Gyvenimo įgūdžių programa, kuri apima ir lytiškumo ugdymą, pastarosiomis dienomis atsidūrė karštų diskusijų taikinyje. Savaitgalį Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) paskelbė, kad internete plinta dezinformacija apie šiais mokslo metais startavusią gyvenimo įgūdžių pamoką. Švietimo ir mokslo ministerija paaiškino, ko siekiama nauja ugdymo programa ir ko išties mokoma per šias pamokas.
Socialiniame tinkle išplitusiame rašte teigiama, kad per naująją pamoką „bus mokoma lytiškumo pagal LGBT ideologijos standartus“. ŠMSM paaiškino, kad raštas, socialiniuose tinkluose pateikiamas kaip programos turinio reziumė, neturi nieko bendro su tikruoju programos turiniu.
Rašte, kuriuo intensyviai dalytasi virtualiojoje erdvėje, aiškinama, kad esą per šią naują tvarkaraštyje pamoką vaikams iki 4-erių metų „turi būti pateikiama informacija apie malonumą liečiant savo kūną ir masturbaciją“, o „9–12 metų vaikučiai informuojami apie „pirmąją seksualinę patirtį“, „lytinę orientaciją“, savaime aišku, „malonumą, masturbaciją, orgazmą“.

Vaikai socialiniuose tinkluose / Pexels nuotr.
Tuo tarpu programa yra skirta vaikams nuo pirmos klasės. Pirmokai, kaip nurodo ŠMSM, „mokosi pažinti ir apibūdinti pagrindines kūno dalis, organus ir jų funkcijas, atpažinti kūno dalis pagal jų atliekamas funkcijas“, o, tarkime, šeštokai mokosi atpažinti seksualinį smurtą, aiškinasi paauglystėje vykstančius fiziologinius pokyčius.
Ministerija savaitgalį paneigė tai, kas platinama internete, paaiškino, kad tai klaidinga informacija.
Dėl lytiškumo ugdymo mokykloje kryžiuotos ietys jau anksčiau. Kritikai aiškino, kad programoje neaiškiai apibrėžta, kas yra šeima. Tėvų grupėse socialiniuose tinkluose buvo tvirtinama, kad mokiniai su nauja programa nebebus mokomi apie gyvenimą šeimoje, lytiškumo ugdymas apsiribos mokymu apie kontracepciją, vaikai neva bus skatinami keisti biologinę lytį, netgi manoma, kad mokykloje nebebus galima vartoti sąvokų „berniukas“ ir „mergaitė“.
Kaip LRT.lt yra aiškinusi švietimo, mokslo ir sporto ministrės patarėja Agnė Liucilė Andriuškevičienė, šeima programoje suprantama kaip žmonės, kurie realiuoju laiku rūpinasi vaiku ir jo gerove.
„Programoje vengiama diskriminacinio pobūdžio temų. Šeimos nėra skirstomos į tradicines ir netradicines. Gyvenimo įgūdžių programoje šeima yra vertybė, o pati jos samprata akcentuoja santykio kokybę, bet ne šeimos sudėtį. Svarbu, kad šeimoje būtų tenkinami vaiko augimo ir vystymosi poreikiai, jis jaustų rūpestį, meilę, būtų užtikrinamas jo saugumas ir teisės“, – kalbėjo A. L. Andriuškevičienė.
Gyvenimo įgūdžių programos pirmtakė – 2016 metais parengta Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programa (SLURŠ), o atnaujinant visas bendrojo ugdymo programas, taip pat SLURŠ, gimė Gyvenimo įgūdžių programa.
Taigi ko vaikai bus mokomi per gyvenimo įgūdžių pamokas?
Lytiškumo ugdymui ir ankstyvųjų seksualinių santykių prevencijai priskirtos temos:
Lytiškumo ugdymas – tai pagal amžių tinkamas mokymas apie savęs pažinimą, santykių kūrimą, pateikiant moksliškai pagrįstą informaciją.
Mokymosi turinys 1 klasei
• Analizuodami santykių įvairovę, klasės mokinių panašumus ir skirtumus, pomėgius, gebėjimus ir talentus tyrinėja, kas yra lyčių lygybė ir kuo ji svarbi bendruomenei.
• Mokosi pažinti ir apibūdinti pagrindines kūno dalis, organus ir jų funkcijas, atpažinti kūno dalis pagal jų atliekamas funkcijas.

Mama su vaikais / Shutterstock nuotr.
Mokymosi turinys 2 klasei
• Diskutuoja apie lyčių lygybę, lyčių vaidmenis, žmonių santykius, meilę ir atsakomybę.
• Analizuoja, kas yra tinkamas ir netinkamas prisilietimas, kaip reikia pasielgti atpažinus netinkamą prisilietimą arba kai kas nors pasako, kad patyrė netinkamą prisilietimą.
Mokymosi turinys 3 klasei
• Mokosi atpažinti smurtavimą, atsakyti į bendraamžių ar suaugusiųjų spaudimą nubrėždami artumo ribas, atpažinti situacijas, kai skubiai reikia kreiptis pagalbos į suaugusiuosius.
Mokymosi turinys 4 klasei
• Analizuoja paros režimo, švaros palaikymo ir higienos įpročių svarbą brandos pokyčių metu, mokosi pasirinkti tinkamas pagal amžių higienos priemones.
Mokymosi turinys 5 klasei
• Tyrinėja, kaip bendruomenės nariai išreiškia pagarbą įvairioms socialinėms, kultūrinėms, religinėms, etninėms ir kitoms grupėms, analizuoja elgesio ir bendravimo pavyzdžius atliepiančius lyčių lygybės poreikius.
• Nagrinėja, kas yra priekabiavimas lytiniu pagrindu (pvz., pornografinių nuotraukų rodymas, netinkamas prisilietimas, netinkami pasiūlymai ir pan.), kokios prevencijos galimybės ir kaip padėti (pvz., pranešti tėvams, mokytojams, policijai, tvirtabūdiškai pasakyti „Ne“ ir pan.).
• Tyrinėja paauglystėje vykstančius fiziologinius pokyčius kaip normalų ir reikalingą žmogaus raidos etapą, aiškinasi, kas yra poliucijos ir kokie yra berniuko higienos pokyčiai, kas yra menstruacijos ir menstruacinio ciklo dienų kalendoriaus sekimas, aptaria higieną menstruacinio periodo metu ir akcentuoja sveikos gyvensenos paauglystėje svarbą.
Mokymosi turinys 6 klasei
• Nagrinėja, kokią įtaką daro (fizinei ir psichinei asmens sveikatai, socialiniam ir ekonominiam statusui) faktais nepagrįsta nuomonė, susiformavę stereotipai konkrečiam asmeniui, grupei ar bendruomenei.
• Analizuoja informacijos sklaidą, reklamą ir visuomenės nuomonės formavimą įvairiose žiniasklaidos priemonėse ir mokosi argumentuoti, kada žmonių skirtumai vaizduojami netinkamai (pvz., seksualinė orientacija, stereotipai, socialinių-ekonominių ar kultūrinių mažumų diskriminacija, nesusipratimais paremti išankstiniai nusistatymai).
• Nagrinėja, kas yra psichologinis, fizinis, ekonominis ir seksualinis smurtas ir prievarta, kokią žalą smurtas daro sveikatai, mokosi atpažinti lytinį priekabiavimą, prekybą žmonėmis ir kreiptis pagalbos.
• Tyrinėja paauglystėje vykstančius fiziologinius pokyčius (hormonų poveikis, didesnis prakaitavimas, kūno pokyčiai, atsirandančios mėnesinės, poliucija, bėrimai ir kt.), kokie sprendimai gali padėti spręsti su brendimu susijusias psichologines ir fiziologines problemas.
• Aiškinasi ir mokosi apibūdinti, kas yra lytinė sveikata, kaip asmens elgesys ir aplinkos veiksniai daro jai poveikį.
Mokymosi turinys 7 klasei
• Analizuoja, kaip formuojasi netolerantiškas elgesys ir kokie gebėjimai gali padėti atpažinti netolerancijos užuomazgas, kaip nuostatos padeda arba trukdo priimti kitų žmonių nuomonę, poreikius, teisę rinktis religiją, kultūrinį tapatumą, lytinį tapatumą ir pan., atpažinti ir įvardyti, kaip žmonės atskleidžia savo vertybes.
• Diskutuoja apie situacijas, kuriose nėra aiškiai apibrėžtų taisyklių ir kaip visuotinos elgesio normos, bendražmogiškosios vertybės padeda apsispręsti dėl elgesio, diskutuoja ir mokosi argumentuoti, kodėl kiekvienas asmuo ar grupė turi teises, laisves ir kaip nustatytos pagarbios ribos padeda šias teises ir laisves palaikyti.
• Analizuoja ir reflektuoja apie skirtingas visuomenės grupes (pagal amžių, rasę, tautybę, lytį), tyrinėja, kas padėtų visiems užtikrinti saugumą tiek visuomenėje, tiek mokykloje.
• Mokosi atpažinti provokacijas ir paaiškinti, kaip joms atsispirti, įvertinti ir pagrįsti savo sprendimą. Analizuoja abipusio sutikimo santykiuose principų laikymosi svarbą ir kaip jie padeda išvengti netinkamo sprendimo pasekmių.
• Diskutuoja apie meilę ir lytinį potraukį, sveikatą tausojančius santykius. Susipažįsta su kontracepcijos sąvoka, Lietuvos Respublikoje prieinamomis kontraceptinėmis priemonėmis, jų tikslingumu. Aiškinasi, kokias kontraceptines priemones galima pasirinkti savarankiškai, o kokias – tik su gydytojo priežiūra.
Mokymosi turinys 8 klasei
• Analizuoja, kas yra seksualiniai nusikaltimai, kaip atpažinti situacijas, kuriose atsiranda grėsmė būti įtrauktiems į prekybos žmonėmis tinklą, tapti pornografijos pramonės dalyviu, ir siūlo prevencinius būdus, kaip išvengti tokių situacijų, Nagrinėja, kokios bendruomenės teikiamos paslaugos padeda išvengti patekimo į nusikalstamą veiklą ir kas gali padėti atsidūrus nusikaltėlių akiratyje.
• Analizuoja, kas yra nėštumo planavimas, planuotas, neplanuotas nėštumas, fiziniai, socialiniai ir emociniai nėštumo aspektai ir atvejai, kai reikalinga medicininė, psichologinė ir socialinės pagalba. Aptariamos nėštumo nutrūkimo pasekmės.
Mokymosi turinys 9 klasei
• Analizuoja įvairius santykius ir išskiria jų ypatumus, santykių intymumą ir apibūdina, koks intymumas yra tinkamas skirtingiems santykiams.
• Analizuoja įvairius sprendimo priėmimo būdus ir argumentuoja, kokiose situacijose sprendimų priėmimai turi trumpalaikes, o kokiose – ilgalaikes pasekmes, pateikdami pavyzdžių, kaip supranta žodžius „sveikatai palankūs sprendimai“, mokosi vertindami situacijas priimti sprendimus, kurie padeda išvengti rizikingo elgesio ir žalą darančių pasekmių (pvz., pasiduoti spaudimui ir daryti tai, kam nepritari, pvz., lytiniai santykiai, nusikalstama veika, pavojingas sveikatai elgesys ir kt.).
• Nagrinėja, kaip siejasi lytinis potraukis su hormonų kiekio svyravimais organizme, kokie yra lytinį potraukį stiprinantys veiksniai, jo išraiškos valdymas, rūpinimosi savimi svarba, aiškinasi lytiškai plintančios infekcijos sąvoką, lytiškai plintančių ligos simptomus, kaip išvengti šių ligų ir kur kreiptis dėl profilaktinio patikrinimo ir pagalbos pajutus ligos simptomus.
Mokymosi turinys 10 klasei
• Aiškinasi, kas yra ilgalaikių santykių planavimas, reikšmė asmens visuminei gerovei, aiškinasi ankstyvųjų lytinių santykių poveikį fizinei, psichinei ir socialinei sveikatai. Aiškinasi, kaip planuojamas nėštumas (pvz., menstruacinio kalendoriaus sekimas, kontracepcijos priemonės, nėštumo planavimas, abipusių santykių įvertinimas, pasekmių numatymas, tolesnio gyvenimo planavimas ir kt.), į ką kreiptis iškilus klausimams dėl lytinės ir reprodukcinės sveikatos.

O gyvenime nieko daugiau nereikia? Nereikia racionaliai naudoti savo finasu? Nereikia mo myketi pasigaminti valgio? Nereikia susitvarkyti rubu? Uztenka tik lytiskumo ir kt. su tuo susijusiu klausimu? Prieko cia GYVENIMO igudziai?