Neretai vairuotojai pastebėję priekinio stiklo įtrūkimą nusprendžia „palaukti“. Juk skilimas dar mažas, netrukdo matomumui, o vizitas pas stiklų meistrą suplanuotas tik po kelių dienų… Atrodo nekaltai, bet tokia „kantrybė“ gali brangiai kainuoti – tiek teisiškai, tiek techniškai.
Apie tai kalbamės su stiklų remonto specialistu Pauliumi, kuris kiekvieną savaitę sulaukia klientų, atvykstančių „šiek tiek pavėluotai“.
Kaip jis sako: „Jei būtų atvykę vakar – taisytume. Šiandien jau keisim.“ Nors automobilio stiklo keitimas yra gana greitas, tačiau taisyti dažniausiai apsimoka labiau.
Ką sako įstatymai?
Pagal galiojančias Kelių eismo taisykles ir techninės apžiūros reikalavimus – važinėti su įtrūkusiu stiklu galima tik tada, jei įtrūkimas nepažeidžia vairuotojo matymo zonos ir nėra per ilgas arba pavojingas. Tačiau šie kriterijai gana griežti.
Pagal Vyriausybės nutarimu patvirtintą techninės apžiūros tvarką:
- Įskilimas vairuotojo matymo zonoje (apie 30 cm nuo vairo centro) yra laikomas rimtu trūkumu dėl kurio automobilis nepraleidžiamas techninės apžiūros.
- Jeigu stiklas įskilęs daugiau nei 10 cm bet kurioje kitoje vietoje – tai taip pat gali būti traktuojama kaip neleistina deformacija.
Be to, policija turi teisę sustabdyti automobilį ir įspėti arba nubausti, žinoma, jei įtrūkimas trukdo saugiam vairavimui. Nors dažnai pareigūnai yra lankstūs, formaliai tai – pažeidimas, kuris gali užtraukti baudą iki 30 eurų.
Techniniai pavojai apie kuriuos nesusimąstome
Net jei įtrūkimas atrodo „nekaltas“ – techniniu požiūriu jis reiškia, kad stiklas jau prarado savo pirminį tvirtumą. Ką tai reiškia realybėje?
Pasak Pauliaus, stiklas yra daugiasluoksnis, o jo stiprumas priklauso nuo vientisumo. Vos atsiradus įtrūkimui – stiklą pradeda veikti:
- vibracija nuo kelio;
- važiuojant susidarantis oro slėgis;
- temperatūrų kaita;
- valytuvų judesiai;
- smulkūs smūgiai, pavyzdžiui, nuo kelio akmenukų ar net durų uždarymo.
„Būna, kad klientas sako – vakar buvo mažas taškelis, o šiandien išėjau į kiemą ir stiklas jau per visą ilgį įtrūkęs. Jokių avarijų, jokio smūgio – tiesiog paspaudė šaltis arba užteko vibracijos važiuojant“, – pasakoja Paulius.
Ypač pavojinga važinėti su įtrūkusiu stiklu žiemos metu. Dėl šilumos skirtumų tarp automobilio vidaus ir lauko. Taip pat – jei automobilis turi stikle integruotą šildymą ar jutiklius. Vienas netikslus valytuvo judesys per pažeistą vietą gali pabloginti situaciją.
Ar galima laukti keletą dienų, jei įtrūkimas mažas?
Paulius sako: galima, bet su sąlyga – įtrūkimas turi būti ne didesnis nei keli centimetrai, toliau nuo krašto, nepatenka į matymo zoną, ir jūs:
- apsaugojote pažeistą vietą nuo purvo ar drėgmės (užklijavote);
- nešildote staigiai stiklo;
- nenaudojate valytuvų ant pažeistos vietos.
Tokiu atveju tikimybė, kad stiklas atlaikys kelias dienas iki vizito – yra. Tačiau meistras vis tiek pataria: „Jei galima atvykti anksčiau – atvykite. Kiekviena papildoma diena yra rizika. O remontas galimas tik labai konkrečiomis sąlygomis.“
Kas blogiausia, kas gali nutikti?
Stiklas gali:
- Skilti per visą plotį (ir tekti jį keisti už kelis šimtus eurų).
- Įtrūkti prie pat krašto ir tada remontas tampa nebeįmanomas.
- Sukelti papildomų išlaidų. Jei stiklas turi kameras, ADAS sistemas ar šildymą – jų kalibravimas po keitimo kainuoja papildomai.
- Sukelti eismo įvykį (jei blogėja matomumas (ypač esant saulei ar lietui))
- Tapti draudimo ginčų priežastimi (jei po įvykio nustatoma, kad stiklas jau anksčiau buvo pažeistas).
Jeigu pastebėjote įtrūkimą – nepanikuokite, bet ir nesnauskite. Galima kelias dienas važinėti, jei žala maža ir netrukdo matomumui. Bet kuo ilgiau delsite – tuo didesnė rizika, kad teks keisti visą stiklą, vietoje paprasto ir nebrangaus remonto.
Kaip sako Paulius: „Stiklas neatsiprašo. Jis arba atlaiko, arba skyla. Ir dažniausiai – tada, kai jums to mažiausiai reikia.“