Dovanų įteikimas verslo aplinkoje egzistuoja jau šimtmečius ir laikui bėgant keitėsi kartu su visuomene bei prekybos papročiais. Nors tikslios dovanų dovanojimo versle tradicijos skiriasi priklausomai nuo kultūros ir laikmečio – visada buvo tam tikrų bendrų normų, kurių laikėsi verslininkai.
Tiesa, kol vieni mano, kad prabangios verslo dovanos yra būtinos, tuo tarpu kiti akcentuoja praktiškumą, kadangi svarbiausia yra parodyti draugišką gestą. Žinoma, kad verslo dovanų etiketo išmanymas gali padėti ne tik sutaupyti daug laiko renkantis dovanas, tačiau ir išvengti klaidų.
Dovanų tradicijos kismas
Senovės Mesopotamijos laikais verslo sandorius jau tada lydėdavo dovanos, kurios buvo skirtos užmegzti ryšį ir parodyti geranoriškumą. Štai senovės Graikija ir Roma buvo valstybės, kuriose verslo dovanos buvo įprastas būdas pagerbti svečius ir verslo partnerius. Istoriniai šaltiniai rodo, kad Viduramžiais tokio tipo dovanos buvo prabangos prekės, tokios kaip papuošalai, audiniai ar vynai. Tiesa, labai dažnai tokios dovanos buvo įteikiamos ne tik verslo partneriams, tačiau ir bet kokiems kitiems garbiems žmonėms su kuriais paprasčiausiai norėjosi palaikyti ryšį. Viduramžiais tai ypač buvo svarbu kontaktuojant su religinės bendruomenės asmenimis, tad jiems dažniausiai ir buvo įteikiamos gana prabangios dovanos.
Industrializacijos laikotarpiu dovanų dovanojimas tapo labiau formalus, o dovanos dažniausiai būdavo susijusios su verslo reikalais. O XX a. dovanų dovanojimas tapo labiau strategiškas, taip siekiant paveikti verslo sprendimus ar užmegzti naujus ryšius. Būtent šio amžiaus ištakos padėjo pagrindus dabartinėms dovanų įteikimo tradicijoms, kurios orientuojasi į santykių puoselėjimą bei bendrystę. XXI a. verslo dovanų dovanojimas tapo labiau etiniu klausimu atsižvelgiant į korupcijos ir kyšio riziką. Ir nors įteikti dovanas tikrai verta, tačiau vis daugiau dėmesio skiriama taisyklėms, kurios apibrėžia – kokia dovana tinka ir net kaip ją įteikti.
Šiuolaikinis verslo dovanų etiketas
Šiais laikais verslo dovanos įteikiamos kuriant verslo santykius arba juos tęsiant, tačiau bet kuriems kitiems garbiems asmenims su kuriais nekuriami bendri verslo santykiai – dovanos neturėtų būti įteikiamos, kadangi kaip jau minėjome – tai gali sietis net su kyšiu.
Dovanos turėtų būti skirtos parodyti dėkingumą, sustiprinti santykius ir skatinti lojalumą. Svarbu, kad jos turėtų atitikti partnerio poreikius ir pomėgius, vengti pernelyg asmeniškų dovanų. Dovanos turėtų būti aukštos kokybės ir gerai atstovauti jūsų įmonei. Tad ne veltui šiuo metu labai mėgstamos graviruojamos, kurios tuo pačiu tampa ir nemokama, labai atsiperkanti reklama. Dovanos vertė neturėtų būti labai didelė, tačiau pernelyg maža – irgi neatrodo solidžiai. Reikėtų vengti pinigų ar dovanų čekių, nebent, aišku, tai aiškiai pageidaujama.
Dovanos turėtų būti gražiai įpakuotos ir pridedamas asmeniškas atvirukas su gražiomis mintimis. Pageidautina dovaną įteikti asmeniškai. Galiausiai, prieš dovanodami dovaną – įsitikinkite, kad nepažeidžiate įmonės politikos. Svarbu nepamiršti, jog dovanų dovanojimo versle tradicijos ir normos nuolat kinta. Todėl visada rekomenduojama atsižvelgti į konkrečią situaciją, partnerio kultūrą ir verslo etikos standartus.
Verslo dovanų parinkimas
Verslo dovanų dovanojimas gali būti puikus būdas parodyti dėkingumą, sustiprinti santykius ir paskatinti lojalumą. Tačiau svarbu tai daryti tinkamai, laikantis etiketo normų. Žinoma, taip pat ir orientuotos į asmenis, kurie gaus dovaną. Kuo geriau jie yra pažįstami – tuo dovanos parinkimas tampa paprastesnis.
Dovana turėtų atitikti partnerio poreikius ir pomėgius. Venkite pernelyg asmeniškų dovanų, kurios netinka verslo aplinkai. Nepamirškite, kad parenkama dovana turėtų būti aukštos kokybės ir reprezentatyviai atstovauti Jūsų verslą. Jeigu yra galimybė – galite net klausti verslo partnerio kokia dovana jam tinka. Dažniausiai atsakymas gali padėti ne tik susiaurinti paieškas, tačiau ir būti ramiu, kad įteiktas daiktas tikrai bus sutinkamas labai palankiai, bus vertinamas.
Geriausia dovanas pirkti specializuotose prekybos vietose, kuriose konkrečiai ir yra siūlomos verslo dovanos. Paprasčiausiai jose dažniausiai pateikiamos opcijos atitinka standartus. Taigi, tam tikra prasme galite būti ramus, kad radote tokią, kuri tiks ir nesukels jokių neaiškumų. Būtent dviprasmybių vengimas yra labai svarbus. Kai kurie norisi įteikti itin išsiskiriančias dovanas. Tačiau kartais genialumas ir slypi paprastume, tad geriausia yra dovanoti tokias dovanas, kurios yra elementarios, patikrintos laiko. Ne veltui klasika yra klasika. Tai galioja ir renkantis verslo dovanas.