Birželio pabaigoje savivaldybės taryba sutiko UAB „Jurbarko autobusų parkas“ brangiau mokėti už kaimo vaikų vežiojimą į mokyklas. Bendrovės vadovas tikina, kad nepadidinus paslaugos įkainių, įmonė negalės įsigyti vaikams vežioti reikalingų autobusų.
Apie tai, kad UAB „Jurbarko autobusų parkas“ iš savivaldybei teikiamos kaimo vaikų vežiojimo į mokyklas paslaugos patiria nuostolių, įmonės vadovas Algimantas Kuncaitis prabilo prieš porą mėnesių, teikdamas savivaldybės tarybai praėjusių metų veiklos ataskaitą. Joje teigiama, kad bendrovės pajamos iš mokinių vežiojimo pernai sudarė 1 mln. 68 tūkst. Lt, o išlaidos buvo 53,4 tūkst. Lt didesnės. Tuo tarpu 2010 m. įmonė iš moksleivių vežiojimo gavo 73 tūkst. Lt pelno.
A. Kuncaitis tikino, kad 2011 metais nuostolis susidarė dėl kai kurių maršrutų reorganizavimo į vietinio susisiekimo, be to, dėl mažėjančio mokinių skaičiaus sumažėjo paslaugos apimtys. Papildomų nuostolių, pasak A. Kuncaičio, davė ir mokinių vežiojimas į užklasinius ir neformaliojo ugdymo renginius, nes dažnai autobusą siųsti tekdavo dėl kelių vaikų.
Tačiau bene svarbiausią įtaką įmonės veiklos rezultatams turėjo kuro brangimas. Per metus sąnaudos degalams padidėjo 197 tūkst. Lt, nors sunaudojamo kuro kiekis sumažėjo daugiau kaip 20 tonų.
Analizuodamas įmonės išlaidų struktūrą, A. Kuncaitis tikino, kad 31 proc. paslaugos savikainos sudaro degalai, 41 proc. – atlyginimai ir socialinio draudimo mokesčiai. Iš 38 autobusų trylika yra visiškai susidėvėję – seni autobusai dažniau genda, dėl to didėja remonto sąnaudos. Negalėdama sukaupti lėšų naujiems autobusams įsigyti, įmonė pernai nusipirko tris 1996 metais pagamintus vidutinės talpos „EOS“ ir „Volvo“ autobusus. Tačiau to neužtenka – būtina keisti ir moksleivius į mokyklas vežiojančius autobusus, nes daugelio mokyklų vadovai nepatenkinti jų technine būkle.
Paskaičiavę, kurie moksleivių vežiojimo sutartimi nustatyti įkainiai įmonei daro didžiausią nuostolį, nieko nelaukdami paslaugos teikėjai kreipėsi į savivaldybę dėl kainų padidinimo. Labiausiai didėja mokinių vežiojimo į mokyklas ir namus tarifas – nuo 0,309 iki 0,359 Lt už vieną apyvartos kilometrą. Mokyklos brangiau mokės už vaikų vežiojimą tolimu atstumu į neformaliojo ugdymo renginius ir tolimas keliones mokymo įstaigų reikmėms. Jurbarko autobusų parko administracija paskaičiavo, kad norėdama iš paskolos įsigyti du naudotus autobusus priemiesčio maršrutams ir mokinių vežiojimui, sumokėti palūkanas bei padengti didėjančias kuro bei kitų išteklių kainas, per metus papildomai turi uždirbti 172 tūkst. Lt.
„Įvyko tarsi savotiškas įmonei naudingas susitarimas“, – neslėpė A. Kuncaitis.
Rajono politikai sutiko įmonei už moksleivių vežiojimą iš biudžeto mokėti daugiau ir leido UAB „Jurbarko autobusų parkas“ įsigyti du autobusus ne brangiau kaip už 650 tūkst. Lt. Nors viešieji pirkimai dar nepaskelbti, komitetų posėdžiuose A. Kuncaitis neslėpė, kad domisi „Isuzu“ autobusais.
Paaiškėjo, kad savivaldybė svarsto ir daugiau moksleivių vežiojimo į mokyklas sutarties pakeitimų, nes administracijos direktorius P. Vainauskas Ūkio, verslo, ekologijos ir kaimo reikalų komiteto narius įspėjo dėl galimo mokyklų vadovų bei moksleivių tėvų nepasitenkinimo. Kai kurie maršrutai jau nuo rudens gali gerokai sutrumpėti, todėl mokiniams teks paėjėti iki artimiausio sustojimo. Pasak vicemero Kazimiero Šimkaus, nėra gerai, kai kelių mokyklų autobusai atvažiuoja paimti moksleivių į vieną kiemą. Manoma, kad pakeitus tvarką galima būtų sutaupyti iki penktadalio moksleivių vežiojimui skirtų lėšų.
Nuo liepos 1 d. pabrango autobusų nuoma rajono kultūros ir sporto įstaigoms. Iki šiol už vieną nuvažiuotą kilometrą mokėję 2 Lt, meno mėgėjų kolektyvai ir sportininkai dabar turės sumokėti tiek, kad atsipirktų autobusų eksploatacijos išlaidos ir įmonė gautų 5 proc. pelną, tačiau įkainis negalės būti didesnis nei 2,28 Lt už km.
Jurbarko autobusų parko direktorius A. Kuncaitis įtikino politikus, kad didinti autobusų nuomos kainas verčia ne tik brangstantys degalai, bet ir didėjantys reikalavimai vežėjams. Nuo šių metų pradžios pasikeitė kelių mokesčiai. Mažiems autobusams jie pabrango nuo 900 iki 1800 Lt, o turintiems daugiau kaip 22 sėdimas vietas – nuo 1600 iki 2600 Lt. Dešimt kartų brangesnis tapo ir keleivių vežiojimo licencijų išdavimas. Nuo kovo 1 d. sugriežtinti dyzelinių ir dujinių variklių techninės apžiūros reikalavimai, dėl to kas antras autobusas techninės apžiūros, pasak A. Kuncaičio, iš pirmo karto neįveikia.
Kelionių pabrangimas turės įtakos ne tik kultūros ir sporto įstaigų biudžetui – dalį lėšų už keliones paprastai turi susimokėti ir meno mėgėjų kolektyvų dalyviai, todėl kai kurios koncertinės kelionės gali ir neįvykti.
Daiva BARTKIENĖ