Dideli skaičiai Lietuvos degalinių švieslentėse vairuotojus vėl varo į neviltį, o štai Lenkijoje – stebuklingas degalų pigimas. Apie tai, kaip tokie pokyčiai atsilieps Lietuvai ir pačiai Lenkijai, buvo pasakojama LNK žiniose.
Mįslingas degalų pigimas Lenkijoje
Per savaitę vidutinės degalų kainos Lietuvoje pakito nežymiai – benzinas atpigo vos 0,4 procento, o dyzelinas pabrango 0,1 procento. Tuo tarpu Lenkijoje jau pastebimas degalų pigimas.
„95-tas benzinas – 1,32 euro, o dyzelis – 1,35. Čia mes ėmėme pasienyje. Iš principo, skirtumas gaunasi apie 30 euro centų“, – teigė „Pricer.lt“ kūrėjas Arūnas Vizickas.
Spėjama, jog degalų kainas dirbtinai sumažino lenkų valdžia, dėl politinių dividendų prieš artėjančius parlamento rinkimus, kurie įvyks spalio 15-ąją.
„Lenkija yra Lenkija. Vėlgi, ten rinkimai, galbūt, čia rinkiminė kažkokia akcija“, – svarstė vienas lietuvių vairuotojų. Kaip kaimynai numušė kainas – išlieka mįsle, tačiau ekonomistas mano, jog įsikišti turėjo didžiausias rinkos dalyvis – naftos koncernas „Orlen“, kurio pusė akcijų priklauso Lenkijos valstybei.
„Naftos perdirbėjas pradėjo mažinti savikainą ir natūralu, kad pradeda kainos kristi ir kitose degalinėse prasideda konkurencija“, – teigė Marius Dubnikovas.
Nukritus kainoms, juntamas ir sumišimas. Viena degalinė įvedė apribojimus, kiek kuro galima piltis.
„Lenkijos „Orlen“ atstovai, vadovybė, kreipėsi į Lenkijos piliečius, kad neužsipilinėtų per daug, nedarytų atsargų, nes jie tikisi, kad ši kaina bus ilgam“, – teigė A. Vizickas.
Degalų į Lenkiją važiuotų ne visi
Lenkijos degalai – pigiausi Europoje, tad nenuostabu, jog jų užsipilti ten važiuoja ir čekai, ir vokiečiai. LNK žinios vairuotojų teiravosi, ką darys lietuviai?
„Jeigu tokia kaina, tai gal vertėtų ir ten kartais nuvažiuoti užsipilti“, – teigė vienas jų. „Nei maisto važiuodavome pirkti, nei kuro. Nelabai, manau, ten verta“, – dalijosi kitas.
„Nevažiuoju iš principo“, – antrino dar vienas vairuotojas.
Pasak A. Vizicko, tokie degalų kainų šuoliai paveiks ir logistikos įmones.
„Turbūt jų vairuotojai užsipilinės ten“, – svarstė jis.
Kaip pigūs degalai Lenkijoje atsirūgs Lietuvai? Pigūs degalai Lenkijoje mums gali atsirūgti ne tik per surinktas mažesnes pajamas ar mokesčius.
„Orlen“ pagrindinis degalų tiekėjas ir mūsų degalinėms. „Lietuva tikrai nekompensuos Lenkijos patirtų nuostolių, nes tai yra 10-15 kartų besiskirianti rinka, bet nuolaidų darymas arba noras daryti nuolaidas kitose rinkose, tikriausiai, gali būti sumažėjęs“, – teigė ekonomistas M. Dubnikovas.
Įžvalgomis pasidalijo ir lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys.
„Neįžvelgiu tos vietos, kad galėtų Lietuvos „Orlen“, sakykime, grąžinti kažkokią dalį pinigų jų „Orlen“. Vis dėlto, nesvarbu, kad tai yra vienas savininkas, bet tai yra dvi įmonės, atskirai susietos ekonominiais ir mokestiniais santykiais“, – teigė jis.
Lenkijoje krito ne tik degalų kainos
Degalų kainų kritimas Lenkijoje – tai dar ne viskas. Šalies centrinis bankas 0,75 procentinio punkto sumažino ir palūkanų normas. Ekonomistė sako, jog lenkai – prisižais.
„Pradės vartoti daugiau, mažiau nuogąstauti dėl būsto paskolų aptarnavimo naštos ir, atitinkamai, tokia vartotojų elgsena, jeigu ji įgaus pagreitį ir mastą, gali šliūkštelėti papildomai žibalo į infliacijos židinį“, – teigė „INVL Asset Management“ vyr. ekonomistė Indrė Genytė-Pikčienė.
Kaip buvo teigiama LNK žiniose, Lenkijoje infliacija vis dar didesnė nei Lietuvoje ir siekia 8 procentus.