Konkurencija šiandieninėje rinkoje – itin didelė. Nuolat kuriami ir pristatomi ne tik vartotojų poreikiams geriausiai įtinkantys produktai, bet taip didelis dėmesys skiriamas produktų pakuotėms. Jei anksčiau būdavo svarbu tik tai, kad pakuotės užtikrintų saugų produktų transportavimą nuo gamintojo iki vartotojo, tai šiuo metu vis daugiau įmonių pripažįsta, kad pakuotė yra galimybė užmegzti asmeninius ryšius su savo klientais.
Kaip pakuotės dizainas ir tinkamai pasirinktos pakavimo medžiagos gali padidinti klientų pasitenkinimą, teigiamai prisidėti prie rinkodaros strategijų ir pagerinti bendrą vartotojų elgesį? Kodėl garsiausi bei sėkmingiausi prekės ženklai pakuotėms skiria ne ką mažesnį dėmesį nei kuriamiems produktams? Iš arčiau pažvelkime į pakuotės svarbą ir įtaką vartotojų požiūriui bei elgsenai.
Pakuotės įtaka vartotojams
Ne vienas atliktas tyrimas atskleidė, kad vartotojai pakartotinai perka tuos produktus, kurių pakuotė jiems paliko teigiamą įspūdį. Tad galima teigti, kad tiek pakuotės dizainas, tiek atidžiai ir gerai apgalvotai pasirinktos pakavimo medžiagos daro didelę įtaką vartotojams. Atkreipiamas dėmesys, jog tai, kaip pakuotė pristato produktą sukuria pirminę sąveiką su vartotojais, o tai leidžia susidaryti teigiamus arba neigiamus įspūdžius apie produkto kokybę, vertę, saugumą.
Pabrėžiama, jog vartotojų dėmesį traukia ir teigiamus įspūdžius kelia estetiškas bei funkcionalus pakuotės dizainas. Taip pat sėkmingų pakuočių dizaino pavyzdžiai rodo, kad vartotojai pirmenybę teikia minimalizmui bei tvarumui – pakuotė atlieka tik pagrindines funkcijas, ją lengva atidaryti, galima pakartotinai panaudoti. Vis dėlto negalima pamiršti ir pagrindinės pakuotės funkcijos – garantuoti saugumą. Pakavimo medžiagos turi užtikrinti, kad produktas bus saugiai perduodamas iš parduotuvių lentynų į namus. Tad svarbu, kad medžiagos, naudojamos produkto pakavimui, suteiktų aukščiausios kokybės apsaugą ir atspindėtų prekės identitetą – būtų pagamintos iš atsinaujinančių medžiagų, skatintų aplinkosauginį sąmoningumą, stiprintų prekės ženklo vertybes.
Kaip pakuotė veikia elgesį?
Pastebėta, jog atvejai, kuomet vartotojai produktą įsigyja vien dėl patrauklios, išsiskiriančios pakuotės – labai dažni. Taip nutinka todėl, nes produkto pakuotė gali turėti įtakos vartotojų emocijoms bei elgesiui. Ryškios spalvos, kokybiškos medžiagos, unikalus dizainas neretai įtikina vartotojus įsigyti produktą. Galima pateikti ne vieną pavyzdį, kaip produkto pakuotė emociškai veikia vartotojų elgesį:
- Spontaniškumas. Ryški, išskirtinė pakuotė gali patraukti dėmesį ir paskatinti veikti spontaniškai – nusipirkti tai, kas nebuvo planuota.
- Jaudulys. Patrauklios ir paslaptingos pakuotės neretai jaudina vartotojus ar kelia džiaugsmą.
- Įtraukimas. Pakuotė gali būti labai suasmeninta, įtraukianti, perteikianti norimą gyvenimo būdą. Pajutus šias emocijas išlieka didelė tikimybė, kad produktas atsidurs vartotojo pirkinių krepšelyje.
- Impulsyvumas. Vos pažvelgus į pakuotę ji gali pasirodyti itin patraukli, tuomet užvaldo impulsyvumo jausmas ir noras tuojau pat įsigyti produktą.
Veiksminga pakuotė – kokia ji?
Nesunku suprasti, kad pakuotės dizainas ir kokybiškos pakavimo medžiagos stipriai įtakoja vartotojus įsigyti produktą, išskiria gaminį iš konkurentų ir stiprina prekės ženklo identitetą. Tačiau kaip sukurti išties veiksmingą pakuotę? Kokia ji? Akcentuojama tai, kad šiuolaikinius vartotojus labiausiai traukia jų poreikius atitinkančios pakuotės, tad verta atkreipti dėmesį į šias pagrindines veiksmingos pakuotės savybes:
- Estetika. Estetiškai patrauklus pakuotės dizainas yra itin svarbus siekiant patraukti potencialių klientų dėmesį. Pakuotėje naudojami vaizdiniai elementai, spalvų pasirinkimas gali turėti įtakos vartotojų elgesiui ir sukurti teigiamą įspūdį apie prekės ženklą. Verta pastebėti, kad pakuotė turi būti ne tik estetiškai patraukli, bet ir atspindėti prekės ženklo vertybes. Pavyzdžiui, pagaminta iš perdirbtų medžiagų, kad sustiprintų įsipareigojimą saugoti gamtą.
- Funkcionalumas ir patogumas. Labai svarbu, kad pakuotė būtų funkcionali ir patogi, nes tai tiesiogiai veikia vartotojų patirtį. Todėl kuriant pakuotę būtina atsižvelgti į vartotojų poreikius ir į tai, kaip jie sąveikauja su produktu. Reikia apgalvoti pakuotės dydį, formą, naudojamas medžiagas ir net šrifto dydį. Pavyzdžiui, lengvai bei patogiai atidaroma pakuotė ar pakartotinai uždaromi maišeliai vartotojams suteikia pasitenkinimo jausmą, kuris skatina grįžti ir vėl pirkti iš to paties prekės ženklo.
- Tvarumas. Tvarios pakavimo medžiagos – vienas geriausių pasirinkimų. Verta pastebėti, kad iš tvarių medžiagų pagamintos pakuotės sulaukia didelės sėkmės ir pripažinimo vartotojų tarpe. Taip pat tvari pakuotė puikiai atspindi prekės ženklo puoselėjamas vertybes, kas yra labai svarbu siekiant sukurti asmeninį ryšį su klientais.
- Kokybė. Akcentuotina, kad dėmesys turi būti skirtas ne tik tvarioms, bet ir kokybiškoms pakavimo medžiagoms. Daugelis pirkėjų atsižvelgia į pakuotės kokybę, todėl svarbu, kad pakuotė būtų tvirta ir tinkamai apsaugotų produktą nuo galimų pažeidimų.
- Minimalizmas. Minimalistinis pakuotės dizainas yra tai, ko dažniausiai reikia šiuolaikiniams vartotojams.Svarbu, kad pakuotė geriausiai atitiktų savo paskirtį, nebūtų perkrauta nereikalingomis detalėmis, taupytų laiką ją atidarant ir nesukeltų nepageidaujamos netvarkos.
„Nespręsk apie knygą iš viršelio“ – ar tikrai?
Daugelis yra girdėję posakį: „Nespręsk apie knygą iš viršelio“. Tačiau, ar šį posakį galima pritaikyti kalbant apie pakuotes ir jų poveikį vartotojų požiūriui bei elgsenai? Tikrai ne visada. Šiandieninėje konkurencingoje rinkoje pakuotė yra galimybė išsiskirti iš kitų ir aiškiai pasakyti, kuo tiki bei kokias vertybes puoselėja prekės ženklas.
Reikia nepamiršti, jog viena svarbiausių pakuotės misijų – sukurti nuotaiką ir sužadinti įvairiausių emocijų. Todėl labai svarbu, kad pakuotė paskatintų vartotojus galvoti apie prekės ženklą ne tik apie jo produktą. Ar tai jaunas ir dinamiškas, ar senas tradicijas puoselėjantis prekės ženklas? Ar prekės ženklas laikosi ekologiško požiūrio? Kokios apskritai yra pagrindinės jo vertybės? „Išpakuoti“ šiuos klausimus – itin svarbu, nes tuomet pavyks sukurti ir pristatyti pakuotę, suteikiančią daug naudos tiek produkto kūrėjams, tiek vartotojams.