Didžiuosiuose Lietuvos miestuose vasarą laikiusieji teises buvo nemaloniai nustebinti – vairavimo kursų kaina gerokai šoktelėjo. Jurbarkas tapo malonia išimtimi. Ne todėl, kad čia negalioja ekonomikos dėsniai, mažesnes kainas lėmė padidėjusi konkurencija.
Kainos kyla sparčiai
Statistikos departamento duomenimis, viena sparčiausiai brangstančių paslaugų Lietuvoje yra vairavimo kursai. Statistika rodo, kad kursai mokyklose pabrango tik 10,8 proc., tačiau kainos į viršų šoktelėjo 150-200 eurų.
Vairavimo mokyklų savininkai teigia, kad toks paslaugų pabrangimas buvo neišvengiamas – kursų kaina beveik nesikeitė nuo 2010 metų, todėl dabar pabrangimas toks akivaizdus. Kyla draudimo, automobilių priežiūros kaštai, reikia mokėti padorias algas instruktoriams.
Nuo 2015 m. gruodžio vidurio panaikinta PVM lengvata populiariausiems – B kategorijos – vairavimo kursams tapo svarbiausia priežastimi kelti kainas. Dabar valstybei reikia sumokėti 21 proc. pajamų – anksčiau ši suma likdavo investicijoms, darbo užmokesčiui, mokesčiams, kurui ir kitoms išlaidoms.
Panaikinus lengvatą ne visos vairavimo mokyklos pakėlė kainas arba tai darė ne taip drastiškai. Vairavimo mokyklų savininkų teigimu, norint išgyventi ir teikti kokybiškas paslaugas, kainas kelti būtina.
Vairavimo kursų kainos labiausiai kandžioja jaunus žmones – ne vienas jų per atostogas skuba įgyti teisę vairuoti, o taip stipriai pakilus kainoms tai padaryti tapo sunku. Už nustatytą kainą moksleiviui siūlomas paketas, kurį dažniausiai sudaro 40 akademinių valandų teorijos kursas, privalomas 30 akademinių valandų praktinis vairavimas, kelių eismo taisyklių (KET) kompiuterinė programa, praktikos mokymas specialiose aikštelėse ir egzaminai. Jei besimokančiajam vairuoti praktikos valandų per mažai, gali jų nusipirkti papildomai, mokėdamas po 20-25 eurus už 1 važiavimą.
Baigusiųjų kursus išlaidos tuo nesibaigia – jie privalo išlaikyti du – teorinį ir vairavimo egzaminus VĮ „Regitra“. Teorinių žinių patikrinimas čia kainuoja 10,14 Eur, praktikos egzaminas – 16,80 Eur, o laikant B kategorijos teises „Regitros“ transporto priemonės naudojimas papildomai kainuoja 14,20 Eur.
Trečias žaidėjas
Visoje Lietuvoje kylant vairavimo kursų kainoms, Jurbarke veikiančių vairavimo mokyklų savininkų teigimu, čia jos mažėja.
Mieste iki šios vasaros dirbo dvi įmonės – 1998 m. įkurtas Jurbarko saugaus eismo centras (anksčiau – „Autrida“) , vadovaujamas Česlovo Blažio, ir nuo 2000 m. dirbanti vairavimo mokykla „Arvaira“, prie kurios vairo stovi Arturas Gailius. Per beveik porą dešimtmečių šiose mokyklose paruošta daugybė vairuotojų, įmonės yra sulaukusios puikių savo veiklos įvertinimų, tačiau šiemet į Jurbarką atėjusi UAB „Rigveda“ įnešė sumaišties.
UAB „Rigveda“ – net 18 filialų visoje Lietuvoje turintis, vienas didžiausių vairavimo mokymų centrų Lietuvoje. Pasak bendrovės direktoriaus Rimvydo Kroco, į Jurbarką jie atėjo drąsiai, nes įmonės filialas jau sėkmingai dirbo Šakiuose, todėl ir kaimyniniame rajone įžvelgtas pelningo darbo potencialas.
„Jurbarke startavome sėkmingai, sulaukėme nemažai klientų ir sustoti nežadame – atidarysime filialą Tauragėje. Manome, kad visos trys šio regiono mokyklos – Šakiuose, Jurbarke ir Tauragėje dirbs sėkmingai“, – sako R. Krocas.
Bendrovės direktorius neneigia, kad į rinką įžengė pasiūlydami šiek tiek mažesnes kainas. Bendrovė tai gali sau leisti, nes turi nemažą tinklą visoje Lietuvoje ir kainodarą gali pritaikyti kiekvienam regionui vis kitokią. UAB „Rigveda“ B kategorijos kursų kaina įvairiuose miestuose gali skirtis net iki keliasdešimt eurų.
Tačiau, pasak R. Kroco, bendrovė siūlo ne tik mažesnes kainas, bet ir kokybę, lankstumą – moksleiviai mokomi vairuoti ir Jurbarke, ir vyksta į tą miestą, kuriame planuoja laikyti egzaminą – Tauragę ar Kauną, už kursus gali mokėti dalimis.
UAB „Rigveda“ direktorius neslepia, kad Jurbarke privertusi mažinti kainas ir konkurentus, bendrovė vėliau ar anksčiau jas turės kelti. „Kainos turėtų kilti 10-15 proc. Viskas brangsta – draudimas, mašinų eksploatacija, darbo užmokestis, vien atpigęs kuras išlaidų nepadengia“, – sako R. Krocas. Dėl panaikintos PVM lengvatos įmonė savo kainas jau buvo kilstelėjusi apie 10 proc., tad gresiantis pabrangimas nebus toks žymus, kaip kitose įmonėse.
Brangimas – neišvengiamas
„Dabar vyksta laikinas žaidimas atėjus naujam konkurentui, tačiau kursų kainas tikrai kelsime“, – sako „Arvairos“ vadovas A. Gailius.
Šioje vairavimo mokykloje populiariausių – B kategorijos kursų kaina nuo 450 smuktelėjo iki 400. Kainos, pasak A. Gailiaus, įmonėje nekito nuo 2008 m., todėl dabar laikinai sumažintos jos tikrai didės. Kilo visų prekių ir paslaugų kainos, didėjo mokesčiai, automobilių išlaikymo kaštai, o dirbti nuostolingai įmonė negali.
Didžiuosiuose miestuose prieš panaikinant PVM lengvatą kursų kainos buvo skaudžiai numuštos, todėl dabar jos gana sparčiai kyla. Jurbarke šis procesas vyks lėčiau.
Pasak beveik visų kategorijų vairuotojus ruošiančios mokyklos vadovo, kursai gali brangti jau netrukus, tik reikia gerai viską apgalvoti ir pasiruošti. Kiek galėtų kursai kainuoti po pabrangimo – neaišku. Tai lems ir konkurentų kainos, ir mažėjantis klientų skaičius.
„Vasarą klientų antplūdžio mokykloje nėra. Dabar žmonės atostogauja“, – tvirtina A. Gailius. Būsimų vairuotojų mažėja ne tik dėl padidėjusios konkurencijos, bet ir dėl sparčiai mažėjančio gyventojų skaičiaus.
Investavo į kokybę
Ne vieną kartą kaip stipriausia įmonė apdovanoto Jurbarko saugaus eismo centro vadovas Č. Blažys sako, kad Jurbarke vairavimo kursų kaina, dabar siekianti 400 eurų, turėtų kilti. Vilniuje jau dabar ji yra 500-580, o provincijose mokyklos turi papildomų išlaidų – mokyti vairuoti kone kasdien tenka vykti į Tauragę ar Kauną, susidaro ne vienas šimtas papildomų kilometrų, sugaištama daug laiko.
Siekdama pasiūlyti kuo daugiau ir, svarbiausia, kokybiškų paslaugų, įmonė daug investavo: įrengta šiuolaikiška, visus reikalavimus atitinkanti mokymo aikštelė, vairuotojams ruošti nupirkti trys nauji „Ford“ automobiliai, autobusas, sunkvežimis su priekaba, trys motociklai. Vairuoti moko trys instruktoriai, nemažų lėšų reikalauja pastato, kuriame įrengtos mokymo klasės, ir autodromo išlaikymas.
„Labai daug investavome, kad galėtume atsakingai ir kokybiškai ruošti vairuotojus. Dūšią atiduodame savo mokiniams, juk jie po to išvažiuoja į gatves, ir tai, ko pas mus išmoko, lemia visų eismo dalyvių saugumą“, – už savo darbą atsako mokyklos vadovas.
Pasak Č. Blažio, didelėms įmonėms, tokioms kaip UAB „Rigveda“, lengviau „žaisti su kainomis“ – turėdamos ne vieną filialą jos gali lanksčiau reaguoti į pokyčius rinkoje, o turint vieną mokymo klasę ir norint išsilaikyti bei mokiniams suteikti kokybišką paruošimą, kursų kainos negali labai numažinti.
Č. Blažys pastebi, kad vis mažėja jaunimo, kuris siekia vairuotojo pažymėjimo – vairavimo mokyklų mokiniais tampa vienintelės Jurbarko gimnazijos moksleiviai, kitų gimnazijų auklėtiniai vairuoti mokosi, matyt, kituose miestuose. Lemia ir natūralios priežastys – prieš 17-18 metų Lietuvoje buvo labai sumažėjęs gimstamumas, ir tai tęsėsi keletą metų, todėl didesnio jaunuolių skaičiaus galima tikėtis tik po 4-5 metų. Nebeliko ir dar vienos aktyvios vairavimo kursų lankytojų grupės – prieš 10-15 metų teises laikė daug moterų, to nepadariusių anksčiau. Dabar į vairavimo mokyklą užsuka vos vienas kitas vyresnis asmuo – dauguma vairuotojo pažymėjimais pasirūpina jaunystėje.
Šiuo metu Jurbarko vairavimo mokyklas pasirinkę klientai dar gali tikėtis mažesnių kainų, tačiau tai truks neilgai – nei padidėjusi konkurencija, nei sumažėjęs klientų skaičius negalės kainų išlaikyti nepakitusių, norėdamos išgyventi įmonės privalės jas kelti. Todėl planuojantieji vairuotojo pažymėjimus įgyti vėliau, jau dabar turėtų pradėti taupyti pinigus.
Jūratė Stanaitienė