Neseniai bankrutavusi seniausia pasaulyje kelionių organizatorė „Thomas Cook“ sukrėtė ne tik finansų ir turizmo rinkas, bet ir sukėlė nepatogumų daugiau kaip 600 000 turistų. Dėl sustabdytos bendrovės veiklos nemaža dalis jų laiku negrįžo namo ar buvo priversti keisti kelionių maršrutus ir savo planus. Ar keliautojams įmanoma apsisaugoti nuo panašių situacijų ir į ką renkantis kelionę svarbu atkreipti dėmesį, kad ilgai lauktos atostogos nevirstų pragaru?
Atkreipkite dėmesį, kurioje šalyje registruotas kelionių organizatorius
Lietuvoje savo paslaugas teikiantys užsienio kelionių organizatoriai oficialiai registruoti savo veiklos ir turėti mūsų šalies išduotos licencijos neprivalo, jei tokią jau yra gavę bet kurioje kitoje Europos Sąjungos šalyje. Jei toks organizatorius susiduria su nemokumu ar bankrotu, ES teisė sako, kad kiekvienas turistas turi būti sugrąžintas namo.
Kitaip tariant, direktyva įpareigoja kiekvieną keliones organizuojančią bendrovę turėti finansinę garantiją ar draudimą, kuris nemokumo atveju užsienyje likusius keliautojus leistų pargabenti namo, atlyginti kitus patirtus nuostolius ar grąžinti pinigus už dar nesuteiktas paslaugas. Tačiau tikslių sąlygų, kaip bankrutavus bendrovei turi veikti turistų apsaugos mechanizmas ir kokio dydžio draudimas turi būti, ES direktyva nenumato – kiekviena šalis tai sprendžia pati.
Būtent todėl vienose šalyse turistai iš atostogų sklandžiai grįžta namo, o kitur kurį laiką gali tekti būti nežinioje ir būti priverstam keisti savo planus. Skirtumai tarp draudimo apsaugos reikalavimų ryškūs net ir Baltijos šalyse: Lietuvoje ir Estijoje reikalavimai kelionių organizatoriams yra griežtesni ir palankesni keliautojui nei, tarkime, kaimyninėje Latvijoje.
Žinokite savo teises ir pagrindinius įstatymus
Kai organizuota turistinė kelionė įsigyjama iš Lietuvoje licencijuoto kelionių organizatoriaus, poilsiautojo teises užtikrina Lietuvos Respublikos teisės aktai, ir iškilus klausimams vartotojai gali kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Jei keliautojas įsigijo kelionę iš Lenkijoje veikiančio kelionių organizatoriaus, ir šis nebegali įvykdyti savo įsipareigojimų, vartotojas turėtų kreiptis į Lenkijos valstybės instituciją, kuri vykdo turizmo paslaugų teikėjų priežiūrą. Tam gali prireikti versti dokumentus, bendrauti su užsienio institucijomis, patirti kitų nepatogumų ar nuostolių.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba skelbia, kad Lietuvoje yra buvę panašių atvejų, kai vartotojai įsigiję keliones iš kitoje ES valstybėje narėje registruoto kelionių organizatoriaus turėjo pasirūpinti pretenzijų bei visų pridedamų dokumentų vertimu, ne vienerius metus komunikuoti su atsakingomis kitos šalies institucijomis bei patirti kitų papildomų išlaidų ir nepatogumų.
Į turistų teisių apsaugos skirtumus dėmesį atkreipia ir turizmo teisės ekspertas, advokatas Edmundas Rusinas. „Vokietijoje, kurioje „Thomas Cook“ bankrotas paveikė daugiau kaip 150 tūkst. turistų, galioja maksimali 110 mln. eurų prievolių įvykdymo užtikrinimo suma, kurią garantuoja draudimo bendrovė, nepriklausomai nuo to, kiek kelionių organizatorių ji yra apdraudusi. Pernai Vokietijoje bankrutavo ir kitas kelionių organizatorius – „Troll Tours“, todėl likusi suma visiems „Thomas Cook“ turistams turėtų būti ne didesnė kaip 100 mln. eurų (apie 600 eurų vienam turistui). Akivaizdu, kad sumoms visiems nuostoliams kompensuoti nepakaks, todėl svarstoma, kaip reglamentavimą keisti“ – Vokietijos atvejį komentuoja teisininkas. Jis prideda, kad Lietuvoje galioja itin efektyvus turistų teisių apsaugos mechanizmas, pagal kurį kelionių organizatoriai draudžia visas įplaukas iš sudarytų ir dar neįvykdytų kelionių sutarčių.
Svarbus ir bendrovės patikimumas
Lietuvos turizmo asociacija jau kelerius metus iš eilės fiksuoja augančius tiek į Lietuvą atvykstančių turistų srautus, tiek vis dažniau atostogauti į užsienį traukiančius lietuvius. Asociacijos vykdančioji direktorė Milda Plepytė-Rainienė sako, kad keliautojams svarbu atkreipti dėmesį ne tik į bendrovės registracijos šalį bet ir į pagrindinius įstatymus.
Renkantis atostogų paketą, M. Plepytė-Rainienė pataria ne tik detaliai išsiaiškinti kelionės maršrutą, apgyvendinimą, transportą, bendrą kelionės paketo kainą ir kas jį sudaro, bet ypač daug dėmesio skirti organizatoriaus patikimumui, patikrinti jo draudimą nemokumo atveju – apie Lietuvoje veikiančius kelionių organizatorius tai nesunkiai galima išsiaiškinti apsilankius Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos internetiniame puslapyje (), tokią informaciją galima sužinoti ir kelionių agentūrose, įsigyjant atostogas.
Ji taip pat rekomenduoja atidžiai susipažinti su paslaugų sutarties sąlygomis, pasidomėti jos nutraukimo, skundų nagrinėjimo tvarka, nepamiršti organizatorių kontaktinių duomenų kelionės vietoje.