikinas tik šiemet baigė mokslus Smalininkų technologijų ir verslo mokykloje, tačiau jau pateko į geriausių šalies jaunųjų mechanikų trejetuką.
Norėjo į kariuomenę
T. Masevičius juokauja, kad baigęs mokyklą jokiu būdu negalvojo, kad taps mechaniku. Vaikinas planavo eiti savanoriu į kariuomenę, tačiau koją pakišo sveikata. Tuomet teko svarstyti, ką veikti toliau.
„Nusprendžiau stoti į Smalininkų technologijų ir verslo mokyklą. Labai ten nenorėjau, žinot gi – smalnė, kaip sakoma. Tačiau įstojau ir pradėjau mokytis. Kadangi stojau po dvylikos, o ne po dešimt klasių, dalis bendramokslių buvo jaunesni ir visiškai nemotyvuoti. Nemotyvuotas galėjau būti ir aš, tačiau įsidarbinau puikiame servise, ir viskas pasikeitė“, – pasakojo T. Masevičius,
Tomas mokėsi ir pradėjo dirbti šalia esančiame Alvydo Šimkaus servise. Kadangi tai ne tradicinė automobilių taisykla, o vieta, kur įvairioms lenktynėms ruošiami sportiniai automobiliai, vaikiną uždegė ši veikla.
„Esu be galo dėkingas Alvydui, kad mane sudomino. Ir dabar sergu sportinių automobilių liga, noriu prie jų dirbti. Maloniausias darbas yra viską išardyti, pašalinti gedimą, perrinkti ir užvesti variklį. Tačiau prieš tai reikėjo tuo susidomėti. Tai pavyko padaryti todėl, kad patekau į įdomią aplinką, kuri skatino tobulėti“, – tikino pašnekovas.
Supratęs, kad automobilių ligų „gydymas“ vis tik įdomus, T. Masevičius tuo domėjosi labiau. Pasak vaikino, kito pasirinkimo nebuvo, nes be žinių negali surasti gedimo ir jo kokybiškai pašalinti.
„Mokytojai buvo gan apatiški, nes daug mokinių ateina tik tam, kad prastumtų laiką. Tačiau mano noras buvo pastebėtas, ir jie man tikrai labai padėjo. Pasakė, kur galiu rasti informaciją, aiškino, mokė, užvedė ant kelio“, – pasakojo jaunasis mechanikas.
Trūko technikos
Vaikino užsidegimą pastebėję pedagogai nusprendė T. Masevičiui suteikti daugiau galimybių nei turi mokykla. Šiemet vasarį jis buvo išsiųstas į Socialinių mokslų kolegiją Vilniuje, kur susirinko būsimi automechanikai iš visos Lietuvos ir varžėsi Geriausiojo jaunojo automechaniko konkurse.
Ketvirtą kartą vykstančiame Geriausiojo jaunojo automechaniko konkurse dalyvavo visų Lietuvos profesinio rengimo mokyklų mokiniai, besiruošiantys tapti automobilių mechanikais. Pirmame etape jėgas bandė daugiau kaip keturi šimtai dalyvių iš 32 profesinių mokyklų. Sudėtingas testas atsijojo tik 60 geriausiųjų: po du iš kiekvienos mokyklos, kurie keliavo į Vilnių ir antrame etape turėjo spręsti dar sudėtingesnį testą. 100 klausimų per 100 minučių. O klausimai ir patyrusius mechanikus būtų privertę pasukti galvas.
T. Masevičius pateko tarp trijų geriausiųjų, kurie važiavo į kitą konkurso etapą Lenkijoje.
„Buvo tikrai labai sunku, nes nebuvo kaip pasiruošti. Mes tiesiog neturėjome mokykloje tokios diagnostikos ir kitos įrangos. Turbūt negali daug tikėtis, kai atvažiuoja geriausi konkurentai, o jų pranašumas tas, kad jie su konkurse naudota įranga jau yra dirbę“, – pasakojo vaikinas.
Po konkurso dalyviams buvo surengta kelionė po Europą – aplankyti kultūriniai, istoriniai ir su technika susiję objektai. Vienas jų – Vokietijoje, Štutgarte, įkurtas „Porsche“ muziejus, eksponuojantis daugiau nei 80 šio modelio automobilių 5600 kv. m erdvėje.
„Porsche“ muziejus yra įsikūręs istoriškai svarbioje Vokietijos automobilių gamybai vietoje, kadangi čia 1938 m. persikėlė „Porsche“ dizaino padalinys. Nuo pat 1950 m. būtent čia gimsta geriausi pasaulyje „Porsche“ ženklo sportiniai automobiliai. Muziejaus ekspozicija turtinga tradicinių ir gerai žinomų modelių – turistai čia gali susipažinti su 356, 550, 911, 917 modeliais bei kitokiais inžinierių pasiekimais.
„Buvo tikrai įdomu, nes tokie dalykai praplečia akiratį ir suteikia naujų patirčių. Taip pat motyvuoja judėti į priekį ir tobulėti“, – sakė T. Masevičius.
Ateitis – elektronika
Konkursuose įgijęs patirties jurbarkietis apsisprendė – privalo mokytis toliau. Todėl pasirinko Kauno technikos kolegijoje dėstomą autotransporto elektronikos specialybę. T. Masevičius neabejoja – tai automobilių remonto ateitis, be kurios greitai nebus galima nė žingsnio žengti.
„Jau su šiandien mūsų remontuojamais automobiliais būna problemų, nes visur elektronika. Jei neturėsi tokių žinių, nepadarysi savo darbo. Be to, neišvengiamai vis tiek reikia rinktis specializaciją, nes visko neaprėpsi, neįmanoma taisyti visų gedimų gerai. Žavi ir tai, kad darbas su elektronika – švarus, nereikia tepaluotis“, – sakė vaikinas.
Tačiau T. Masevičius įsitikinęs ir tuo, kad automobilių meistrui svarbu ne tik žinios, bet ir darbo kultūra. Būtent dėl to vaikinui nesuprantama, kaip kai kurių servisų meistrai leidžia sau tepaluotiems sėsti prie klientų automobilių vairo, rūkyti dirbant ar atsainiai žiūrėti į smulkius, bet iš tiesų svarbius dalykus.
„Jei konkurse nebūčiau prieš sėsdamas užtiesęs apsauginių audeklų ant automobilio, kad nesupurvinčiau ar nesubraižyčiau, iškart būčiau praradęs balų. Manau, kad darbo kultūra yra labai svarbi, ir to laikausi kasdien, nors kartais tai būna sudėtinga. Tačiau negalima pasiduoti, nes tada tapsi negerbiančiu savo darbo ir klientų“, – įsitikinęs Tomas.
Remontuoja pats
Būtent dėl šios priežasties vaikinas savo automobilius remontuoja tik pats. Tiesa, ir renkasi juos netradicinius. Kiek anksčiau T. Masevičius važinėjo senu „Opel“ universalu. Pažemintas baltas automobilis netruko užsitarnauti Snaigės pravardę.
Dabar „Snaigė“ parduota, o vaikinas važinėja „Ford Sierra“. Dar vieną tokį automobilį bando suremontuoti ir paruošti mėgėjiškam automobilių sportui.
„Pasimokiau, kad tas pats automobilis negali būti kasdienis ir skirtas kokiai nors veiklai – sportui ar tiesiog būti su sužeminta pakaba. Tam reikia atskiros mašinos, tai dabar ir darau. Visus darbus atlieku pats, nes niekam kitam to tiesiog negalėčiau patikėti“, – juokėsi T. Masevičius.
Lukas PILECKAS
Tikrai rimtesnis mechanikas atrodytum jei ant savo „Ford” vienodus ratus užsidėtum.