Vienas iš dažniausiai užduodamų automobilių savininkų klausimų – kaip dažnai reikėtų keisti variklio alyvą. Dėl skirtingų nuomonių ir rekomendacijų ganėtinai lengva susipainioti ieškant atsakymo. Šiame straipsnyje pateikiame išsamų vadovą, kaip suprasti, kada ir kaip dažnai turėtumėte keisti variklio alyvą, taip pat preliminarią galimų išlaidų analizę.
Variklio alyvos keitimo svarba
Variklio alyva atlieka labai svarbų vaidmenį sklandžiame automobilio veikime. Tai yra tepalas, mažinantis trintį tarp judančių dalių ir aušinantis variklį pašalindamas šilumą nuo komponentų. Taip pat jis veikia kaip valymo priemonė ir surenka po dalių nusidėvėjimo liekančius likučius. Reguliarus alyvos keitimo intervalų nepaisymas gali lemti prastą variklio veikimą, mažesnį degalų naudojimo efektyvumą, o kraštutiniais atvejais – variklio gedimą. Taip pat svarbu prisiminti, kad keičiant variklio alyvą, visada turi būti keičiamas ir alyvos filtras, kadangi jo tarnavimo laikas yra toks pats.
Kada turėtumėte keisti variklio alyvą?
Kaip ir su bet kuriais kitais automobilio komponentais, alyvos keitimo intervalas nėra universalus visoms transporto priemonių markėms ir modeliams. Jis priklauso nuo tam tikrų veiksnių, kuriuos aptarėme žemiau.
- Keitimo intervalo nustatymas pagal transporto priemonės tipą:
– Ekonominės klasės automobiliai: alyvą reikėtų keisti kas 12 000-16 000 kilometrų arba kasmet, atsižvelgiant į tai, kas įvyks anksčiau. Šių automobilių varikliai paprastai yra mažesni, jie nėra taip apkraunami kaip didesnių automobilių, todėl alyva juose keičiama rečiau. Tačiau keitimo rekomendacijų nepaisymas gali sumažinti našumą ir sukelti ilgalaikę žalą varikliui.
– Visureigiai ir sunkvežimiai: keisti reikia kas 9 600-12 000 kilometrų arba kasmet. Visureigiams ir sunkvežimiams dėl jų dydžio ir kadangi jei dažnai naudojami darbams paprastai alyvą reikia keisti dažniau. Reguliari techninė priežiūra yra dar svarbesnė, jei transporto priemonę naudojate priekabų vilkimui arba važinėjimui bekele.
– Prabangios klasės automobiliai: paprastai alyvą keisti reikia maždaug kas 16 000 km. Prabangiuose automobiliuose dažnai naudojamos pažangios variklio technologijos, dėl kurių alyvos keitimo intervalai gali būti ilgesni. Vis dėlto, norint išlaikyti optimalų variklio veikimą, būtina laikytis gamintojo rekomendacijų.
- Pagal automobilio eksploatavimo sąlygas:
– Įprastos sąlygos: laikykitės gamintojo nurodytų keitimo rekomendacijų. Dauguma transporto priemonių pritaikytos įvairioms sąlygoms, todėl vidutiniam vairuotojui turėtų pakakti laikytis pateiktų intervalų. Jei jūsų vairavimo sąlygas galima apibūdinti kaip „normalias” ar „įprastas”, nėra reikalo keitimus atlikti dažniau.
– Sunkios sąlygos: jei vairuojate esant ekstremalioms temperatūroms, velkate didelius krovinius arba dažnai paliekate variklį veikti tuščiąja eiga, alyvą keiskite kas 4800-8000 km. Varikliui veikiant tokiomis sąlygomis alyvos irimo greitis gali gerokai paspartėti, todėl labai svarbu dažniau ją keisti. Informaciją apie variklinę alyvą svetainėje autodoc.lt
Preliminari išlaidų analizė
Alyvos keitimo kaina priklauso nuo keleto veiksnių, pavyzdžiui, keitimo vietos, alyvos rūšies ir darbo įkainių. Lietuvoje vidutinė kaina svyruoja nuo 70 iki 130 eurų. Toliau pateikiame apytikslį kainų pasiskirstymą priklausomai nuo automobilio klasės:
– Ekonominės klasės automobiliai: 70-80 €
– Visureigiai ir sunkvežimiai: 80-100 €
– Prabangios klasės automobiliai: 90-130 €
Žinoma, šias sumas galima sumažinti, jeigu jūs turite reikiamų įgūdžių, žinių ir tinkamą vietą darbų atlikimui, dėl ko galite alyvos keitimą atlikti savarankiškai. Tokiu atveju, mokėti reikėtų tik už alyvą ir alyvos filtrą.
Keitimo intervalų nesilaikymo pasekmės
Ilgai nekeičiant variklio alyvos savo transporto priemonėje, gali iškilti keletas pasekmių:
1. Sumažėjęs variklio našumas: užsiteršusi alyva mažiau veiksminga sutepant komponentus. Dėl prasto tepimo variklio dalys nejuda taip sklandžiai, kaip turėtų, todėl susiję komponentai gali veikti sunkiau ir greičiau susidėvėti.
2. Didesnės kuro sąnaudos: dėl prasto tepimo padidėja trintis, o tai savo ruožtu lemia mažesnį kuro naudojimo efektyvumą. Ilgainiui pastebėsite, kad tenka dažniau užsukti į degalinę, o tai gali gerokai paveikti jūsų biudžetą.
3. Žala varikliui: sunkiais atvejais metalas gali pradėti trintis į metalą ir sukelti nepataisomą žalą. Jei alyva reguliariai nekeičiama, kyla grėsmė, kad variklis gali užsikimšti ar net sugesti, o tai gali lemti dideles remonto išlaidas.
Ekspertų nuomonės
Pasak vietinių mechanikų ir automobilių ekspertų Lietuvoje, saugiausia strategija yra laikytis automobilio gamintojo rekomendacijų dėl alyvos keitimo intervalų. Kai kurie žinovai taip pat labiau pataria naudoti sintetinę alyvą, kad ji geriau užtikrintų variklio tepimą, o keitimo intervalai būtų ilgesni.
Išvada
Žinojimas, kada ir kaip dažnai reikia keisti, kaip pakeisti variklio alyvą transporto priemonės ilgaamžiškumui ir eksploatacinėms savybėms. Visada atsižvelkite į tai, kokiomis sąlygomis naudojamas automobilis, o tikslesnių rekomendacijų dėl keitimo ieškokite savo transporto priemonės vadove. Santykinai nedidelė reguliaraus tepalų keitimo kaina yra investicija į jūsų transporto priemonės ateitį.
Būdami iniciatyvūs, ne tik užtikrinsite, kad jūsų transporto priemonė veiktų sklandžiai, bet ir išvengsite didesnių išlaidų. Skirkite kelias minutes savo automobilio poreikiams išnagrinėti ir suplanuokite kitą alyvos keitimą dar šiandien.