Lietuvoje nuo spalio 1 d. įsigalios techninės apžiūros naujovė, kuri, tikimasi, vairuotojams užkirs kelią piktnaudžiauti laikinais leidimais dalyvauti eisme. O tokių, remiantis Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenimis, gali būti tūkstančiai.
Šimtai tūkstančių leidimų
Transporto priemonių, neturinčių galiojančios techninės apžiūros, vairuotojai, norėdami nuvykti į techninės apžiūros centrą, vis dar gali neribotą kartų skaičių įsigyti laikiną leidimą dalyvauti eisme. Toks dokumentas kainuoja vos keturis eurus.
Tačiau vieša paslaptis, kad kai kurie vairuotojai tokiais leidimais tiesiog piktnaudžiauja: išsiima laikiną leidimą, bet į techninę apžiūrą vykti net neketina. Tą atspindi ir statistika. „Transekstos“ duomenimis, 2023 m. išduoti 398 222 laikini leidimai, tačiau iš jų laiku atlikti techninės apžiūros atvyko tik 57 proc. vairuotojų.
Techninė apžiūra / E. Genio / LRT nuotr.
Palyginti su 2022 m., tada laikinų leidimų buvo išduota du kartus mažiau. Tad akivaizdu, kad išduodamų leidimų skaičius drastiškai paaugo. Matydama landą sukčiavimui, pokyčių ėmėsi Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA).
Duoda du bandymus
Kaip LRT.lt nurodė LTSA Komunikacijos skyriaus vadovė Eglė Kučinskaitė, nuo spalio 1-osios įsigalioja įsakymo projektas, kuriam dar pavasarį pritarė visos suinteresuotosios šalys. Svarbiausias pokytis – siekis pakeisti išduodamų laikinų leidimų skaičių.
Pasak E. Kučinskaitės, įsigaliojus naujai tvarkai, tai pačiai transporto priemonei laikinas leidimas dalyvauti eisme galės būti išduodamas ne daugiau kaip du kartus. Jeigu transporto priemonė nebuvo pristatyta į techninės apžiūros įmonę atlikti privalomosios techninės apžiūros du kartus, daugiau leidimų nebus išduodama.
Eglė Kučinskaitė / LTSA nuotr.
Tokia transporto priemonė nebegalės dalyvauti eisme, o į techninės apžiūros stotį turės būti gabenama kita transporto priemone. Tiesa, svarbu pabrėžti, kad jeigu vairuotojas visgi nuvyks į techninės apžiūros stotį, tačiau patikrą atliks nesėkmingai, jis ir vėl turės galimybę išsiimti laikiną leidimą du kartus.
„Sakykime, transporto priemonei baigė galioti techninė apžiūra. Savininkas arba valdytojas išsiima laikiną leidimą, kad galėtų nuvykti į techninės apžiūros centrą. Tačiau nenuvažiuoja, aplinkybės gali būti įvairios, net asmeninės ir pan.
Tada žmogus išsiima antrą leidimą ir nuvyksta. Bet techninę apžiūrą atlieka nesėkmingai ir turi transporto priemonę taisyti. Ir čia vėl „įsijungia“ du leidimai iš naujo. Nes kai susitvarko, vėl turi važiuoti pakartotiniam patikrinimui į techninės apžiūros stotį ir vėl gali išsiimti laikiną leidimą“, – pavyzdį pateikė LTSA atstovė.
Techninė apžiūra / D. Umbraso / LRT nuotr.
Vėluojančiųjų – ketvirtadalis
Kaip rodo „Transekstos“ duomenys, apskritai 2023 m. beveik 26 proc. lengvųjų automobilių vėlavo laiku atvykti į techninę apžiūrą. Su daugiau nei mėnesį galiojančia technine apžiūra patikrai atvyko 7,76 proc., mažiau nei mėnesį – 66,44 proc. lengvųjų automobilių.
Tarp dažniausiai pasitaikančių trūkumų, kuriuos fiksuoja kontrolieriai, yra: nesureguliuoti artimųjų šviesų žibintai (12,9 proc.), netvarkingos pakabos lankstinės jungtys, lankstai (10,58 proc.), aptinkamas skysčių nuotėkis (7,99 proc.), nustatomas per didelis dūmingumas (6,08 proc.), netvarkingas arba nešviečia valstybinio numerio žibintas (5,96 proc.), per mažas stovėjimo stabdžių efektyvumas (5,03 proc.).
„Regitros“ duomenimis, rugsėjo 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruota beveik 2,29 mln. įvairių kategorijų transporto priemonių.
Manau TA zmones turi praeiti autoservisuose ir tai yra dauguma Europos salių. Keisti reikia sita pasenusi sovietinę tvarka.