Socialiniame tinkle „Facebook“ išplito melagiena, esą prekybos tinklas „Maxima“, minėdamas gimtadienį, dovanoja 1,2 tūkst. nemokamų pirkinių paketų, žada išdalinti ir „Samsung“ telefonų. Ekspertas tikino, kad norint suprasti, ar puslapis tikras, pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į informaciją skelbiančio puslapio pavadinimą.
Išplito netikro konkurso įrašas
„Gimtadienio“ konkursas socialiniame tinkle „Facebook“ gana greitai išplito – juo iš viso pasidalijo daugiau nei 5,3 tūkst. gyventojų, su „gimtadieniu“ sveikino apie 2,6 tūkst. žmonių, o įrašą pamėgo 1,2 tūkst. lankytojų.
Netikrame įraše skelbiama: „Švęsdami „Maxima“ gimtadienį, siunčiame 1 200 nemokamų pirkinių paketų visiems, kurie mūsų puslapyje parašys „su gimtadieniu“ (500 laimingųjų gaus pinigų ir „Samsung Galaxy S23“).“
Komentaruose puslapis teigė, kad pirmiausia reikia pamėgti ir sekti jų puslapį, tada pasidalyti įrašu grupėse ar su draugais, o „jei jums pasiseks, mūsų komanda atsiųs jums asmeninę žinutę“.
Netikras „Maximos“ konkursas / Ekrano nuotr.
Prekybos tinklo „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė LRT.lt patvirtino, kad minimas konkursas yra melagingas, skelbiantis tikrovės neatitinkančią informaciją.
„Mūsų prekybos tinklo organizuojami konkursai vyksta tik oficialiame „Maximos LT“ „Facebook“ puslapyje šiuo adresu čia“, – teigė pašnekovė.
Ji atkreipė dėmesį, kad pirkėjai neturėtų pateikti jokių savo asmeninių duomenų, pavyzdžiui, elektroninio pašto adreso ar telefono numerio ir atidžiai įvertinti puslapio ar paskyros tikrumą bei patikimumą netgi atidarinėjant nuorodas.
„Atidžiai sekame įvairius veiksmus socialinėje erdvėje, susijusius su mūsų įmonės vardo paminėjimu, ir kai tik pamatome realybės neatitinkančią informaciją, reaguojame nedelsiant: pranešame socialinių tinklų administratoriui, informuojame jį apie sukčiavimą ir patys imamės veiksmų – mechaniškai blokuojame melagingą informaciją ir jos skleidėjus“, – kalbėjo I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė / „Maxima“ nuotr.
Vadovė pabrėžė, kad oficiali ir vienintelė tikroji „Maximos LT“ paskyra „Facebook“ puslapyje turi mėlyną autentiškumą patvirtinančią varnelę ir 174 tūkst. sekėjų skaičių.
„Tai yra veiksniai, į kuriuos svarbu atkreipti dėmesį vertinant, ar paskyra nesuklastota ir patikima. Tik oficialioje mūsų paskyroje gyventojai gali rasti tikrą informaciją apie mūsų prekybos tinklo skelbiamus pasiūlymus, vykstančius žaidimus ar konkursus ir laimėjimus“, – teigė pašnekovė.
Stipriausias ginklas – kritinis mąstymas
Netikrų naujienų, dezinformacijos kampanijų atpažinimu bei demaskavimu besidomintis „Bitė Lietuva“ korporatyvinės komunikacijos vadovas Jaunius Špakauskas LRT.lt kalbėjo, kad pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į tokią informaciją skelbiančio puslapio pavadinimą.
„Jame esantys keisti rašmenys, brūkšneliai ar skaičiai, taip pat papildomi žodžiai užsienio kalbomis gali sufleruoti, kad puslapis yra ne oficialus, o sukurtas sukčių. Be to, apsilankius puslapyje galima pažiūrėti, kokia informacija buvo skelbiama anksčiau, kiek sekėjų ar draugų turi profilis, kada jis sukurtas. Taip pat galima pasinaudoti paieška ir pasidomėti, kaip atrodo kitos tam prekių ženklui priklausančios paskyros“, – komentavo J. Špakauskas.
Pasak jo, tuomet reikėtų atkreipti dėmesį į žinutės ar įrašo turinį.