Gegužės 18 d. kaimo turizmo sodyboje „Vila Bisena“ įvyko 18-ojo Lietuvos kaimo turizmo sezono atidarymo renginys, kurį organizavo Lietuvos kaimo turizmo asociacija (LKTA). Į šventę atvyko apie 150 kaimo sodybų savininkų iš visos Lietuvos. Sezono pradžią šventė ir Jurbarko rajone kaimo turizmo paslaugas siūlantys verslininkai.
Darbinis susitikimas
Be pagrindinių šventės kaltininkų – sodybų savininkų ir LKTA atstovų į „Vilą Biseną“ atvyko daug svečių, esamų ir būsimų partnerių, valdžios atstovų. Renginys prasidėjo darbingai – sodybų savininkams buvo pristatyta internetinė tiesioginio bendravimo su klientais programa, kuri diegiama asociacijos puslapyje . Sezono atidarymo renginyje buvo ir daugiau naujovių.
„Anksčiau rengdavome konferencijas, tačiau šiemet rinkomės kitokį formatą – pakvietėme kelionių agentūras ir sudarėme sąlygas prisistatyti sodyboms, pasikeisti su agentūromis kontaktais, kad būtų įtrauktos į maršrutus. Pagrindinis 18-ojo sezono atidarymo renginio tikslas išlieka toks pat – susitikti, pabendrauti, apsikeisti patirtimi, pasidalyti skausmais, džiaugsmais, rūpesčiais, kas naujo planuojama šiam sezonui, ko tikimės, kokios tendencijos“, – pasakojo LKTA projektų vadovė Diana Dubatauskienė.
Pranašavo gerus metus
LKTA prezidentas Linas Žabaliūnas asociacijos nariams linkėjo gero oro. Nors tai – vienas iš svarbesnių kaimo turizmo sėkmę lemiančių veiksnių, yra ir daugiau dalykų, padedančių plėsti šį verslą.
„Džiaugiuosi matydamas, kad kaimo turizmas randa ryšį su verslu, kuris yra pasiruošęs padėti turistams lengviau atrasti kaimą. Per 18 metų padarėme didžiulį įdirbį ir esame pasiekę komforto zoną – galime rinktis, su kuo norime ir naudinga dirbti. Todėl dabar kviečiame draugauti projektą „AuGink savo kraštą“, su kuriuo siūlysime ne tik ilsėtis kaime, bet ir ragauti, pirkti ir vaišintis lietuvišku maistu. Kviečiame draugauti ūkininkus ir amatininkus – mes reikalingi vieni kitiems, pirtininkus ir krosnininkus – juk be pirties neįsivaizduojame kaimo sodybos. Esame subrendę kaip verslas, atstovaujantis Lietuvos turizmo sektoriui“, – kalbėjo L. Žabaliūnas.
Žemės ūkio ministrės patarėja Jolanta Butkevičienė paragino asociacijos narius neužsibūti komforto zonoje ir neprarasti budrumo, nes globalioje rinkoje tai gana pavojinga. Patarėja pristatė projektą „AuGink savo kraštą“ kaip asociacijos partnerį.
„Jūs esate Lietuvos vizitinė kortelė. Kaip jūs priimate klientus, ką parodote, papasakojate, kuo vaišinate – tokį vaizdą apie Lietuvą jie išsiveža. Mūsų virtuvė tikrai įdomi, sūriai gardūs, pienas skanus… Galbūt lietuviškos morkos ir obuoliai – brangesni, o poilsis kaime kainuos daugiau negu Turkijoje, tačiau kiekvienas euras, paliktas čia, gina mūsų valstybę, stiprina ekonomiką ir leidžia mums būti stipriems“, – į ekonominės savigynos būrius sodybų savininkus ragino burtis J. Butkevičienė.
Lietuvos agrarinės ekonomikos instituto direktorė Rasa Melnikienė paragino asociacijos narius bendradarbiauti tarpusavyje – jei klientui galima pasiūlyti paslaugas ir produktus, sukurtus ne tik savoje, bet ir kaimyninėje sodyboje – tai pritraukia turistus ir reikalauja mažiau investicijų, negu visą paslaugų paketą sukurti vienoje vietoje. Direktorė pasidžiaugė, kad puikiai išmananti verslą ir rinkodarą asociacija yra puiki partnerė smulkiesiems ūkininkams.
Asociacijos vėliava iš Jurbarko iškeliavo į estafetę rengti 19-ąjį kaimo turizmo sezono atidarymą perėmusius Anykščius, o visi šventės dalyviai buvo pakviesti į ekskursiją po Jurbarko kraštą. Pasiūlytomis žvalgytuvėmis susidomėjo apie 70 svečių – žmonės iš kitų kraštų, iš įstaigų ir organizacijų, kurios daro lemiamus sprendimus turizmo ir verslo srityse.
Kiekvienam – savi klientai
LKTA Jurbarko skyrius vienija labai skirtingų sodybų savininkus. Vienos sodybos gali priimti keliolika žmonių, kitos – kelias dešimtis, vienose siūloma paprasta kaimo buitis, ramybė, kitose – galima rengti prašmatnias puotas ar paragauti tautinio paveldo patiekalų.
Du gandrus turinčioje nuo 2002 m. svečius priimančioje Česlovo Letuko kaimo turizmo sodyboje vienu metu gali apsistoti 15 žmonių. Veliuonos seniūnijos Klangių kaime esančioje sodyboje šventes mėgsta rengti apylinkių gyventojai, tačiau būna ir atvykėlių – nakvynei užsuka dviratininkai, pernai viešėjo šeima iš Izraelio.
„Narystė asociacijoje leidžia pranešti apie save – tinklapyje patalpinta informacija pasiekia daug klientų. Nemažai užsakymų per Booking.com sistemą – šiai vasarai yra apie 10. Mano klientai dažniausiai viešintys savaitgaliais, trumpalaikiai. Sodybą nuomojasi šeimos šventėms. Tokie klientai kartais patriukšmauja, jaunimas paišdykauja, bet be švenčių rengimo būtų sunku išsilaikyti“,- pasakoja Č. Letukas.
Į toliau nuo miesto esančią sodybą sunkiau pritraukti klientų, nors svečiams šeimininkas siūlo savo gamybos uogų vyno, kurį mielai gurkšnoja turistai iš Vokietijos, o šeimininkė supažindina su vaistiniais augalais ir vaišina vaistažolių arbata. Sodyboje yra pirtelė, kaimynystėje galima pažaisti dažasvydį. Č. Letukas sako, kad norėtų ilgesniam laikui apsistojančių svečių, tačiau laukia kiekvieno kliento.
Kitokia kryptimi dirba sodyba „Vila Bisena“ Kartupėnų kaime. Jie priima dideles grupes, rengia vestuves, daug erdvės reikalaujančius renginius ir šventes. Sodyboje yra 50 miegamųjų vietų, dvi banketų ir konferencijų salės – 100 ir 50 žmonių, ruošiamas maistas. Visai neseniai pradėjusi dirbti „Vila Bisena“ klientų trūkumu nesiskundžia – visi vasaros savaitgaliai užsakyti.
Sodybos „Jurodis“ savininkė Kristina Vančienė sako, kad esantiems arčiau miesto lengviau – klientų srautas priklauso nuo renginių regione, apsigyvena mieste dirbantys iš kitur atvykę specialistai, ne taip jaučiamas sezoniškumas. Didelės investicijos į sodybą, kurioje yra 30 patogių ir 10 studentiškų lovų, pradeda atsipirkti.
Daugiau užsienio negu lietuvių turistų sulaukiančios sodybos savininkė sako, kad šį verslą labai įtakoja laikas ir mados. Anksčiau turistams užtekdavo nakvynės ir maisto, dabar jie reikalauja papildomų paslaugų, pramogų. Svečiai iš užsienio labai mėgsta bendrauti, daug klausinėja, domisi viskuo – nuo krašto istorijos iki politikos, todėl laimi mokantys užsienio kalbą sodybų savininkai. Šie klientai nereikalauja televizoriaus ir interneto – jiems svarbesnė ramybė, gamta, vanduo. Vakarus jie leidžia bendraudami tarpusavyje ar su šeimininke, žaisdami stalo žaidimus.
Lietuvių turistas yra aktyvus – tai draugų kompanijos, šeimos, įmonių kolektyvai, kurie nori labai daug pamatyti.
Organizacija naudinga
K. Vančienė – ne tik LKTA Jurbarko skyriaus, bet ir Jurbarko rajono turizmo paslaugų teikėjų organizacijos bei klasterio „Jurbarko turai“ pirmininkė, todėl puikiai žino turizmo verslo situaciją ir perspektyvas.
LKTA narės įvertinamos nuo 1 iki 5 gandrų, kurie parodo, ko klientas sodyboje gali tikėtis ir reikalauti. Šiuo metu Jurbarko krašte asociacijai priklauso 9 sodybos.
„Kad sodybos taptų dar patrauklesnės ir konkurencingesnės, reikia, kad kiekviena atrastų savo specifiką, būtų unikali. Reikia egzotikos, legendos – tai pritraukia užsieniečius. Dar nemokame reklamuotis“, – sako K. Vančienė.
Ne visi turizmo paslaugų teikėjai ryžtasi įveikti aukštą LKTA reikalavimų barjerą, todėl dalyvauja tik Jurbarko rajono turizmo paslaugų teikėjų organizacijos veikloje.
Naujausia organizacija, bandanti išjudinti regioną – klasteris „Jurbarko turai“. Klasteris vienija įvairių sričių paslaugų teikėjus – sodybas „Jurodis“ ir „Vila Bisena“, Medaus slėnį, „Gidų gildiją“. „Jurbarko turai“ konsultuoja, padeda rengti projektus bei atstovauja Vilniaus klasteriui UAB „Pric“. Savo paslaugas siūlo Vertimų stovyklavietė, Osvaldas Kasputis su vandens pramogomis, kulinarinio paveldo ekspertas Vincentas Sakas, A. Rukšnaičio ir Janavičių žirgynai, žalvario meistras Rimantas Ordinas, kalbinami prisidėti J. Stonio Senovinės technikos muziejus ir Kidulių vyninė.
Kuriami keturi maršrutai po Jurbarko rajoną – gamtinis, vandens, istorinis ir degustacinis – jie įtrauks klasterio dalyvius bei visas bendruomenes, padės parduoti savo paslaugas ir užsidirbti. Klasteris organizuoja šventes, kurios pretenduoja tapti tradicinėmis, bet būtų išskirtinės – be scenų, kad žmonės galėtų visą dieną aktyviai poilsiauti gamtoje. Tokia buvo neseniai įvykusi Žiobrinių šventė, tokios tikimasi ir birželio 20 d. rengiamos aviacijos šventės lakūnui Romualdui Marcinkui atminti – lankoje su lėktuvėliais, parasparniais, oro balionais, žirgais, laiveliais.
„Mes esame ne tiek žinomi, kaip patiems atrodo. Reikia padaryti produktą ir jį reklamuoti, važinėti į parodas ne tik Lietuvoje. Planuojame vykti į „Balttour“ Rygoje. Kol kas viską darome savo lėšomis. Rudenį turėtų pradėti veikti programa, pagal kurią bus galima gauti ES lėšų klasterių veiklai skatinti. Rašysime projektus. Idėjų turime daugybę – neišnaudoti piliakalniai, Belvederio dvaras, fortai prie Seredžiaus. Bendruomenės, gavusios lėšų įgyvendinti projektus, turi atidirbti, neužmigti projektui pasibaigus“, – sako klasterio pirmininkė.
K. Vančienė neabejoja, kad galima išjudinti turizmą Jurbarko rajone, galima ir reikia iš turizmo užsidirbti. Tik būtina sutelkti jėgas. Turi dirbti išvien turizmo paslaugas siūlantys žmonės, savivaldybė, Turizmo ir verslo informacijos centras, bendruomenės. Tuomet suklestės visi panemunių miesteliai, kiekvienas turės savo programas ir išskirtines pramogas.
Jūratė STANAITIENĖ