Mokyklos ir darželiai teigia, kad rugsėjo 1-ąją ne visi galės užtikrinti tinkamą ugdymo procesą – masiškai trūksta pedagogų. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) sako, kad mokytojų trūksta visame pasaulyje, o formuoti kolektyvą – mokyklų vadovų ir steigėjų pareiga.
„Nešiesi kuprinę, o tau į ją deda, deda, kai tu net nespėji susitvarkyti daiktų ir kuprinė ta plyšta, tai mokytojai perdega ir išeina“, – sako vienos sostinės mokyklos vadovė.
![Žinios. Mokyklų ir darželių atstovai tvirtina – dėl masinio pedagogų trūkumo tinkamą ugdymo procesą užsitikrinti galės ne visi Žinios. Mokyklų ir darželių atstovai tvirtina – dėl masinio pedagogų trūkumo tinkamą ugdymo procesą užsitikrinti galės ne visi](https://www.lrt.lt/img/2021/10/30/1097095-135180-756x425.jpg)
Ji teigia, kad pastarieji metai ieškant mokytojų prilygsta medžioklei.
„Viena priežastis – privačios mokyklos siūlo didesnį atlyginimą. Antra – per mažas atlyginimas mokytojų ir visų darbuotojų. Tai yra problema, kuri yra ne vien mokyklos ar savivaldybės – tai valstybės problema. Kuris jau laikas ruošiama nedaug pedagogų, o tie, kurie ateina, turi aukštąjį išsilavinimą ir jiems kitur pasiūlo darbą“, – pasakoja Vilniaus A. Kulviečio klasikinės gimnazijos direktorė Kristina Gudelienė.
![Mokiniai Mokiniai](https://www.lrt.lt/img/2023/03/21/1474295-617656-756x425.jpg)
Mokiniai / D. Umbraso/LRT nuotr.
Užimtumo tarnybos šio mėnesio duomenimis, daugiausia pedagogų trūksta Vilniaus, Klaipėdos ir Telšių apskrityse. ŠMSM sako, šių metų pedagogų trūkumas – neišskirtinis, o laisvų darbo vietų visoje Lietuvoje kiek daugiau nei 300, ieškančių darbo – per 1 tūkstantį.
„Mokytojų poreikis yra ne tik Lietuvos problematika, bet viso pasaulio. Tose šalyse, kur atlyginimai aukšti, jaučiamas naujų mokytojų poreikis“, – apibūdina švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius.
![Ramūnas Skaudžius Ramūnas Skaudžius](https://www.lrt.lt/img/2022/12/06/1401142-741143-756x425.jpg)
Ramūnas Skaudžius / J. Stacevičiaus/LRT nuotr.
Žurnalas „Reitingai“ skaičiuoja, kad Lietuvoje trūksta beveik 3000 mokytojų.
„Iki šiol mokyklose buvo 9 proc. mokytojų senjorų, o šiemet kritinis momentas – prasideda daug pertvarkų ir reformų. <…> Niekam nepasirengta ir tie mokytojai metami nuogi į dilgėles. Tai mokytojai sako: „Ačiū, mums užteks, kiek galėjome, tiek padėjome“, – pastebi žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas.
![Gintaras Sarafinas Gintaras Sarafinas](https://www.lrt.lt/img/2019/12/04/561785-636448-756x425.jpg)
Gintaras Sarafinas / E. Blaževič/LRT nuotr.
Pavyzdžiui, Vilniuje labiausiai trūks mokytojų padėjėjų ir specialiųjų pedagogų, taip pat lietuvių, anglų kalbų ir matematikos mokytojų bei ikimokyklinio ugdymo specialistų.
„Per visur bandoma, žiūrima tėvus, klausinėjame, kas pabaigęs pedagoginius mokslus ir jau nesvarbu, kokia specializacija, svarbu, kad išsilavinimą turėtų. <…> Paieškos vyksta intensyviai ir jos ne visada būna vaisingos“, – nurodo Ikimokyklinio ugdymo įstaigų asociacijos prezidentė Lina Bagdanavičienė.
„Iš užsienio patirties kai kurios pamokos vyksta nuotoliniu, kai vienas mokytojas geografijos ar istorijos veda keliose mokyklose tuo pačiu metu, bet jeigu mano mokytojas nuotoliniu dirbtų per tris klases – tai kita problema – vaikų vienų palikti tai negali“, – svarsto K. Gudelienė.
![Mokytojų stygius kamuoja dažną mokyklą Mokytojų stygius kamuoja dažną mokyklą](https://www.lrt.lt/img/2023/05/25/1518817-743689-756x425.jpg)
Mokytojų stygius kamuoja dažną mokyklą / „Shutterstock“ nuotr.
„Visų pirma, savivaldybės ir mokyklų vadovai yra atsakingi už jų darbuotojų komandos formavimą ir jie mato tas rizikas, kurios gali kilti jų mokyklose“, – kalba R. Skaudžius.
Ministerija žada ilgalaikes priemones – dar didesnes stipendijas studentams, įsipareigojusiems dirbti mokytojais, galimybes pedagogams keisti kvalifikaciją.
![Mokykla Mokykla](https://www.lrt.lt/img/2020/07/13/684477-848419-756x425.jpg)
Mokykla / Asociatyvi D. Umbraso/LRT nuotr.
Ministerija skaičiuoja, kad prieš 10 metų į mokyklas dirbti atėjo trečdalis pedagogikos studijas baigusių studentų ir tai nutiko praėjus 3–5 metams po baigimo. Pernai mokyklose dirbo 64 proc. absolventų, maždaug pusė jų įsidarbino dar nebaigę studijų.
Nestebina mokytoju trukumas, o greiciau, keista, kad vis dar atsiranda norinciu dirbti si darba. Mokytojus sokdina visi kas netingi – mokiniai, tevai, vadovai, valstybes klerkai… Kai kas vien uz miegojima darbe gauna gerokai daugiau uz ,,ariancius” pedagogus…