Atrodo, kad beveik prieš dešimt metų tuomečio administracijos direktoriaus Vidmanto Juzėno į Jurbarką atvesta viešoji įstaiga „Kretingos maistas“ iki šiol yra globojama savivaldybės. Kad ir kiek priekaištų savivaldybei turi Viešųjų pirkimų tarnyba, „Kretingos maistas“ laimi visus paskelbtus maitinimo paslaugų pirkimo konkursus. Pernai kova su įstatymo nesilaikančiais valdininkais peraugo į naują etapą – Viešųjų pirkimų tarnyba savivaldybės pirkimų komisijos nariams išdalijo baudas.
Pirmąją sutartį panaikino teismas
Kovą su viešajai įstaigai „Kretingos maistas“ atrodo atvirai daromomis protekcijomis Viešųjų pirkimų tarnyba pradėjo dar 2010 metais, baigiantis pirmajai savivaldybės sudarytai sutarčiai.
Nors tuomet dauguma mokyklų bendruomenių maitinimo paslaugų kokybe buvo nepatenkintos, rajono meras Ričardas Juška iš anksto pasistengė apsaugoti su Kretingos liberalcentristais siejamą įmonę nuo naujo konkurso: dar 2009 m. įtikino savivaldybės tarybą, kad kitos išeities nėra – tik pratęsti sutartį dar penkeriems metams.
Atrodo, kad apie tokį rajono tarybos sprendimą nežinojo Viešųjų pirkimų tarnyba, 2010 m. sausį dėl pakitusios šalies ekonominės padėties rekomendavusi nepratęsti sutarties su VšĮ „Kretingos maistas“, o siekiant racionalaus lėšų naudojimo rengti naują viešąjį maitinimo paslaugų pirkimą.
Konfliktas atvedė savivaldybę į teismą – sužinojusi, kad sutartis pratęsta penkeriems metams, Viešųjų pirkimų tarnyba pareikalavo panaikinti 2009 m. rajono tarybos priimtą sprendimą ir pripažinti negaliojančiu savivaldybės administracijos sudarytą susitarimą dėl sutarties pratęsimo.
2012 m. liepos 9 d. Kauno apygardos teismas iš dalies patenkino Viešųjų pirkimų tarnybos ieškinį: nusprendė, kad sutarties terminas negali būti ilgesnis nei numatyta įstatyme ir sutrumpino jos galiojimo terminą iki trejų metų – jis baigėsi 2013 m. balandžio 15 d.
Naujus kelius tiesė ilgai
Nors nuo teismo sprendimo įsigaliojimo Jurbarko r. savivaldybė turėjo labai daug laiko pasiruošti naujam konkursui, atrodo, kad specialiai neskubėjo.
2005 m. „Kretingos maistas“ išsinuomotose patalpose buvo visa mokinių maitinimo įranga, tačiau rengdamasi atverti mokyklų valgyklų duris kiek įmanoma ilgesniam laikui, savivaldybės administracija ilgai skaičiavo, kiek kainuotų įrengti virtuvę visiškai tuščioje vietoje: sumavo viryklių, stalų, puodų ir net šiukšliadėžių kainas, kol galų gale paskelbė, kad būsimas paslaugos teikėjas į mokyklų valgyklas privalės investuoti 1 mln. 735 tūkst. Lt, o naujai maisto ruošimo įrangai įsigyti reikės dar apie 3,2 mln. Lt.
Savaime suprantama, kad tokios investicijos nei per trejus, nei per penkerius metus neatsipirks, todėl savivaldybė sudarė dešimties metų moksleivių maitinimo paslaugų programą. Rajono taryba ją patvirtino tik 2013 m. kovo 28 d., tačiau net ir tada, kai moksleivių maitinimo sutartis su viešąja įstaiga „Kretingos maistas“ jau buvo pasibaigusi, savivaldybės administracija per galvą nesivertė – techninė specifikacija (reikalavimai paslaugų teikėjui) internete buvo paskelbta tik birželio 12 d.
Suprantama, kad didžiulės vertės, tarptautinio konkurso vertę viršijantys, viešieji pirkimai per mėnesį įvykti negali. Tarsi pamiršusi, kad rugsėjį vėl reikės maitinti vaikus, savivaldybė laukė kone iki paskutinės dienos. 2013 m. rugpjūčio 20 d. administracijos direktoriaus sudaryta viešųjų pirkimų komisija nusprendė 920 tūkst. Lt vertės pirkimą vykdyti supaprastintų neskelbiamų derybų būdu ir nutarė apklausti vienintelį tiekėją – VšĮ „Kretingos maistas“.
Įstatymas leidžia tokį pirkimo būdą, tačiau tik perkant intelektualinės kūrybos produkciją ir nesant jokių kitų alternatyvų. Bet administracijos direktoriaus P. Vainausko sudaryta komisija net nepasistengė savo sprendimo deramai pagrįsti protokole.
Tą pačią dieną įmonei buvo išsiųstas pasiūlymas, o netrukus gautas ir atsakymas – toks, dėl kurio, atrodo, savivaldybė net nesiderėjo. Viešųjų pirkimų komisijos 2013 m. rugsėjo 30 d. protokole rašoma: „…kadangi pateikta maitinimo paslaugų kaina yra tinkama, kviesti tiekėją arba jo atstovą pasirašyti maitinimo paslaugų sutartį.“
Sutartis – konfidenciali
Štai nuo čia ir prasideda istorija, atvedusi savivaldybės viešųjų pirkimų komisijos narius – administracijos direktoriaus pavaduotoją Donatą Jackį, Skirsnemunės Jurgio Baltrušaičio pagrindinės mokyklos direktorę Dainorą Saulėnienę, savivaldybės administracijos Juridinio skyriaus vedėją Rūtą Vančienę, Švietimo skyriaus vedėją Antaną Gvildį ir buvusį savivaldybės gydytoją Raimundą Šulinską į teismą.
Lygiai prieš metus svarstant rajono biudžeto projektą, tarybos nariui Gintariui Stoškui kilo klausimas, kodėl labai smarkiai didėja nemokamo maitinimo patiekalų gamybos išlaidos. Savivaldybės administracijos Finansų skyriaus vedėjos Audronės Stoškienės patiekti duomenys sukėlė nuostabą ne tik G. Stoškui: taryba išsižiojo, kai sužinojo, kad 2013 m. rugsėjo 2 d. nemokamų pietų pagaminimas pabrango kone 2,5 karto – nuo 1,05 iki 2,49 Lt.
Jau kitą dieną G. Stoškus pareikalavo pateikti, jo nuomone, niekur neskelbto viešojo pirkimo dokumentus, komisijos protokolus ir su VšĮ „Kretingos maistas“ sudarytos sutarties kopijas. Tarybos nariui rūpėjo išsiaiškinti, kokios išlaidos sudaro taip smarkiai išaugusią paslaugos kainą.
Po mėnesio savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas D. Jackis pranešė, kad sutartis konfidenciali, todėl savivaldybė dėl G. Stoškaus prašymo kreipėsi į VšĮ „Kretingos maistas“. Dar po mėnesio jau savivaldybės administracijos direktorius Petras Vainauskas pranešė G. Stoškui, kad tiekėjas nesutinka atskleisti konfidencialios informacijos bei nurodyti, kokios išlaidos įtrauktos į nemokamo maitinimo patiekalų gamybos kainą.
Įdomiausia, kad pernai, atsakydamas į G. Stoškaus paklausimą, kodėl savivaldybė, užsakydama paslaugas už mokesčių mokėtojų pinigus, sudaro konfidencialias sutartis, P. Vainauskas tarybos posėdyje dievagojosi, kad negali to žinoti, nes sutartis sudaryta prieš septynerius metus.
Atlikusi 2013 m. rugpjūčio mėnesį vykusio maitinimo paslaugų konkurso įvertinimą Viešųjų pirkimų tarnyba rado net dešimt įstatymo pažeidimų. Trumpai sakant, buvo nustatyta, kad savivaldybės viešųjų pirkimų komisija neteisėtai pasirinko pirkimo būdą, neužtikrino skaidrumo ir lygiateisiškumo principų ir nesiekė viešųjų pirkimų tikslo – racionaliai naudoti pirkimui skirtas lėšas.
Laikina sutartis su VšĮ „Kretingos maistas“ galiojo beveik visus metus – iki 2014 m. balandžio 18 d. Viešųjų pirkimų tarnybos Kontrolės skyriaus pareigūnai analizuoja ir šio pirkimo dokumentus.
Politinis valdžios projektas
Tai ne pirmas kartas, kai Viešųjų pirkimų tarnyba Jurbarko savivaldybėje randa daugybę pažeidimų. Viešųjų pirkimų tarnyba pranešė, kad nutraukti pradėtą moksleivių maitinimo paslaugų viešųjų pirkimų konkursą savivaldybę buvo įpareigojusi dar 2004 metais. 2010 metais savivaldybei buvo rekomenduota nutraukti sudarytas sutartis ir organizuoti naują moksleivių maitinimo paslaugų konkursą.
Nemažai pažeidimų buvo konstatuota 2012 metais, atlikus savivaldybės rengtų kitų viešųjų pirkimų procedūras, tačiau nė vienam savivaldybės darbuotojui atsakomybės prisiimti neteko. Matyt, taip būtų įvykę ir šįkart, jei tarybos narys G. Stoškus nebūtų išsiuntęs paklausimo Seimo antikorupcijos komisijos pirmininkui Vitalijui Gailiui.
Rugsėjo 16 d. Viešųjų pirkimų tarnyba administracinių teisės pažeidimų protokolus surašė visiems savivaldybės viešųjų pirkimų komisijos nariams. Komisijos pirmininką D. Jackį nubaudė 700 Lt, R. Šulinską, R. Vančienę ir A. Gvildį – 500 Lt baudomis, o D. Saulėnienei skyrė įspėjimą.
Komisijos nariai su pareikštais kaltinimais nesutiko ir paprašė teismo panaikinti nuobaudas. Šių metų sausio 15 d. Jurbarko rajono apylinkės teismo teisėjas Raimundas Klimaitis paskelbė paskutiniąsias nutartis, kuriose teigiama, kad Viešųjų pirkimų tarnyba nesurinko pakankamai neabejotinų komisijos narių kaltės įrodymų, todėl bauda turi būti panaikinta, o administracinė teisena – nutraukta.
Tačiau Viešųjų pirkimų tarnyba nusileisti nenusiteikusi – praėjusią savaitę pateikė apeliacinius skundus Kauno apygardos teismui.
„Viešųjų pirkimų tarnyba nesutinka su Jurbarko rajono apylinkės teismo nutarimuose išdėstytais motyvais, kadangi tiek surašant viešojo administracinio teisės pažeidimo protokolus, tiek priimant nutarimus administracinio teisės pažeidimo bylose, buvo nustatyta, kad viešojo pirkimo komisijos nariai, vykdydami viešąjį pirkimą „Jurbarko rajono bendrojo ugdymo mokyklų mokinių maitinimo paslaugų pirkimas“ supaprastintų neskelbiamų derybų būdu, pažeidė Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas, o viešojo pirkimo komisijos nariai yra tinkami subjektai administracinei atsakomybei taikyti“, – tvirtinama redakcijai pateiktame Viešųjų pirkimų tarnybos atstovės spaudai Vytautės Šmaižytės atsakyme.
Iš tiesų visai nesvarbu, mokės savivaldybės viešųjų pirkimų komisijos nariai baudas, ar nemokės. Sveika logika sufleruoja, kad reikėtų bausti anaiptol ne eilinius tarnautojus, nes tikrai ne jie nusprendė, kas ir už kokią kainą turėtų mokyklose virti pietus mūsų vaikams.
Nuo 2005 metų moksleivių maitinimo paslaugas teikianti VšĮ „Kretingos maistas“ atrodo naudojosi politiniu palaikymu. Gali būti, kad būtent tai ir leido paslaugų kainas padidinti iškart beveik 2,5 karto. Sunkiai suprantamas savivaldybės siekis slėpti su „Kretingos maistu“ pasirašytos sutarties nuostatas taip pat leidžia daryti prielaidas, kad tokie neviešinami susitarimai gali būti naudingi ne tik paslaugų tiekėjams, bet ir rajono vadovams.
Daiva BARTKIENĖ
Tiek R.Norkus, tiek V.Gailius tiek ir buves meras R.Juška tuo metu atstovavo liberalams. O tiek Jackis tiek ir Vainauskas mano nuomone be Juškos palaiminimo jokio popieriaus nepasirašinėjo.