Liepos pradžioje Lietuvoje įsigaliojo nauja tvarka – jei techninės apžiūros metu užfiksuojama, kad transporto priemonės rida buvo koreguota, tai pripažįstama kaip trūkumas. Tiesa, bent laikinai – tik nedidelis. Kaip LRT.lt informavo techninės apžiūros įmonės, nuo pokyčių įsigaliojimo jau aptikta beveik 400 atvejų, kai rida netikėtai sumažėjo.
STRAIPSNIS TRUMPAI
- Nuo liepos 7 d. per techninę apžiūrą užfiksuota „neigiama“ automobilio rida laikoma nedideliu trūkumu.
- Nuo tvarkos įsigaliojimo jau fiksuota beveik 400 atvejų, kai sumažėjo transporto priemonių rida.
- „Transeksta“ tikina, kad pokyčiai kontrolierių darbui didelės įtakos neturėjo.
- Kai kurių automobilių, pavyzdžiui, „Toyota Prius“ odometras sukasi tik iki 300 tūkst. km.
- „carVertical“ tyrimas rodo, kad 1 iš 6 automobilių Lietuvoje – su suklastota rida.
Darbo iš esmės nepakeitė
Kaip portalui sakė techninės apžiūros įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas, įsigaliojus Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) sprendimui dar dvejus metus (iki 2025 m. liepos mėn.) sumažėjusią ridą laikyti nedideliu trūkumu, techninės apžiūros stočių darbas ir patikros algoritmas iš esmės nepasikeitė.

Techninė apžiūra (asociatyvi) / D. Umbraso / LRT nuotr.
„Darbo krūvis nepadidėjo, patikros laikas nepasikeitė. Nauja tik tai, kad kontrolieriui į Centralizuotą techninės apžiūros duomenų bazę įrašius odometro parodymus, tais atvejais, jei rida nuo pastarojo vizito į techninės apžiūros stotį sumažėjusi, virtualioje apžiūros rezultatų kortelėje automatiškai generuojamas vertinimas „nedidelis trūkumas“, – apie pokyčių įtaką techninės apžiūros stočių darbui pasakojo jis.
Visgi, kaip pridūrė R. Gabartas, skirtingai nei su stabdžių ar žibintų patikros stendais, minėtą vertinimą dėl ridos koregavimo kontrolierius patvirtina dar kartą atidžiai patikrinęs šią informaciją – ar nepadaryta žmogiška klaida, ar odometras nebuvo remontuotas / pakeistas, o automobilio savininkas turi tai įrodančias pažymas iš serviso.

Renaldas Gabartas / V. Pilkausko nuotr.
Fiksavo jau beveik 400 atvejų
Kaip atskleidė „Transekstos“ atstovas, nuo liepos kontrolieriai iš viso jau fiksavo beveik 400 atvejų, kai patikros metu transporto priemonės rida buvo sumažinta.
Liepos mėnesį fiksuota 216 atvejų arba 0,23 proc. nuo patikrintų visų klasių transporto priemonių. Iki rugpjūčio 20 d. tokių atvejų buvo 178 arba 0,27 proc. nuo patikrintų visų klasių transporto priemonių.
„Konfliktinių situacijų ar ginčų su automobilių savininkais, patikrai atvežusiais „neigiamą“ ridą turinčias transporto priemones, kol kas nekilo. Tiesa, pasitaikė atvejų, kai automobilių savininkai patys pamatę netiksliai užfiksuotą ridą, paprašydavo įrašą protokole pakoreguoti“, – pasakojo R. Gabartas.

Techninė apžiūra (asociatyvi) / D. Umbraso / LRT nuotr.
Anot pašnekovo, atidžiau stebint transporto priemonių kilometražą, netgi buvo pastebėta ir keletas įdomybių. Pavyzdžiui, itin pavežėjų mėgstamų „Toyota Prius“ modelių odometras sukasi tik iki 300 000 km, o pasiekus šią ridą – sustoja.
1 iš 6 – su suklastota rida
Visai neseniai automobilių istorijos ataskaitas teikianti įmonė „carVertical“ Lietuvoje atliko tyrimą ir nustatė, kad 1 iš 6 šalies keliais važinėjančių automobilių rida suklastota. Taip pat išsiaiškinta, kad dažniausiai klastojama pigiausių transporto priemonių, kainuojančių nuo 5 iki 10 tūkst. eurų, rida: net 16,8 proc. šiai kainų kategorijai priklausančių transporto priemonių odometro rodmenys buvo suklastoti.
„Įsigyti automobilį su suklastota rida labiausiai rizikuoja tie vairuotojai, kurie transporto priemonei išleidžia iki 10 tūkst. eurų. Lietuvoje ridos klastojimas ir kaina yra atvirkščiai proporcingi – kuo brangesnis automobilis, tuo mažiau tikėtina, kad jo odometro rodmenys bus suklastoti. Visgi statistika negailestinga: net kas dešimtas brangiausios kategorijos modelis gali turėti suklastotą ridą“, – teigė „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Matas Buzelis / Pranešimo autorių nuotr.
Tyrimo duomenimis, pigiausių, iki 5 tūkst. eurų, kainuojančių automobilių rida taip pat dažnai klastojama – 16,6 proc. visų šios kainų kategorijos transporto priemonių turi sumažintą ridą.
Negana to, aiškėja, kad šansai Lietuvoje įsigyti automobilį su klastota rida yra vieni iš didžiausių visoje Rytų Europoje. Visgi, kaip rodo istoriniai transporto priemonių įrašai, praeityje apgadinti modeliai čia irgi labai paplitę.
38,4 proc. visų iki 5 tūkst. eurų kainuojančių automobilių buvo kažkada pakliuvę į avariją ar patyrę kitų apgadinimų. Brangesnių transporto priemonių statistika dar prastesnė. Automobiliai, kainuojantys 10–15 tūkst. eurų, į eismo įvykius patenka dažniausiai – net 47,8 proc. bendrovės tikrintų transporto priemonių turėjo bent vieną kadaise padarytos žalos įrašą.
„Kaip ir daugelyje kitų šalių, Lietuvoje mažiausios kainos kategorijos automobiliai turi mažiausiai įrašų apie istorinę žalą. Taip yra todėl, kad brangesnių automobilių vairuotojai dažniau kreipiasi į draudimo kompanijas dėl smulkių įbrėžimų ar įlenkimų. Pigesnių transporto priemonių savininkai lengvus kosmetinius apgadinimus linkę ignoruoti“, – aiškino M. Buzelis.

Techninė apžiūra (asociatyvi) / D. Umbraso / LRT nuotr.

Techninė apžiūra (asociatyvi) / D. Umbraso/LRT nuotr.
Įsigaliojo griežtesnė tvarka
LRT.lt primena, kad nuo šių metų liepos 7 d. per techninę apžiūrą užfiksuotas nepagrįstas ridos sumažėjimas, palyginti su praėjusia technine apžiūra, bus laikomas nedideliu trūkumu. Vėliau tvarka griežtės.
„Techninės apžiūros stotyje nustačius, kad automobilio rida sumažėjusi, juo važiuoti bus leidžiama, bet tokia taisyklė galios tik dvejus metus – iki 2025 m. liepos 7 d. Praėjus dvejiems metams, tai jau bus traktuojama kaip didelis trūkumas. Tokį sprendimą priėmėme po ilgų diskusijų ir patvirtinome teisės akto pakeitimą, susijusį su odometro rodmenų reikalavimais“, – aiškino Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Transporto veiklos skyriaus patarėjas Simonas Mažionis.
Pašnekovo teigimu, LTSA, pasinaudodama šiuo pereinamuoju laikotarpiu, jau yra numačiusi, kokie sisteminiai ir netgi vartotojų elgesio pokyčiai turėtų įvykti.
„Per šį pereinamąjį laikotarpį sieksime smulkiau įvertinti ridos sumažėjimo atvejų mastą šalyje, gilinsimės į šių atvejų priežastis. Taip pat suprantame komunikacijos svarbą siekiant pokyčių, todėl skatinsime vairuotojus domėtis planuojamo pirkti automobilio rida bei istorija. Labai dažna situacija, kai vairuotojai tik techninės apžiūros centre sužino nemalonią naujieną – rida atsukta. Dažnas vairuotojas nuleidžia rankas ir negina savo kaip vartotojo teisių, o galbūt net nežino, kaip elgtis tokioje situacijoje“, – dėstė S. Mažionis.

Simonas Mažionis / LTSA nuotr.
Jis vairuotojams taip pat priminė, kad odometro keitimo atveju darbų atlikimo dokumentas neprivalomas. „Įsakymu patikslinti odometro keitimo pagrindimo atvejai. Vadinasi, žmonės odometrą pasikeisti galės ir patys, svarbu, kad jo rodoma rida būtų ne mažesnė, nei buvo užfiksuota per praėjusią techninę apžiūrą“, – paaiškino LTSA atstovas.