Apie pusantro šimto Vertimų ir aplinkinių kaimų žmonių iš rajono savivaldybės ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) reikalauja atsakymų, kodėl jie ir vėl liko be asfalto. Kasdien kelis kilometrus žvyrkeliu, o pavasarį ir rudenį beveik bekele turintys automobilius laužyti žmonės reikalauja aiškumo – kada bus išspręstos kelio bėdos ir ar bus nubausti dėl jų problemų kalti klerkai?
Dešimtmetis po dešimtmečio asfalto laukiantiems Vertimų gyventojams pernai, atrodo, buvo nušvitusi viltis. Jurbarko r. savivaldybės taryba 2017 m. birželio 29-ąją nusprendė, kad kelias į Vertimus yra tas, kuriam rajone labiausiai reikia asfaltavimo. Politikai tuomet jam skyrė 20 pirmumo balų. Šiuos balus automobilių kelių direkcijos darbuotojai įtraukė į dar kitais kriterijais paremtą skaičiuoklę ir nustatė, kokį konkursinį balą kelias turi kitų kelių atžvilgiu.
Pritrūko duomenų
LAKD tuomet vertino įvairius kriterijus – nuo lankytinų vietų, eismo intensyvumo, visuomenės prašymo, maršruto užbaigtumo, iki to, ar važiuoja keliu viešasis transportas. Pastarasis kriterijus – itin svarbus, nes už jį suteikiama dešimt pirmumą lemiančių balų.
„Tikrai buvome įsitikinę, kad pagaliau tą kelią išasfaltuos. Kasdien iš Vertimų ir į Vertimus važiuoja daug mašinų. Vietiniai juda į darbus, važiuoja autobusai, ūkininkų technika, miškininkai. Žmonės lanko dvejas kaimo kapines, bažnyčią, stovyklavietę. Todėl labai nustebome, kai užėmėme tik vienuoliktą vietą ir nepatekome tarp asfaltuojamų kelių“, – pasakojo Vertimų kaimo bendruomenės pirmininkė Vaida Saročkienė.
Vertimiškiai ne tik nustebo, bet ir ėmė domėtis, kas lėmė tokią žemą poziciją lemtingame sąraše. Paaiškėjo, kad Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) specialistai vertindami kelią balus skaičiavo manydami, kad į Vertimus nevažiuoja viešasis transportas. Todėl šis kelias surinko 60 balų. Jei būtų priskaičiuotas viešasis transportas, rezultatas būtų buvęs 70.
„Gavę 70 balų mes būtume patekę tarp tų kelių, kuriuos asfaltuos netrukus. Deja, kažkas nepažymėjo, kad į Vertimus važiuoja autobusai. O jie važiuoja, ir važiuoja net keturis kartus. Neskaitant mokyklinio autobuso, kuris čia užsuka triskart per dieną“, – stebėjosi bendruomenės pirmininkė.
Pamatę klaidą Vertimų gyventojai ėmė aiškintis, kaip ją ištaisyti. Tik panašu, kad to padaryti nebus galima. LAKD pozicija tvirta – pakeisti numatyto kelių asfaltavimo eiliškumo šiuo metu neįmanoma, kadangi jau pasirašyta nemaža dalis darbų atlikimo sutarčių. Naujų darbų planai dabar bus svarstomi po 2020-ųjų.
Tai reiškia, kad Vertimai be asfalto liks dar mažiausiai dvejus metus. Maža to, LAKD žada keisti metodiką, pagal kurią nustatomas kelių asfaltavimo pirmumas. Nuo 2020-ųjų greičiausiai nebeliks savivaldybių teikiamų pirmumo balų, todėl Vertimų keliui patekti tarp asfaltuojamųjų gali būti kur kas sudėtingiau.
LAKD taip pat turi atsakymą į klausimą, kas kaltas, kad nebuvo įvertinta viešojo transporto aplinkybė. Pasak direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus patarėjo Sauliaus Jansono, LAKD specialistai pirmumo balus skaičiuoja vadovaudamiesi duomenimis, kuriuos pateikia savivaldybės. Būtent savivaldos specialistai į „Vintra“ sistemą suveda visą informaciją.
„Už savo duomenų suvedimą į „Vintra“ sistemą atsakinga savivaldybė. Prieš 2018–2020 m. žvyrkelių asfaltavimo programą Kelių direkcija supažindino visas savivaldybes su šia metodika ir jos svarba. Kiekviena savivaldybė turėjo nusistatyti prioritetus ir skirti balus keliams, kuriuos norėtų sutvarkyti“, – tikino S. Jansonas.
Pašnekovo teigimu, ėmus aiškintis situaciją ir patikrinus Jurbarko autobusų parko tinklalapį paaiškėjo, kad viešasis transportas į Vertimus važiuoja. Tačiau jau minėtoje sistemoje „Vintra“, kai buvo skaičiuojami balai keliams, tokių duomenų nebuvo.
„Paskutinis būsenos pakeitimas šiame maršrute buvo darytas 2015-ųjų gruodžio 13-ąją. Vadinasi, atsakingi asmenys iš savivaldybės, kurie privalo teikti ir atnaujinti duomenis „Vintros“ sistemoje, to nepadarė. Jeigu viešojo transporto duomenys vertinant kelių su žvyro danga asfaltavimą buvo imami būtent iš „Vintra“ sistemos, nieko keisto, kad tai nebuvo įvertinta, nes tų duomenų paprasčiausiai tuo metu nebuvo“, – sakė S. Jansonas.
Patarėjas patvirtino ir tai, dėl ko nuogąstauja vertimiškiai – asfaltavimo darbų eiliškumas keičiamas nebus.
Atsakingas specialistas
Už „Vintra“ sistemoje esančius duomenis atsakingas yra Jurbarko r. savivaldybės Infrastruktūros ir turto skyriaus vyr. inžinierius Rimantas Milius. Šiuo metu skyrius neturi vadovo, todėl už jo veiklą atsakinga administracijos direktorė Vida Rekešienė.
„Yra išsamus atsakymas iš Kelių direkcijos. Ten neradau, kad kažkur nesuvesta ar kur kas nepadaryta. Nežinoma, ar suvesta. Ir mums, ir Vertimų bendruomenei atsakymas yra išsamiai pateiktas. Turbūt kalbama apie tai, kad savivaldybė pridėjo savo balų. Dabar jie keturiolikti, tai ar būtų taip aukštai juos iškėlę, turbūt reikėtų tai patikrinti. Pasakyti, ar tai būtų nulėmę, ar ne, aš nedrįsčiau“, – sakė V. Rekešienė.
Pasak savivaldybės administracijos direktorės, neaišku, kada kelias galėtų būti asfaltuotas. Tačiau greičiausiai tai tikrai nebus 2018-2020 metais.
„Visi labai nori, bet ir galimybės, ir visi kiti dalykai yra“, – sakė V. Rekešienė.
Kur kas konkrečiau apie susiklosčiusią padėtį kalbėjo administracijos direktorės pavaduotojas Darius Juodaitis. Jis mano, kad jei situacijos ištaisyti ir nebeįmanoma, privalu nubausti tuos, kurie tinkamai neatliko savo darbo.
„Man pavaduojant administracijos direktorę, apsilankė dvi aktyvios moterys iš Vertimų bendruomenės. Jos turėjo nemažai klausimų dėl papildomų balų, kurie suteikiami įvertinus savivaldybės suvestus duomenis, susijusius su vietinio susisiekimo autobusų maršrutais bei su lankytinais objektais, į kuriuos veda kelias, kurį prašoma asfaltuoti. Kadangi į mano kabinetą pasikviestas specialistas Rimantas Milius aiškių atsakymų pateikti negalėjo, kreipiausi į Kelių direkciją su klausimais, kada buvo pateikti duomenys apie tai, kad keliu važinėja viešasis transportas, ir ar tai galėjo įtakoti priimtus sprendimus dėl asfaltuotinų kelių eiliškumo. Mūsų pareiga yra dėti visas pastangas, kad susiekimas gerėtų tiek savivaldybės prižiūrimais keliais, tiek ir keliais, kuriais rūpinasi automobilių kelių direkcija. Būtų nepateisinama, jeigu Vertimų kelio asfaltavimas susivėlintų dėl atsakingų specialistų kaltės. Gaila, bet Lietuvos automobilių kelių direkcija atsakymo dar nepateikė, nors kreiptasi daugiau nei prieš mėnesį. Parašė, jog atsiprašo, kad atsakymo nepateikė per įstatymų numatytus terminus“, – sakė D. Juodaitis.
Paaiškėjus, kad dėl prarasto Vertimų asfalto gali būti kalta pati savivaldybė, D. Juodaičio iniciatyva buvo pradėtas tyrimas dėl už šį darbą atsakingo valdininko veiksmų.
Žadėjo raštą
Vertimiškiai taip pat įsitikinę, kad kaltieji dėl jų vargų turėtų būti surasti ir nubausti. Tačiau jiems kur kas labiau rūpi, kas bus toliau. Žmonės norėtų matyti gerokai aktyvesnį savivaldybės vaidmenį sprendžiant problemą. Todėl rugpjūčio 30 d. keletas aktyviausiųjų apsilankė pas merą Skirmantą Mockevičių.
Tačiau per susitikimą su rajono vadovu žmonės neišgirdo nei ko nors naujo, nei paguodžiančio. S. Mockevičius tiesiog išdėstė dvejones dėl LAKD požiūrio ir tvirtino, kad direkcijos specialistai net trūkstant duomenų turėjo į viską pažiūrėti plačiau ir duomenis patikrinti patys.
„Jei nori surasti priežasčių neasfaltuoti, surasi. Manau, kad Kelių direkcija turėjo pati pasitikrinti duomenis ir pažvelgti plačiau. Ypač tada, kai paaiškėjo, kad kažkur yra problema. Kreipsimės dar kartą į direkciją ir bandysime aiškintis situaciją“, – sakė meras.
Meras taip pat stebėjosi ir abejojo, ar tikrai vienas kriterijus galėjo lemti dešimtį balų ir tokį didelį pasislinkimą pirmumo sąraše.
Vertimų gyventojams didelio pasitikėjimo mero žodžiai neįkvėpė. „Vienas raštas, atsakymas, kitas raštas ir su jų terminais kadencija baigsis, rinkimai bus. Bet kokiu atveju po poros savaičių grįšime ir vėl klausime vadovų, ką jie dėl mūsų konkrečiai padarė“, – po susitikimo kalbėjo žmonės.
Lukas PILECKAS
Tai kas tas savivaldybės herojus palikęs žmones nežinomybėje. Gal jau laikas rašyti pavardes. Ar ir vėl kaltų nėra?