Spalio viduryje smalsiausias ir aktyviausias Jurbarko jaunimas dalyvavo projekte „Demokratijos paieškos“. Visą savaitgalį darbas, mokslai ir pramogos tęsėsi kaimo turizmo sodyboje „Jurodis“, spalio 15 d. projekto dalyviai bei gausus būrys moksleivių iš įvairių rajono mokyklų dalyvavo baigiamajame renginyje Jurbarko r. savivaldybėje.
Moko jaunimą
Politikos tyrimų ir analizės institutas kartu su VšĮ Kūrybos ir inovacijų laboratorija ir kitais partneriais 15-oje Lietuvos savivaldybių įgyvendina projektą „Demokratijos paieškos“. Projekto tikslas – paskatinti jaunimą įsitraukti į viešojo valdymo procesus, domėtis politika, savivalda.
Lietuvoje projekte dalyvaus daugiau nei 300 jaunų, 14-29 metų žmonių. Mokymuose jaunuoliai analizuoja savivaldybių institucijų žemėlapius, dalyvauja savivaldybės tarybos, jaunimo reikalų tarybos, komitetų posėdžių simuliacijose, mokosi išreikšti nuomonę ir pozicijas.
Antrojoje mokymų dalyje projekto dalyviai kuria orientacinį žaidimą „Demokratijos paieškos“. Žaidimo užduotys paslepiamos įvairiose savivaldybės institucijose, o moksleivių komandos varžosi jas atlikdamos ir kovoja dėl prizų.
Įtraukė jurbarkiečius
VšĮ Kūrybos ir inovacijų laboratorija Jurbarke rengia ne pirmą projektą. Jurbarko kultūros centre jau veikė jų įrengtas pabėgimo kambarys, taip pat rengtas projektas „Holograminė žinutė“. Projektas „Demokratijos paieškos“ į mokymus pakvietė dvidešimt 8-11 klasių moksleivių.
Pasak Jurbarko r. savivaldybės jaunimo reikalų koordinatoriaus Luko Bakšio, projektą koordinavo jo rengėjai, o jurbarkiečių prašyta tik padėti surinkti jaunimą ir viešintį renginį.
„Rodos, projektas tikrai įdomus, tęsėsi visą savaitgalį, buvo nakvynė – ką jaunimas labai mėgsta, tačiau surinkti dalyvius nebuvo lengva. Padėjo mokytojai“, – sako L. Bakšys.
Dalyviai susirinko iš miesto mokyklų, visą savaitgalį sodyboje „Jurodis“ virė darbas, bet užteko laiko ir pramogoms. Lektoriai Audrius Laurutis, Jurgita Novosiolova ir Algirdas Šaulys siekė padėti jauniems žmonėms pasiruošti susitikimams su savivaldybės administracijos ir tarybos nariais ir argumentuotai išsakyti nuomonę ir pasiūlymus rūpimais klausimais. Jaunuoliai taip pat mokėsi raiškiai kalbėti, dėstyti mintis, atsikratyti auditorijos baimės.
Moksleiviai diskutavo apie jaunimo užimtumą ir galimas veiklas Jurbarke.
Minčių daug
Idėjas projekto dalyviai pristatė savivaldybėje, kur jų išklausyti atėjo ir rajono vadovai. Pirmoji mintis – įkurti pabėgimo kambarį – vietą, kurioje galėtų rinktis ne tik jauni žmonės, bet ir kiti, kuriems ši pramoga patinka. Pabėgimo kambarys – tai vieta, iš kurios reikia ištrūkti vykdant įvairias užduotis ir sprendžiant galvosūkius. Jaunimo manymu, tai turėtų būti siaubo kambarys.
Kita idėja – sukurti „LAN Party“. Tai bendraminčių, žaidžiančių kompiuterinius žaidimus, susibūrimas. Tokie susibūrimai populiarūs didžiausiuose pasaulio miestuose. Į vakarėlius susirenka kelios dešimtys dalyvių, smagiai drauge leidžia laiką, varžosi tarpusavyje žaisdami kompiuterinius žaidimus ir bendrauja ne tik virtualioje erdvėje. Ši pramoga taip pat ugdytų žaidėjų kultūrą.
Jurbarkiečiai norėtų organizuoti karjeros projektavimo dienas mokyklose, per kurias kviestiniai svečiai, įvairių profesijų atstovai, dalytųsi patirtimi ir įžvalgomis.
„Ši idėja man labiausiai patiko. Panašius renginius Jurbarko gimnazijoje jau darėme. Tačiau jaunimas norėtų pasikviesti šiuolaikinių profesijų atstovų, tokių kaip „freelanceriai“, „influenceriai“, internete dirbantys žmonės, ir patys tuos susitikimus rengti, moderuoti“, – sako L. Bakšys.
Dar viena idėja – atgaivinti „Apskritojo stalo“ organizaciją, kuri atstovautų jaunimui Jurbarke, padėtų jiems įgyvendinti iniciatyvas, organizuoti renginius, pasak L. Bakšio, įgyvendinama sunkiau, nes mieste neliko oficialių jaunimo organizacijų, kurios galėtų dalyvauti šioje veikloje. „Jaunimo organizacijų sąjunga šiuo metu beveik neveikia, o jaunimas veiklas vykdo įvairiuose projektuose. Tačiau po šio projekto jaunimas gana tvirtai sulipo į komandą, kuri Jurbarke kažką galėtų nuveikti“, – mano L. Bakšys.
Pakvietė žaisti
Projekto dalyviai savaitgalį suorganizavo ir orientacinį žaidimą, į kurį pakvietė moksleivius iš viso rajono. Jaunuoliai patys mokėsi, kaip sukurti žaidimą, kūrė užduotis.
Spalio 15-ąją 11 komandų pabiro po miestą. Moksleiviai aplankė įvairias savivaldybės įstaigas – biblioteką, muziejų, Jaunimo darbo centrą, kultūros centrą, policijos komisariatą ir kt. Žaidimo dalyvių laukė užduotys – rimtoji, parengta projekto organizatorių, ir linksmoji, kurią ruošė projekto dalyviai. Geriausiai pasirodžiusios komandos buvo apdovanotos prizais, o nugalėtojai dovanų gavo naują žaidimų kompiuterį „XBOX ONE“.
Po žaidimo moksleiviai ir projekto dalyviai bendravo su savivaldybės darbuotojais, buvo aptartas galimas savivaldybės ir jai pavaldžių institucijų bendradarbiavimas įgyvendinant idėjas, finansavimo galimybės. Jauni žmonės gavo savivaldybės pritarimą ir kvietimą bet kada atvykti, konsultuotis ir teikti prašymus ir projektų paraiškas, leisiančias dalyvauti finansavimo konkursuose.
Projektas sudomino
„Į projektą įsijungti pasiūlė mano istorijos mokytojas Jonas Laurinaitis. Iš klasės dalyvavome trise. Turiu labai daug veiklos, bet sudomino projekto tema. Pirmą kartą toks vyko Jurbarke. Pasidarė įdomu, kaip jaunimas gali kurti savo politiką, bendradarbiauti su savivaldybe, įgyvendinti savo idėjas“, – sako Jurbrako Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijos dešimtokė Rugilė Kriščiukaitytė.
Pasak gimnazistės, projekto kuratorių surengti mokymai buvo labai įdomūs. „Žaidėme įvairius komandos formavimo žaidimus, skaitėme ir analizavome dokumentus, kūrėme projektus, ko jaunimui labiausiai trūksta ir ką norėtume mieste padaryti, rengėme orientacinį žaidimą, o vakarais klausėme muzikos, bendravome, žaidėme su virtualios realybės įranga“, – pasakoja Rugilė. Ji pasidžiaugė, kad dalyvaudama projekte susipažino su daug naujų ir įdomių žmonių.
R. Kriščiukaitytei buvo įdomu sužinoti apie jaunimo valdžią ir galimybes bendradarbiauti su valdžios institucijomis. „Dabar jau žinau, kur reikia kreiptis ir ką daryti, jei turi idėją ir nori ją įgyvendinti“, – sako mergina.
Dalyvių iškeltos idėjos, pasak Rugilės, jaunimui tikrai svarbios ir įdomios. Po projekto jo dalyviai iš karto ėmė įgyvendinti vieną jų – ruošti siaubo kambarį. Moksleiviai susitarė dėl patalpų su Jurbarko gimnazijos vadovais. „Įrengiant kambarį prisideda ne tik gimnazistai, bet ir projekto dalyviai iš kitų mokyklų. Kviečiame prisijungti ir visus kitus aktyvius moksleivius“, – ragina R. Kriščiukaitytė.
Jaunimo aktyvumu patenkintas ir jaunimo reikalų koordinatorius L. Bakšys. „Jaunimas užsidegęs, energingai kibo į darbus. Viską pristabdė moksleivių atostogos, bet pabėgimo kambarys gimnazijoje tikrai atsiras“, – mano jis.
Jaunimas taip pat norėtų greit surengti ir komiuterinių žaidimų mėgėjų vakarėlį. „Projektas mus labai padrąsino. Supratau, kad galim daug padaryti, ir yra labai daug žmonių, kurie pasirengę jaunimui padėti“, – įsitikinusi gimnazistė.
Demokratijos paieškos Jurbarke prasidėjo, o kaip toliau seksis, priklausys nuo jaunų žmonių noro, motyvacijos ir aktyvumo bendradarbiaujant su savivaldos institucijomis.
Jūratė Stanaitienė