Tortai, gėlės, pietūs restoranuose ir kavinėse, lėktuvų bilietai ir nakvynės viešbučiuose, verslo dovanos ir dovanų kuponai, perkami „Maximos“ ir „Lidl“ prekybos centruose, įvairiausi maisto produktai, dešimtys kilogramų kavos pupelių ir naujas automobilis – visa tai mokesčių mokėtojams kainavo dešimtis tūkstančių eurų, kuriuos vos per devynis šių metų mėnesius išleido Tauragės regiono atliekų tvarkymo centras, apskrities savivaldybių tarybų narių prašantis gyventojams ir verslui vėl didinti atliekų rinkliavą, skelbia www.kurjeris.lt.
Pinigų reikės „velniškai daug“
Kaip žinia, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, perėmusi atliekų rinkliavos kontrolę, šių metų liepos mėnesį Tauragės regionui nustatė regioninę atliekų tvarkymo kainą. Ji sudarys vieną mokesčio dalį, į kurią įskaičiuota 48 proc. Tauragės regiono atliekų tvarkymo centro sąnaudų.
Kita dalis vadinama nereguliuojamų paslaugų kaina, į kurią įtraukiamos visos kitos įmonės išlaidos (52 proc.) – atliekų surinkimas ir išvežimas bei vietinės rinkliavos administravimas. Tai reiškia, kad mokesčių mokėtojai sumokės ir už šios įmonės išgertą kavą, suvalgytus saldainius, pietus restoranuose, keliones į užsienį ir visus kitus dalykėlius, skirtus darbuotojų „motyvacijai pakelti“.
Naująją būsimo mokesčio schemą lapkričio 25-ąją TRATC‘o direktorė Donvina Arlauskienė ir jos pavaduotoja Rimantė Gailienė pirmiesiems pristatė Šilalės rajono savivaldybės tarybos nariams.
Pagal TRATC skaičiavimus rinkliava gyventojams ir įmonėms turės didėti, nes 2025 metais TRATC išlaidos augs 170 tūkstančių eurų. Tiesa, TRATC atstovės, Šilalės politikų apipiltos abejonėmis, ar tikrai reikia rinkliavą didinti, juos ramino – esą mokestis didės vos keliais eurais ir tuo reikėtų džiaugtis, nes ateityje TRATC‘o išlaidos dar augs – maždaug po aštuonerių metų reikės uždaryti sąvartyną, atlikti įvairius remonto darbus.
Pinigų, anot D.Arlauskienės, reikės „velniškai daug“. Šilalės meras Tadas Bartkus replikavo – prieš 10 metų buvo kalbėta, kad kai gyventojai pradės rūšiuoti atliekas, mokestis už jų tvarkymą mažės, o atsitiko atvirkščiai – žmonės rūšiuoja, komunalinių atliekų sumažėjo, o rinkliava auga.
Vienas Šilalės tarybos narys pastebėjo, kad labiausiai kitąmet augs būtent rinkliavos administravimo išlaidos. TRATC‘o direktorė pabrėžė, kad įmonė dirba gyventojų labui, be to, reikia darbuotojams algas kelti, nes „traktoristai uždirba čiut čiut daugiau už minimumą“, viskas lūžta, traktoriai seni.
Kava, maistas ir kelionės
Kol visos keturios apskrities savivaldybių tarybos apsispręs, kiek reikėtų didinti rinkliavą už atliekas, „Tauragės kurjeris“ įkišo nosį į TRATC‘o viešuosius pirkimus – kiek ir kokių tiesioginei veiklai nebūtinų prekių per pirmus devynis šių metų mėnesius įsigijo ši įmonė.
Pradėkim nuo naujausios informacijos. Dauguma šių viešųjų pirkimų priskiriami mažos vertės pirkimams, todėl su tiekėjais sudarytos sutartys neskelbiamos, tik nurodomas prekių pobūdis, tiekėjas ir kaina. Dauguma tokių sutarčių – žodinės.
Taigi sukim laikrodį atgal – nuo spalio iki praėjusių Naujųjų metų, kai įmonės vadovės pareigas buvo ką tik pradėjusi eiti D.Arlauskienė.
Užbėgdami už akių pasakysime, kad tuo laikotarpiu naujų išmaniųjų telefonų TRATC‘as įsigijo už maždaug 3500 eurų, kavos ir arbatos už beveik 1000 eurų, maisto produktų – už beveik 1500 Eur, kavinėse valgė už kiek daugiau nei 2000 Eur, gėlių nupirko už beveik 700 eurų, nakvynėms viešbučiuose ir lėktuvų bilietams išleido beveik 4000 eurų.
O dabar šiek tiek smulkiau. Spalį TRATC‘as įsigijo baldų už beveik 12 tūkstančių eurų. Rugsėjo mėnesį už nakvynes įvairiuose viešbučiuose išleidžia kiek daugiau nei 1000 eurų, skrydžio bilietams – 736 eurus.
Rugsėjo 9 d. iš fizinio asmens nuperka gėlių, kurių vertė – 110 eurų, tą pačią dieną pietauja kavinėje „Castle lounge“ už 44 eurus. Rugsėjo 12 dieną iš Tauragės autobusų parko nuperka elektroninių bilietų už 444 eurus ir pietauja kavinėje už 110 eurų. Kitą dieną, rugsėjo 13-ąją, jau skanauja įmonės „Šaukštelis“ patiekalus, už kuriuos sumoka 155 eurus. Po trijų dienų – vėl verslo pietūs, kurių kaina – 123 eurai.
Rugsėjį perkami kompiuteriai ir jų priedai bei mobilieji telefonai – pirkinių vertė viršija 3000 eurų. Po kelių dienų vėl perkamos gėlės, kavos pupelės už 64 eurus iš vienos įmonės ir tą pačią dieną iš „Maximos“ nuperkama kavos už 75 eurus.
Rugsėjo 29 d. įsigyjama konditerijos gaminių ir tortas už maždaug 70 eurų. Skanėstų gausus ir rugpjūtis – rugpjūčio 2 d. perkama maisto produktų ir „Maximoje“, ir kavos bei kavos aparato filtrų beveik daugiau nei už 100 eurų, nors prieš dvi savaites kavos įmonė buvo įsigijusi už 100 eurų.
Rugpjūtį „Maximoje“ nuperkama dovanų kuponų už 250 eurų ir šokoladinių saldainių už 43 eurus. Vėl perkami maisto produktai, konditerijos gaminiai.
Liepą TRATC‘ui prireikė dviejų tortų ir gėlių (200 eurų), vėl kavos pupelių perkama per kelis kartus (150 eurų). Tiesa, kavinėje pietaujama tik vieną kartą – už 186 eurus.
Vienas pirkimas itin įdomus – iš bendrovės „Senoji kepyklėlė“ nupirkta gaminių už 8 eurus (čia galima tik paspėlioti – už tokią kainą nei svečio, nei kolektyvo nepavaišinsi, gal tiesiog prireikė ko nors skanaus prie kavos?)
Birželį penkis kartus perkama maisto produktų iš „Lidl“ ir „Maximos“, už 470 eurų išsinuomojama stovyklavietė. Gegužę išlaidų daugiau. Svarbiausias šio mėnesio pirkinys – automobilis „Peugeot 3008“, kainavęs 20 000 eurų. O vėliau jau kaip įprasta – pavežėjimo paslauga, nakvynė viešbučiuose už 800 Eur, dovanų kuponai, konditerijos gaminiai, gėlės, maisto produktai, viešėjimas kavinėse ir vėl kava.
Ir vėl panašus pirkinys – bendrovėje „Meduolis“ nuperkama maisto produktų už 6 eurus. Gal ne visi žino, kad ši kepiniais prekiaujanti parduotuvėlė (buvusi „Molupio“) veikia visai šalia TRATC‘o.
Balandį perkami kompiuteriai už beveik 3500 eurų. Penkis kartus įsigyjama maisto produktų „Maximoje“, „Šaukštelyje“, „Senojoje kepyklėlėje“ ir iš fizinio asmens, tris kartus perkama gėlių, už 70 eurų pietaujama kavinėje.
Kovas ir vėl gausus vaišių – perkami maisto produktai „Maximoje“, už 151 eurą pietaujama kavinėje, tris kartus perkama gėlių, kavos, 800 eurų kainuoja lėktuvo bilietai. Vasarį TRATC‘as įsigyja kavos aparatą už beveik 1200 eurų ir vėl gėlės, kava, maisto produktai.
Tą mėnesį maistui kavinėje išleidžiami 509 eurai. Sausį nupirkti trys telefonai už beveik 2000 eurų, kavos už 500 eurų. Vėl gėlės, maisto produktai, pietūs kavinėje. Tai toli gražu ne visi išvardyti panašūs pirkimai, jei visus juos surašytume išsamiai, netilptų ir į kelis laikraščio puslapius.
Savivaldybės pervedė apie 800 tūkst. Eur
2023 metais, kai TRATC‘ui dar vadovavo kitas asmuo, tokių pirkimų beveik nepasitaikė arba bent jau apie juos neskelbiama. Šilalė buvo paskutinė savivaldybė, kurios taryba šių metų gegužę pritarė TRATC‘o įstatinio kapitalo didinimui.
Iki tol būtent Šilalei buvo kilę abejonių, ar TRATC‘as, prašydamas savivaldybių tarybų beveik 800 tūkstančių eurų didinti įmonės įstatinį kapitalą, nesiekia savivaldybės lėšomis padengti savo skolų. Kaip žinia, pastaruosius dvejus metus iš eilės TRATC‘as patyrė po daugiau nei 600 tūkstančių eurų nuostolį.
Iškart po Šilalės tarybos sprendimo gegužės 31-ąją įmonė įsigyja automobilį „Peugeot 3008“. Šilalės meras Tadas Bartkus, vienas TRATC‘o akcijų valdytojų, paklaustas, ar žino apie keistus TRATC‘o pirkimus, pasvarstė, kad kai kuriuos juos – pavyzdžiui, gėles darbuotojams jubiliejaus proga gali pateisinti.
– Telefonų per metus už 3500 eurų mes tikrai nenuperkame, o darbuotojų pas mus daugiau. Reikėtų atidžiau panagrinėti, – sakė T.Bartkus.
Dovanomis augina darbo našumą
TRATC‘o direktorei Donvinai Arlauskienei ir atstovei spaudai Irūnei Poškaitei išsiuntėme prašymą paaiškinti kai kuriuos didesnius pirkimus. I.Poškaitė atsiuntė išsamų paaiškinimą, kuriame teigia, kad „kasdieniam darbui TRATC reikia ir automobilių, ir telefonų, ir darbo rūbų, ir kavos pertraukėlių. Tai ne prabangos prekės, o civilizuoto darbo priemonės“.
Be to, įmonės atstovės teigimu, TRATC darbuotojai vyksta į mokymus Lietuvoje ir užsienyje, Tauragėje svečiuose kartais priima kitų atliekų tvarkymo centrų atstovus ir turi juos pavaišinti, rudenį įmonės darbuotojai vyko į Vokietiją susipažinti su šios šalies atliekų tvarkymu, o per darbuotojų gimtadienius kiekvienam jų įteikia po dovaną ir gėlių.
Tokiu būdu, pasak I.Poškaitės, auga darbuotojų darbo našumas, įmonėje vyrauja teigiama atmosfera. Įmonė paaiškino ir kai kuriuos konkrečius pirkimus. Nauji baldai skirti patalpoms sąvartyne, esą ten bus vykdomos edukacijos, viešėdami Vokietijoje už įmonės lėšas darbuotojai nupirko dovanėlių kolegoms, elektroninių autobusų bilietų pirko įmonės darbuotojams, kad jie labiau rinktųsi tvarų miesto transportą, prekybos centrų kuponų dovanojo savanoriavusiems moksleiviams, o stovyklą nuomojo, nes joje surengė komandos formavimo dieną.
Nauju automobiliu važinėjantys įmonės administracijos darbuotojai (direktorė nevažinėjanti). Iš viso TRATC‘as nurodo turįs tris automobilius.
Tai mūsų meras vėl nieko nežino ar žino?Tai jei žino ir tyli vadinasi galimai padeda slėpti pinigų švaistymą to neinformuodamas žmonių kurie visi moka tracui