Nereta situacija – įsigijote naudotą automobilį, puikiai išlaikytą, turėjusį vos vieną savininką Lietuvoje, o ir šis – nors prie širdies dėk. O po kiek laiko vienas po kito pradeda lįsti įvairiausi gedimai ir defektai. Ką tokiais atvejais daryti? Advokatas Egidijus Langys sako – įstatymas yra pirkėjo pusėje, tačiau negalima delsti.
Advokato teigimu, automobilį parduodantis asmuo privalo atskleisti visus transporto priemonės gedimus ir defektus bei užtikrinti, kad ji būtų tinkama eksploatuoti. Be to, gedimų nežinojimas nuo šios atsakomybės neatleidžia.
„Įstatymas, teismų praktika yra pirkėjo pusėje. Pardavėjui šita pareiga yra nepriklausomai nuo to, ar jis žino, ar nežino. <…> Pardavėjas, visų pirma, turi pats įsitikinti ir po to atskleisti [defektus] pirkėjui“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Labas rytas, Lietuva“ teigia E. Langys.

Apie defektus pardavėjas turi pranešti netgi tuo atveju, jeigu pirkėjas visiškai apie tai neklausia.
„Teismų praktika krypsta į suabsoliutintą pirkėjo teisę nieko nedaryti – jis gali ateiti, pasiimti tą automobilį, sėsti ir važiuoti. Dažnai pardavėjai sako – mes siūlėme važiuoti į servisą, siūlėme tikrinti, viską analizuoti, kreiptis į specialistus, bet pirkėjas nieko nenorėjo daryti. Ir tai yra jo teisė“, – pabrėžia specialistas. Netgi tokiais atvejais „išlindę“ defektai lieka parduodančiojo atsakomybė.
Pasak pašnekovo, normalu, kad vizualiai matomi defektai yra aptariami žodžiu ir į pirkimo–pardavimo sutartį nėra įrašomi. Gerokai svarbiau užfiksuoti plika akimi nematomus gedimus.

Automobiliai | J. Stacevičiaus / LRT nuotr.
„Suprantu, kad yra labai paprasta ir patogu pasirašyti standartinę, vieno lapo, visų matytą pirkimo–pardavimo sutartį, kurioje iš esmės nieko nėra. Galbūt pardavėjas turėtų labiau orientuotis į sutartį ir tuos defektus, kuriuos galima surašyti, nes galima surašyti absoliučiai viską“, – teigia jis.
E. Langio teigimu, gera praktika yra prieš parduodant nuvežti automobilį į patikimą autoservisą ir pateikti visų gedimų ir trūkumų išklotinę.
Tad ką daryti, jeigu nusipirkus automobilį paaiškėja, kad jame defektų daugiau, nei užfiksuota pardavimo sutartyje? Advokatas siūlo iš pradžių kreiptis tiesiai į pardavėją.

Automobilio pirkimas | „Shutterstock“ nuotr.
„Priklausimai nuo defekto sudėtingumo, galima reikalauti sumažinti automobilio kainą, galima reikalauti, kad defektai būtų pašalinti pardavėjo sąskaita, kad būtų atlyginti jau pirkėjo patirti nuostoliai dėl remonto darbų, kuriuos jis pats atliko. Jeigu defektai yra tikrai rimti, galima reikalauti ir sutarties nutraukimo – grąžinti pinigus ir atiduoti automobilį atgal“, – variantus vardija E. Langys.
Svarbiausia – nedelsti ir kuo tiksliau konstatuoti defekto faktą.
„Iš karto fiksuoti – nuvykti į servisą, geriausia – autorizuotą, kuris pateiktų išvadą apie gedimą, dėl ko jis atsirado, nes visiškai suprantama, kad gali būti ir natūralus nusidėvėjimas. Tu gali nusipirkti naudotą automobilį ir po kelių dienų jam kažkas nutinka dėl to, kad kažkas nusidėvėjo“, – teigia teisininkas.

Automobiliai | Unsplash.com nuotr.
Be abejo, savo teises ginti gali ir pardavėjas, pavyzdžiui, jeigu automobilis po nupirkimo buvo netinkamai eksploatuotas, tokiais atvejais pasitaiko, kad ginčas nusikelia į teismus.