Vis labiau kaistant rinkimų terminams, kandidatai ar jų agitatoriai ieško būdų pranešti rinkėjams apie save. Esamiems ar būsimiems politikams dažniausiai tinka visos savireklamos priemonės.
Vieni linkę daugiau bendrauti, kiti reklama užkiša pašto dėžutes. Būtent dėl pastarųjų paklausimų neatsigina Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir Vyriausioji rinkimų komisija.
Per kiekvienus rinkimus Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba sulaukia nepatenkintų gyventojų pretenzijų, kad net užklijavus ant pašto dėžutės užrašą „Nepageidauju gauti reklamos“, jie randa įvairių politinės reklamos lankstinukų. Politikų noras viešintis suprantamas, tačiau įžūlus reklamos brukimas daugelį erzina.
Teisės aktai nustato skirtingas taisykles komercinei ir politinei reklamai. Pagal Reklamos įstatymą asmuo gali atsisakyti komercinės reklamos, tačiau nėra aiškiai nurodoma, ar tas pats taikoma politinei reklamai.
Teisingumo viceministrė Irma Gudžiūnaitė teigia, kad gerbiamas turi būti bet koks žmogaus lūkestis – ar tai būtų komercinė, ar politinė reklama. Viceministrės nuomone, vartotojas tikisi, kad tokios pačios nuostatos turėtų būti taikomos ir komercinei, ir politinei reklamai. „Vartotojas dažnai supranta, kad reklama yra reklama – nesvarbu, tai politinė reklama ar komercinė“, – sakė viceministrė.
Teisingumo ministerija atkreipia dėmesį, kad Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas nenumato draudimo teikti politinę reklamą, jeigu yra aiškiai išreikštas žmogaus nesutikimas. Įstatymas nedraudžia teikti ir įprastinio pobūdžio informacinių pranešimų apie valstybės politikų, partijų veiklą, o Reklamos įstatymas nereglamentuoja politinės reklamos.
„Vyriausioji rinkimų komisija ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, atsižvelgdamos į bendruosius reikalavimus dėl reklamos teikimo esant asmens nesutikimui bei įvertinus gyventojų susirūpinimą dėl nepageidaujamos reklamos, rekomenduoja valstybės politikams, politinėms partijoms, politinės kampanijos dalyviams, teikiant politinę reklamą ir įprastinio pobūdžio informacinius pranešimus apie savo veiklą, gerbti gyventojų išreikštą apsisprendimą“, – teigia Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė.
Nors jokios reklamos nepageidaujantys žmonės linkę sutapatinti ir komercinę, ir politinę reklamą, rinkimų laikotarpiu jų pašto dėžutėse atsiradusią politinę reklamą įstatymas linkęs įteisinti.
Jurbarko r. apygardos rinkimų komisijos pirmininkė Vitalija Juzėnienė teigia, kad kol kas jokių nusiskundimų dėl reklamos komisija nėra gavusi. „Rūpinamės organizaciniais klausimais. Darbo yra labai daug, teko tikslinti apylinkių komisijų sudėtis, kilo klausimų dėl kai kurių kandidatų į savivaldybės tarybą teistumo. Sprendėme daug problemų, tačiau dėl reklamos ar netinkamos agitacijos pranešimų dar nebuvo“, – sakė V. Juzėnienė.
Tačiau rinkimų agitacija ir kandidatų prisistatymas užkliuvo rinkėjams. „Šviesos“ redakciją pasiekė skaitytojų atsiųsta Jurbarko r. savivaldybės administracijos direktorės Vidos Rekešienės nuotrauka, patalpinta socialdemokratų Jurbarko r. skyriaus facebook paskyroje. Prie nuotraukos nurodoma, kad tai yra neatlygintina politinė reklama.
Socialdemokratų partijos Jurbarko r. skyriaus kandidatė į savivaldybės merus ir rinkiminiame partijos sąraše pirmuoju numeriu įrašyta V. Rekešienė sausio 25 d. nusifotografavo kartu su garsiausiu Lietuvos iliuzionistu Mantu Wizard Vilniuje vykusioje „Adventur“ parodoje. Rinkiminę kampaniją stebintys jurbarkiečiai klausė, ar savivaldybės administracijos direktorė nepažeidė jokio įstatymo, parodą ir garsius žmones panaudodama savo rinkiminei reklamai. Nei pati paroda, nei juo labiau M. Wizard nebūtų užkliuvę, jei V. Rekešienė į Vilnių būtų vykusi kaip privatus asmuo. Tačiau savivaldybės administracijos direktorės darbotvarkėje sausio 25 d. buvo nurodyta, kad vyks į sostinę dalyvauti „Adventur“ parodos atidaryme. „Ji važiavo į komandiruotę, darbo metu, gaudama už tai atlygį, ir tarnybiniu transportu. Ar tai nereiškia, kad būnant valdžioje gali daryti ką nori, net ir politinę reklamą sau? Kažkaip vis neatsimename, kad pinigus, kuriuos valdžios ponai uždirba arba naudojasi tarnybinėm privilegijom apmokėti, pirmiausia uždirbame mes, paprasti, eiliniai Jurbarko žmonės“, – rašoma laiške „Šviesai“.
Savivaldybės rinkimų komisijos pirmininkė V. Juzėnienė nebuvo linkusi iškart pasmerkti ar teisinti kandidatės į merus V. Rekešienės. Pasak jos, reikėtų svarstyti ir aiškintis šią situaciją.
Pati V. Rekešienė teigė, kad žmonės ir išvykę į komandiruotes turi asmeninio laiko, kavos pertraukų, kuriomis gali pasinaudoti.
Savivaldybės administracijos direktorė sako neatsispyrusi Manto Wizard žavesiui ir galimybei su juo nusifotografuoti, tačiau mano, kad tai darydama jokiais savivaldybės resursais nepasinaudojo. V. Rekešienė teigiamai vertina, kad gyventojai stebi kandidatus, jais domisi, tik, pasak jos, norėtųsi, jog visiems būtų taikomi vienodi standartai.
Iki savivaldybių tarybų rinkimų liko 32 dienos. Ir kandidatai, ir politiniai konkurentai, ir patys rinkėjai vis labiau įsitraukia į rinkiminį šurmulį. Vasario 12 d. Vyriausiosios rinkimų komisijos iniciatyva Jurbarko r. apygardoje mandatų siekiančios partijos, visuomeniniai rinkimų komitetai ir kandidatai į merus bus pakviesti į studiją Kaune, kurioje bus filmuojamas rinkimų programų pristatymas. Filmuotą medžiagą visi politinės kampanijos dalyviai galės naudoti savo nuožiūra, ją leidžiama platinti socialiniuose tinkluose, VRK nurodytose interneto svetainėse.
Jolita Pileckienė
Juskos RUPORAS,SVIESA,jau dirba skalikai pradeda kasti, smeizimo kampanija ,pries stip,riausius oponentus ,priminsiu kaip JUSKA su V.Alekna fotografavosi ir . sake myliu sporta,o tikroveje jurbarkieciams gera stadiona pastate…